Course: null

» List of faculties » FHS » UZV
Course title -
Course code UZV/DK1PA
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Course content
Lectures - Modern pedagogy. Principles of adult education, peculiarities, forms and methods of teaching. Use of pedagogy and andragogy in education. - The concept of andragogy today, its current development trends. - Andragogy and lifelong learning. Integral andragogy. - Pedagogical interaction. Problematic and dilemmatic situations in adult education. Education of foreigners. - Gerontagogy. Pedagogical strategies in the education of seniors. Universities of the third age. - Use of pedagogy and andragogy in the work of a specialist nurse. - Lifelong education of non-medical health workers, the role of the trainer. Motivational factors. Preparation and implementation of an educational event, general principles.

Learning activities and teaching methods
  • Participation in classes - 4 hours per semester
  • Home preparation for classes - 5 hours per semester
  • Preparation for course credit - 21 hours per semester
learning outcomes
Knowledge
definovat a používat základní andragogické pojmy
definovat a používat základní andragogické pojmy
vysvětlit význam andragogiky a gerontagogiky ve výchovně-vzdělávacím procesu
vysvětlit význam andragogiky a gerontagogiky ve výchovně-vzdělávacím procesu
definovat oblasti andragogických přístupů v praxi sestry specialistky
definovat oblasti andragogických přístupů v praxi sestry specialistky
charakterizovat vzdělávání v postproduktivním věku, význam a formy
charakterizovat vzdělávání v postproduktivním věku, význam a formy
popsat specifika vzdělávání seniorů a cizinců
popsat specifika vzdělávání seniorů a cizinců
define and use basic andragogic concepts
define and use basic andragogic concepts
explain the importance of andragogy and gerontagogy in the educational process
explain the importance of andragogy and gerontagogy in the educational process
define the areas of andragogic approaches in the practice of a specialist nurse
define the areas of andragogic approaches in the practice of a specialist nurse
characterize education in post-productive age, its meaning and forms
characterize education in post-productive age, its meaning and forms
describe the specifics of education of seniors and foreigners
describe the specifics of education of seniors and foreigners
Skills
aplikovat andragogické přístupy v profesní praxi jako edukátor, mentor, lídr, školitel, vedoucí pracovník
aplikovat andragogické přístupy v profesní praxi jako edukátor, mentor, lídr, školitel, vedoucí pracovník
používat pedagogické strategie při vzdělávání osob různých věkových kategorií (dětí, adolescentů, dospělých, seniorů)
používat pedagogické strategie při vzdělávání osob různých věkových kategorií (dětí, adolescentů, dospělých, seniorů)
aplikovat zásady vzdělávání v praxi
aplikovat zásady vzdělávání v praxi
vyhledat programy Univerzit třetího věku a srovnat je
vyhledat programy Univerzit třetího věku a srovnat je
prezentovat způsoby hodnocení účastníků výchovně-vzdělávacího procesu
prezentovat způsoby hodnocení účastníků výchovně-vzdělávacího procesu
připravit návrh témat pro Univerzitu třetího věku
připravit návrh témat pro Univerzitu třetího věku
apply andragogic approaches in professional practice as an educator, mentor, leader, trainer, manager
apply andragogic approaches in professional practice as an educator, mentor, leader, trainer, manager
use pedagogical strategies in educating people of different age categories (children, adolescents, adults, seniors)
use pedagogical strategies in educating people of different age categories (children, adolescents, adults, seniors)
apply educational principles in practice
apply educational principles in practice
search for programs of Universities of the Third Age and compare them
search for programs of Universities of the Third Age and compare them
present methods of evaluating participants in the educational process
present methods of evaluating participants in the educational process
prepare a proposal of topics for the University of the Third Age
prepare a proposal of topics for the University of the Third Age
teaching methods
Knowledge
Lecturing
Lecturing
assessment methods
Didactic test
Didactic test
Recommended literature
  • Andragogika: čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. .
  • Pedagogická orientace. .
  • Školní pedagogika. .
  • BARTÁK, J., DEMAJENKO, M. Sociální andragogika: andragogika v procesu socializace.. Praha: Grada, 2021.
  • BENEŠ, M. Andragogika. 2. vyd. Praha: Grada, 2014.
  • DVOŘÁKOVÁ, M., ŠERÁK, M. Andragogika a vzdělávání dospělých. Praha: Karlova univerzita, 2016.
  • CHURKINA, V., VORONINA, G. Andragogika: Methods and practice: How to teach teachers. LAP LAMBERT Academic Publishing, 2023.
  • MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada, 2010.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017.
  • ŠVEC, V. Profesionální pomáhání. Brno: Masarykova univerzita, 2020.
  • VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016.
  • VETEŠKA, J., VACÍNOVÁ, T. a kol. Aktuální otázky vzdělávání dospělých. Andragogika na prahu 21. století. Praha: UJAK, 2011.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester