Course: null

» List of faculties » FHS » UZV
Course title -
Course code UZV/DK1EF
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kutnohorská Jana, doc. PhDr. CSc.
  • Šalenová Eva, Mgr.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
  • Participation in classes - 7 hours per semester
  • Term paper - 15 hours per semester
  • Preparation for course credit - 8 hours per semester
learning outcomes
Knowledge
definovat etické principy 21. století
definovat etické principy 21. století
najít etická dilemata v konkrétních situacích a hledat jejich optimální řešení
najít etická dilemata v konkrétních situacích a hledat jejich optimální řešení
užívat odborné pojmy ve vztahu k odborné profilaci sestry
užívat odborné pojmy ve vztahu k odborné profilaci sestry
posoudit hierarchii etických aspektů při péči
posoudit hierarchii etických aspektů při péči
Skills
prezentovat případové studie, které se vztahují k etickým principům v paliativní péči
prezentovat případové studie, které se vztahují k etickým principům v paliativní péči
najít etická dilemata v konkrétních situacích a jejich optimální řešení
najít etická dilemata v konkrétních situacích a jejich optimální řešení
získat důvěru pacienta před operačním výkonem a v dalším léčení
získat důvěru pacienta před operačním výkonem a v dalším léčení
vyhodnocovat rizikové situace v ošetřovatelství z hlediska porušení etických principů
vyhodnocovat rizikové situace v ošetřovatelství z hlediska porušení etických principů
spolupracovat s pacientem v životě s nemocí a v nemoci
spolupracovat s pacientem v životě s nemocí a v nemoci
teaching methods
Knowledge
Lecturing
Lecturing
Text analysis
Text analysis
Activating (Simulation, games, dramatization)
Activating (Simulation, games, dramatization)
Skills
Dealing with situational issues - learning in situations
Dealing with situational issues - learning in situations
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
assessment methods
Knowledge
Analysis of another type of paper written by the student (Casuistry, diary, plan ...)
Analysis of another type of paper written by the student (Casuistry, diary, plan ...)
Analysis of the student's performance
Analysis of the student's performance
Recommended literature
  • Kontakt (odborné periodikum). České Budějovice: Jihočeská univerzita České Budějovice.
  • HEŘMANOVÁ, J., VÁCHA, M., SVOBODOVÁ, H. et al. Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. 2012.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada, 2010.
  • KUTNOHORSKÁ, J., KUDLOVÁ, P. Důstojnost člověka - Dignity of Man - Theoretical Recources. Trenčín: Trenčianská univerzita A. Dubčeka, Fakulta zdravotníctva, 2016.
  • KUTNOHORSKÁ, J., PLISKOVÁ, B. Komunikace a etické aspekty péče o seniory. Zlín: UTB, 2017.
  • LACA, P. Koncept filozofie a etiky v ošetrovateľstve. Příbram: Ústav sv. Jana Nepomuka Neumanna, 2019.
  • MELLANOVÁ, A. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. Praha: Grada, 2017.
  • MUNZAROVÁ, M. Zdravotnická etika od A do Z. Praha: Grada, 2005.
  • SVATOŠOVÁ, M. Hospice a umění doprovázet. Praha: Ecce Homo, 2003. ISBN 80-902049-4-5.
  • TELNAROVÁ Z., KUTNOHORSKÁ, J. Seniors´ Education as an Element of the Healthy Life Style. In Brodziak, A., Zołoteńka, M. Vspółczesna problematyka zdrowia publicznego i pielęgniarstwa holistycznego. Nysie: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, pp. 37- 48. 2018.
  • ULRICH, C. M., GRADY, CH. Moral Distress in the Health Professions. Cham: Springer, 2018.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester