|
Lecturer(s)
|
-
Sollárová Andrea, doc. PhDr. Mgr. PhD.
|
|
Course content
|
Lectures - Nursing concept and implementation process, home care concept, implementation and action plans, changes in legislation related to nursing care. Scientificity of nursing care. - Nursing terminology, classification systems in nursing, nursing diagnostics. - Selected issues of multicultural and transcultural nursing. - Quality assessment in nursing, standardization in nursing, standards, nursing audit. - Evidence-based nursing in home, hospice and palliative care. - Recommended practices in nursing - NIKEZ, creation, adaptation, evaluation. - Evaluation and measurement techniques in nursing care in home care, hospice care.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
- Participation in classes
- 4 hours per semester
- Preparation for course credit
- 21 hours per semester
- Home preparation for classes
- 5 hours per semester
|
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| popsat ošetřovatelství jako vědní obor a vymezit změny v legislativě |
| popsat ošetřovatelství jako vědní obor a vymezit změny v legislativě |
| objasnit problematiku multikulturního a transkulturního ošetřovatelství |
| objasnit problematiku multikulturního a transkulturního ošetřovatelství |
| zhodnotit kvalitu ošetřovatelské péče |
| zhodnotit kvalitu ošetřovatelské péče |
| vymezit profesní vzdělávání a kompetence sester |
| vymezit profesní vzdělávání a kompetence sester |
| užívat vhodně poznatky o ošetřovatelství založeném na důkazech v oblasti různých odborných specializací |
| užívat vhodně poznatky o ošetřovatelství založeném na důkazech v oblasti různých odborných specializací |
| describe nursing as a scientific discipline and define changes in legislation |
| describe nursing as a scientific discipline and define changes in legislation |
| explain the issues of multicultural and transcultural nursing |
| explain the issues of multicultural and transcultural nursing |
| evaluate the quality of nursing care |
| evaluate the quality of nursing care |
| define professional education and competencies of nurses |
| define professional education and competencies of nurses |
| use knowledge of evidence-based nursing appropriately in the field of various professional specializations |
| use knowledge of evidence-based nursing appropriately in the field of various professional specializations |
| Skills |
|---|
| užívat poznatky o aktuálních trendech v ošetřovatelství a ošetřovatelské péči, aplikovat je v praxi |
| užívat poznatky o aktuálních trendech v ošetřovatelství a ošetřovatelské péči, aplikovat je v praxi |
| používat adekvátně ošetřovatelskou terminologii |
| používat adekvátně ošetřovatelskou terminologii |
| provádět kulturně specifickou ošetřovatelskou péči |
| provádět kulturně specifickou ošetřovatelskou péči |
| aplikovat vybrané hodnotící a měřicí techniky |
| aplikovat vybrané hodnotící a měřicí techniky |
| používat vhodnou komunikaci pro spolupráci s členy multidisciplinárního týmu |
| používat vhodnou komunikaci pro spolupráci s členy multidisciplinárního týmu |
| use knowledge about current trends in nursing and nursing care, apply them in practice |
| use knowledge about current trends in nursing and nursing care, apply them in practice |
| use nursing terminology adequately |
| use nursing terminology adequately |
| perform culturally specific nursing care |
| perform culturally specific nursing care |
| apply selected assessment and measurement techniques |
| apply selected assessment and measurement techniques |
| use appropriate communication for collaboration with members of a multidisciplinary team |
| use appropriate communication for collaboration with members of a multidisciplinary team |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecturing |
| Lecturing |
| Skills |
|---|
| Text analysis |
| Text analysis |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Didactic test |
| Didactic test |
|
Recommended literature
|
-
Profese online. Kontakt. (odborná periodika). .
-
BÁRTLOVÁ, S., MATULAY, S. Sociologie zdraví, nemoci a rodiny. Martin: Osveta, 2009.
-
HELMING, M. C., BARRERE, K. A., SHIELDS, D. Core Curriculum for Holistic Nursing. Boston: Jones and Bartlett Publishers, 2013.
-
JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech. Praha: Grada, 2014.
-
KLUGAR, M. a kol. Metodika tvorby a aktualizace doporučených postupů a operativních doporučení ve zdravotnictví. Praha: Národní institut kvality a excelence zdravotnictví, MZ ČR, 2023.
-
KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha: Grada, 2013.
-
LÍČENÍK, R. Klinické doporučené postupy. Obecné zásady, principy tvorby a adaptace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2009.
-
MALÍKOVÁ, E. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. Praha: Grada, 2010.
-
NANDA INTERNATIONAL. Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. 11. vydání. Praha: Grada, 2020.
-
PLEVOVÁ, I. a kol. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2012.
-
PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství I. 2. vyd. Praha: Grada, 2018.
-
PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství II. 2. vyd. Praha: Grada, 2018.
|