Course: null

» List of faculties » FHS » UZV
Course title -
Course code UZV/DK2AN
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kočvarová Ilona, Mgr. Ph.D.
Course content
Lectures - Importance of statistics for healthcare. Basic statistical concepts and types of variables. - Tabular and graphical processing of data sets. Normal distribution. - Creation of a research set and its basic characteristics. - Testing of statistical hypotheses using selected statistical tests. Correlation analysis. - Measures of factual and statistical significance and their interpretation. Validity and reliability of measurements. Seminars - Frequency, relative frequency, cumulative frequency, arithmetic mean, standard deviation, minimum, maximum, mode; median; quantiles. - Testing of statistical hypotheses: selected parametric tests (Student's t-test, ANOVA). - Testing of statistical hypotheses: selected nonparametric tests: chi-square goodness-of-fit test, Mann-Whitney U test, Kolmogorov-Smirnov test. - Correlation analysis. - Measures of factual and statistical significance. - Checking the validity and reliability of measurements.

Learning activities and teaching methods
  • Participation in classes - 14 hours per semester
  • Home preparation for classes - 20 hours per semester
  • Preparation for course credit - 26 hours per semester
learning outcomes
Knowledge
objasnit nejpoužívanější statistické pojmy a postupy
objasnit nejpoužívanější statistické pojmy a postupy
správně interpretovat výsledky získané pomocí statistického software
správně interpretovat výsledky získané pomocí statistického software
užívat odborné pojmy, které se vztahují ke statistické analýze
užívat odborné pojmy, které se vztahují ke statistické analýze
identifikovat limity analytických postupů a jejich výsledků
identifikovat limity analytických postupů a jejich výsledků
rozlišovat věcnou a statistickou významnost výsledků
rozlišovat věcnou a statistickou významnost výsledků
explain the most commonly used statistical concepts and procedures
explain the most commonly used statistical concepts and procedures
correctly interpret results obtained using statistical software
correctly interpret results obtained using statistical software
use technical terms related to statistical analysis
use technical terms related to statistical analysis
identify the limits of analytical procedures and their results
identify the limits of analytical procedures and their results
distinguish between the factual and statistical significance of results
distinguish between the factual and statistical significance of results
Skills
samostatně provádět třídění a čištění dat
samostatně provádět třídění a čištění dat
samostatně provádět jednoduché statistické procedury
samostatně provádět jednoduché statistické procedury
vhodně aplikovat parametrické testy
vhodně aplikovat parametrické testy
vhodně aplikovat neparametrické testy
vhodně aplikovat neparametrické testy
přehledně a srozumitelně prezentovat postupy a výsledky realizovaných analýz
přehledně a srozumitelně prezentovat postupy a výsledky realizovaných analýz
independently perform data sorting and cleaning
independently perform data sorting and cleaning
ndependently perform simple statistical procedures
ndependently perform simple statistical procedures
appropriately apply parametric tests
appropriately apply parametric tests
appropriately apply non-parametric tests Down Up Edit Delete
appropriately apply non-parametric tests Down Up Edit Delete
clearly and understandably present the procedures and results of the performed analyses
clearly and understandably present the procedures and results of the performed analyses
assessment methods
Knowledge
Didactic test
Didactic test
Analysis of the student's performance
Analysis of the student's performance
Grade (Using a grade system)
Grade (Using a grade system)
Recommended literature
  • CHRÁSKA, M., KOČVAROVÁ, I. Kvantitativní design v pedagogických výzkumech začínajících akademických pracovníků. Zlín: UTB, 2014.
  • RABUŠIC, L., SOUKUP, P., MAREŠ, P. Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS). Brno: Masarykova univerzita, 2019.
  • SOUKUP, P., KOČVAROVÁ, I. Velikost a reprezentativita výběrového souboru v kvantitativně orientovaném pedagogickém výzkumu. Pedagogická orientace, 26, 512-536. 2016.
  • SOUKUP, P. Používání statistické a věcné významnosti v českých sociálních vědách. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 55(2), 215-253. 2019, ISSN 0038-0288.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester