Course: null

» List of faculties » FHS » UZV
Course title -
Course code UZV/DK2IX
Organizational form of instruction Practical training + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Course content
- Seminar on Individual Professional Practice (introductory information, organizational guidelines, workplace and goals of practice, portfolio and logbook management) - 2 hours. Individual professional practice 40 hours - Implementation of home care, documentation management (filling out a voucher for examination/treatment in home care (DP - VZP 06). - Implementation of a nursing visit with professional performance (Type I. - IV). - Collection of anamnesis using information from loved ones, physical examination of the patient/client using assessment techniques and documentation; assessment of the patient/client's condition, comparison with the previous visit, identification of possible complications in the case of a long-term patient, creation of a care plan. - Orientation examination of mobility, assessment of self-sufficiency, self-care, hydration, nutritional status (BMI...), hydration, orientation assessment of cognitive functions and behavioral disorders in seniors using measurement techniques and scales. - Prescription of a drug selected in practice. - Skin care, assessment of skin condition and predilection sites, prevention of pressure ulcer development, assessment of the risk of patient/client neglect (including abuse). - Electrocardiogram and orientation assessment curves and assessment of the severity of the condition. - Care for a secured airway in a patient on artificial lung ventilation (humidification of the mixture, suctioning); provision of home oxygen therapy; education of the patient/client in the correct use of a personal inhaler. - Dressing of a non-healing wound using a dressing according to the healing phase; assessment and documentation of the wound; treatment of a stoma. - Catheterization of a male bladder (possibly on a model); treatment of a patient with chronic dialysis. - Treatment, dressing of vascular access. - Measurement of blood glucose levels with a glucometer and education of self-monitoring; education of the patient in the area of insulin application, prevention of diabetes complications. - Communication with service users and caregivers, including family members; communication with a patient with aphasia. - Support and counseling activities for caregivers; motivation of patients/clients, including caregivers, for education in maintaining optimal health, with the aim of achieving compliance. - Cooperation in a team of healthcare professionals and other experts in participating in the care of patients/clients. - Creating a proposal for educational activities to prevent complications when providing nursing care during the absence of a nurse, according to the current status and expected course, prevention of complications of the health condition, cooperation with a loved one; recommendations for appropriate activities to strengthen or maintain the memory, thinking and judgment of a senior. - Education of a patient/client at risk of addiction or addicted to addictive substances, counseling - possibility of participation in social programs, cooperation with a loved one. Completion of the internship - Evaluation of individual professional internship. Evaluation of the goals of the internship by a student, mentor, academic staff - 2 hours.

Learning activities and teaching methods
  • Home preparation for classes - 4 hours per semester
  • Participation in classes - 44 hours per semester
  • Preparation for course credit - 12 hours per semester
learning outcomes
Knowledge
objasnit postupy administrativních činností, spojených se zavedením a ukončením domácí péče, vyplňování poukazů na vyšetření/ošetření domácí péče, indikace a předepisování zdravotnických prostředků a léčivých přípravků sestrou
objasnit postupy administrativních činností, spojených se zavedením a ukončením domácí péče, vyplňování poukazů na vyšetření/ošetření domácí péče, indikace a předepisování zdravotnických prostředků a léčivých přípravků sestrou
popsat realizaci ošetřovatelské návštěvy s odborným výkonem (Typ I. - IV)
popsat realizaci ošetřovatelské návštěvy s odborným výkonem (Typ I. - IV)
vysvětlit a popsat návaznost a propojení služeb a sociální podpory v systému primární, domácí a terénní péče
vysvětlit a popsat návaznost a propojení služeb a sociální podpory v systému primární, domácí a terénní péče
popsat a teoreticky zdůvodnit jednotlivé ošetřovatelské úkony, prováděné v domácí péči
popsat a teoreticky zdůvodnit jednotlivé ošetřovatelské úkony, prováděné v domácí péči
clarify the procedures for administrative activities associated with the introduction and termination of home care, filling out vouchers for examination/treatment of home care, indications and prescription of medical devices and medicines by a nurse
clarify the procedures for administrative activities associated with the introduction and termination of home care, filling out vouchers for examination/treatment of home care, indications and prescription of medical devices and medicines by a nurse
describe the implementation of a nursing visit with professional performance (Type I. - IV)
describe the implementation of a nursing visit with professional performance (Type I. - IV)
explain and describe the continuity and connection of services and social support in the system of primary, home and field care
explain and describe the continuity and connection of services and social support in the system of primary, home and field care
describe and theoretically justify individual nursing tasks performed in home care
describe and theoretically justify individual nursing tasks performed in home care
Skills
pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče
pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče
zavést (a ukončit) domácí péči včetně administrativního zajištění
zavést (a ukončit) domácí péči včetně administrativního zajištění
plánovat obsah, rozsah, časovou náročnost poskytované péče v sociálním prostředí pacienta/klienta
plánovat obsah, rozsah, časovou náročnost poskytované péče v sociálním prostředí pacienta/klienta
likvidovat biologický a kontaminovaný materiál v souladu s platnými předpisy
likvidovat biologický a kontaminovaný materiál v souladu s platnými předpisy
work in accordance with applicable legislative standards and new trends in the provision of nursing care
work in accordance with applicable legislative standards and new trends in the provision of nursing care
ntroduce (and terminate) home care including administrative support
ntroduce (and terminate) home care including administrative support
plan the content, scope, and time requirements of the care provided in the patient/client's social environment
plan the content, scope, and time requirements of the care provided in the patient/client's social environment
dispose of biological and contaminated material in accordance with applicable regulations
dispose of biological and contaminated material in accordance with applicable regulations
teaching methods
Teamwork
Teamwork
Demonstration
Demonstration
Practice exercises
Practice exercises
assessment methods
Knowledge
Analysis of the student's performance
Analysis of the student's performance
Analysis of the student's portfolio
Analysis of the student's portfolio
Conversation
Conversation
Recommended literature
  • BAROŠ, A., RAISOVÁ, M. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. Praha: Mladá fronta, 2019.
  • BUŽGOVÁ, R. Paliativní péče ve zdravotnickém zařízení: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada, 2015.
  • GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
  • HALSTEAD, J. A., FRANK, B. Pathways to a nursing education career: transitioning from practice to academia. Second edition.. New York: Springer Publishing Company, 2017.
  • HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2016.
  • CHLOUPKOVÁ, S. Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z. Praha: Grada, 2013.
  • KLEVETOVÁ, D. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada, 2017.
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Průvodce domácí péčí: pro ty, kteří péči zvažují, pro ty, kteří ji poskytují. 4. aktualizované a přepracované vydání. 2021. ISBN 978-80-88126-90-4.
  • KOŽUCHOVÁ, M. Domáca ošetřovatelská starostlivosť. Martin: Osveta, 2014.
  • MZČR. Logbook specializačního vzdělávání. .
  • POCHMANOVÁ, K. Průvodce domácí péčí. Praha: Cesta domů, 2016.
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada Publishing, 2012.
  • TETLEY, J., COX, N. Nursing Older People at a Glance. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2018.
  • THOMAS, J., MONAGHAN, T. Klinické vyšetření: moderní propedeutika: rady, typy, návody pro praxi. Praha: Grada, 2018.
  • VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
  • WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2019.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester