Course: null

» List of faculties » FHS » UZV
Course title -
Course code UZV/DK1OS
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Sollárová Andrea, doc. PhDr. Mgr. PhD.
Course content
Lectures - Nursing concept and implementation process, home care concept, implementation and action plans, changes in legislation related to nursing care. Scientificity of nursing care. - Nursing terminology, classification systems in nursing, nursing diagnostics. - Selected issues of multicultural and transcultural nursing. - Quality assessment in nursing, standardization in nursing, standards, nursing audit. - Evidence-based nursing in home, hospice and palliative care. - Recommended practices in nursing - NIKEZ, creation, adaptation, evaluation. - Evaluation and measurement techniques in nursing care in home care, hospice care.

Learning activities and teaching methods
  • Participation in classes - 4 hours per semester
  • Preparation for course credit - 21 hours per semester
  • Home preparation for classes - 5 hours per semester
learning outcomes
Knowledge
popsat ošetřovatelství jako vědní obor a vymezit změny v legislativě
popsat ošetřovatelství jako vědní obor a vymezit změny v legislativě
objasnit problematiku multikulturního a transkulturního ošetřovatelství
objasnit problematiku multikulturního a transkulturního ošetřovatelství
zhodnotit kvalitu ošetřovatelské péče
zhodnotit kvalitu ošetřovatelské péče
vymezit profesní vzdělávání a kompetence sester
vymezit profesní vzdělávání a kompetence sester
užívat vhodně poznatky o ošetřovatelství založeném na důkazech v oblasti různých odborných specializací
užívat vhodně poznatky o ošetřovatelství založeném na důkazech v oblasti různých odborných specializací
describe nursing as a scientific discipline and define changes in legislation
describe nursing as a scientific discipline and define changes in legislation
explain the issues of multicultural and transcultural nursing
explain the issues of multicultural and transcultural nursing
evaluate the quality of nursing care
evaluate the quality of nursing care
define professional education and competencies of nurses
define professional education and competencies of nurses
use knowledge of evidence-based nursing appropriately in the field of various professional specializations
use knowledge of evidence-based nursing appropriately in the field of various professional specializations
Skills
užívat poznatky o aktuálních trendech v ošetřovatelství a ošetřovatelské péči, aplikovat je v praxi
užívat poznatky o aktuálních trendech v ošetřovatelství a ošetřovatelské péči, aplikovat je v praxi
používat adekvátně ošetřovatelskou terminologii
používat adekvátně ošetřovatelskou terminologii
provádět kulturně specifickou ošetřovatelskou péči
provádět kulturně specifickou ošetřovatelskou péči
aplikovat vybrané hodnotící a měřicí techniky
aplikovat vybrané hodnotící a měřicí techniky
používat vhodnou komunikaci pro spolupráci s členy multidisciplinárního týmu
používat vhodnou komunikaci pro spolupráci s členy multidisciplinárního týmu
use knowledge about current trends in nursing and nursing care, apply them in practice
use knowledge about current trends in nursing and nursing care, apply them in practice
use nursing terminology adequately
use nursing terminology adequately
perform culturally specific nursing care
perform culturally specific nursing care
apply selected assessment and measurement techniques
apply selected assessment and measurement techniques
use appropriate communication for collaboration with members of a multidisciplinary team
use appropriate communication for collaboration with members of a multidisciplinary team
teaching methods
Knowledge
Lecturing
Lecturing
Skills
Text analysis
Text analysis
assessment methods
Knowledge
Didactic test
Didactic test
Recommended literature
  • Profese online. Kontakt. (odborná periodika). .
  • BÁRTLOVÁ, S., MATULAY, S. Sociologie zdraví, nemoci a rodiny. Martin: Osveta, 2009.
  • HELMING, M. C., BARRERE, K. A., SHIELDS, D. Core Curriculum for Holistic Nursing. Boston: Jones and Bartlett Publishers, 2013.
  • JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech. Praha: Grada, 2014.
  • KLUGAR, M. a kol. Metodika tvorby a aktualizace doporučených postupů a operativních doporučení ve zdravotnictví. Praha: Národní institut kvality a excelence zdravotnictví, MZ ČR, 2023.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha: Grada, 2013.
  • LÍČENÍK, R. Klinické doporučené postupy. Obecné zásady, principy tvorby a adaptace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2009.
  • MALÍKOVÁ, E. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. Praha: Grada, 2010.
  • NANDA INTERNATIONAL. Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. 11. vydání. Praha: Grada, 2020.
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2012.
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství I. 2. vyd. Praha: Grada, 2018.
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství II. 2. vyd. Praha: Grada, 2018.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester