|
Lecturer(s)
|
-
Kočvarová Ilona, Mgr. Ph.D.
|
|
Course content
|
Lectures - Importance of statistics for healthcare. Basic statistical concepts and types of variables. - Tabular and graphical processing of data sets. Normal distribution. - Creation of a research set and its basic characteristics. - Testing of statistical hypotheses using selected statistical tests. Correlation analysis. - Measures of factual and statistical significance and their interpretation. Validity and reliability of measurements. Seminars - Frequency, relative frequency, cumulative frequency, arithmetic mean, standard deviation, minimum, maximum, mode; median; quantiles. - Testing of statistical hypotheses: selected parametric tests (Student's t-test, ANOVA). - Testing of statistical hypotheses: selected nonparametric tests: chi-square goodness-of-fit test, Mann-Whitney U test, Kolmogorov-Smirnov test. - Correlation analysis. - Measures of factual and statistical significance. - Checking the validity and reliability of measurements.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
- Participation in classes
- 14 hours per semester
- Home preparation for classes
- 20 hours per semester
- Preparation for course credit
- 26 hours per semester
|
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| objasnit nejpoužívanější statistické pojmy a postupy |
| objasnit nejpoužívanější statistické pojmy a postupy |
| správně interpretovat výsledky získané pomocí statistického software |
| správně interpretovat výsledky získané pomocí statistického software |
| užívat odborné pojmy, které se vztahují ke statistické analýze |
| užívat odborné pojmy, které se vztahují ke statistické analýze |
| identifikovat limity analytických postupů a jejich výsledků |
| identifikovat limity analytických postupů a jejich výsledků |
| rozlišovat věcnou a statistickou významnost výsledků |
| rozlišovat věcnou a statistickou významnost výsledků |
| explain the most commonly used statistical concepts and procedures |
| explain the most commonly used statistical concepts and procedures |
| correctly interpret results obtained using statistical software |
| correctly interpret results obtained using statistical software |
| use technical terms related to statistical analysis |
| use technical terms related to statistical analysis |
| identify the limits of analytical procedures and their results |
| identify the limits of analytical procedures and their results |
| distinguish between the factual and statistical significance of results |
| distinguish between the factual and statistical significance of results |
| Skills |
|---|
| samostatně provádět třídění a čištění dat |
| samostatně provádět třídění a čištění dat |
| samostatně provádět jednoduché statistické procedury |
| samostatně provádět jednoduché statistické procedury |
| vhodně aplikovat parametrické testy |
| vhodně aplikovat parametrické testy |
| vhodně aplikovat neparametrické testy |
| vhodně aplikovat neparametrické testy |
| přehledně a srozumitelně prezentovat postupy a výsledky realizovaných analýz |
| přehledně a srozumitelně prezentovat postupy a výsledky realizovaných analýz |
| independently perform data sorting and cleaning |
| independently perform data sorting and cleaning |
| ndependently perform simple statistical procedures |
| ndependently perform simple statistical procedures |
| appropriately apply parametric tests |
| appropriately apply parametric tests |
| appropriately apply non-parametric tests Down Up Edit Delete |
| appropriately apply non-parametric tests Down Up Edit Delete |
| clearly and understandably present the procedures and results of the performed analyses |
| clearly and understandably present the procedures and results of the performed analyses |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Didactic test |
| Didactic test |
| Analysis of the student's performance |
| Analysis of the student's performance |
| Grade (Using a grade system) |
| Grade (Using a grade system) |
|
Recommended literature
|
-
CHRÁSKA, M., KOČVAROVÁ, I. Kvantitativní design v pedagogických výzkumech začínajících akademických pracovníků. Zlín: UTB, 2014.
-
RABUŠIC, L., SOUKUP, P., MAREŠ, P. Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS). Brno: Masarykova univerzita, 2019.
-
SOUKUP, P., KOČVAROVÁ, I. Velikost a reprezentativita výběrového souboru v kvantitativně orientovaném pedagogickém výzkumu. Pedagogická orientace, 26, 512-536. 2016.
-
SOUKUP, P. Používání statistické a věcné významnosti v českých sociálních vědách. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 55(2), 215-253. 2019, ISSN 0038-0288.
|