|
Lecturer(s)
|
-
Kutnohorská Jana, doc. PhDr. CSc.
-
Plisková Barbora, PhDr. Mgr. Bc. Ph.D.
|
|
Course content
|
Lectures - Values of medical ethics in the 21st century - human dignity and its attributes. The concept of will in the philosophy of Immanuel Kant and Albert Schweitzer. - The process of developing patients' rights: autonomy, informed consent and ethical dilemmas (ethical aspects of first aid, provision of information about health status, etc.). - Ethical aspects of child care. Declaration of the rights of the child. Rights of a hospitalized child. Ethics of preparing a child for a stressful situation - surgery, oncological treatment, perception of pain, etc. - Ethical aspects of senior care: dignitogenesis, salutogenesis, ageism. Philosophical - ethical aspects of dying and death. Charter of the rights of the dying. Code of ethics of oncological patients. Philosophy and ethical dilemmas of palliative care. Codes of ethics for palliative care. Previously expressed wishes, livingwill, advance directives. Euthanasia. The limits of dignity at the end of life and the excess of respect for a person. Seminars - Ethical aspects of listening and empathy. - The relationship of the nurse to the patient and to the patient's relatives (inappropriate situations and their prevention). Gaining the patient's trust before surgery and throughout the entire further treatment. - The process of ethical decision-making, ethical decision-making model. Evaluation of risk situations in nursing - case studies. Brainstorming.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
- Participation in classes
- 7 hours per semester
- Term paper
- 15 hours per semester
- Preparation for course credit
- 8 hours per semester
|
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| definovat etické principy 21. století |
| definovat etické principy 21. století |
| najít etická dilemata v konkrétních situacích a hledat jejich optimální řešení |
| najít etická dilemata v konkrétních situacích a hledat jejich optimální řešení |
| užívat odborné pojmy ve vztahu k odborné profilaci sestry |
| užívat odborné pojmy ve vztahu k odborné profilaci sestry |
| posoudit hierarchii etických aspektů při péči |
| posoudit hierarchii etických aspektů při péči |
| define ethical principles of the 21st century |
| define ethical principles of the 21st century |
| find ethical dilemmas in specific situations and seek their optimal solutions |
| find ethical dilemmas in specific situations and seek their optimal solutions |
| use professional terms in relation to the professional profile of the nurse |
| use professional terms in relation to the professional profile of the nurse |
| assess the hierarchy of ethical aspects in care |
| assess the hierarchy of ethical aspects in care |
| Skills |
|---|
| prezentovat případové studie, které se vztahují k etickým principům v paliativní péči |
| prezentovat případové studie, které se vztahují k etickým principům v paliativní péči |
| najít etická dilemata v konkrétních situacích a jejich optimální řešení |
| najít etická dilemata v konkrétních situacích a jejich optimální řešení |
| získat důvěru pacienta před operačním výkonem a v dalším léčení |
| získat důvěru pacienta před operačním výkonem a v dalším léčení |
| vyhodnocovat rizikové situace v ošetřovatelství z hlediska porušení etických principů |
| vyhodnocovat rizikové situace v ošetřovatelství z hlediska porušení etických principů |
| spolupracovat s pacientem v životě s nemocí a v nemoci |
| spolupracovat s pacientem v životě s nemocí a v nemoci |
| find ethical dilemmas in specific situations and their optimal solutions |
| find ethical dilemmas in specific situations and their optimal solutions |
| evaluate risky situations in nursing from the perspective of violation of ethical principles |
| evaluate risky situations in nursing from the perspective of violation of ethical principles |
| gain the patient's trust before surgery and in further treatment |
| gain the patient's trust before surgery and in further treatment |
| to cooperate with the patient in living with and in illness |
| to cooperate with the patient in living with and in illness |
| present case studies that relate to ethical principles in palliative care |
| present case studies that relate to ethical principles in palliative care |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecturing |
| Lecturing |
| Text analysis |
| Text analysis |
| Activating (Simulation, games, dramatization) |
| Activating (Simulation, games, dramatization) |
| Skills |
|---|
| Dealing with situational issues - learning in situations |
| Dealing with situational issues - learning in situations |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Analysis of another type of paper written by the student (Casuistry, diary, plan ...) |
| Analysis of another type of paper written by the student (Casuistry, diary, plan ...) |
| Analysis of the student's performance |
| Analysis of the student's performance |
|
Recommended literature
|
-
Kontakt (odborné periodikum). České Budějovice: Jihočeská univerzita České Budějovice.
-
HEŘMANOVÁ, J., VÁCHA, M., SVOBODOVÁ, H. et al. Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. 2012.
-
KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada, 2010.
-
KUTNOHORSKÁ, J., KUDLOVÁ, P. Důstojnost člověka - Dignity of Man - Theoretical Recources. Trenčín: Trenčianská univerzita A. Dubčeka, Fakulta zdravotníctva, 2016.
-
KUTNOHORSKÁ, J., PLISKOVÁ, B. Komunikace a etické aspekty péče o seniory. Zlín: UTB, 2017.
-
LACA, P. Koncept filozofie a etiky v ošetrovateľstve. Příbram: Ústav sv. Jana Nepomuka Neumanna, 2019.
-
MELLANOVÁ, A. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. Praha: Grada, 2017.
-
MUNZAROVÁ, M. Zdravotnická etika od A do Z. Praha: Grada, 2005.
-
SVATOŠOVÁ, M. Hospice a umění doprovázet. Praha: Ecce Homo, 2003. ISBN 80-902049-4-5.
-
TELNAROVÁ Z., KUTNOHORSKÁ, J. Seniors´ Education as an Element of the Healthy Life Style. In Brodziak, A., Zołoteńka, M. Vspółczesna problematyka zdrowia publicznego i pielęgniarstwa holistycznego. Nysie: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, pp. 37- 48. 2018.
-
ULRICH, C. M., GRADY, CH. Moral Distress in the Health Professions. Cham: Springer, 2018.
|