Course: null

» List of faculties » FHS » UZV
Course title -
Course code UZV/DK1DO
Organizational form of instruction Lecture + Lesson
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Divošová Romana, Mgr.
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
  • Šalenová Eva, Mgr.
Course content
Lectures - Psychosocial skills of a specialist, theoretical framework and context of communication. - Professional communication in difficult situations. - Interpersonal approach. Defining roles. Preventing crises in the team. Solving work situations and interpersonal problems. - Conflicts and their resolution. Alternative communication approaches within the team. Supportive techniques in communication (unfavorable news, death of a patient). - Supportive techniques for managing workload. Prevention of burnout syndrome. - Issues of abused and exploited persons (women, men, children, seniors), domestic violence. - Bossing, mobbing in the workplace. Exercises - Communication competences of a specialist. Social behaviour in professional interactions. - Communication within the team, team leadership. The importance of team meetings. Principles of interactive meeting management. - Problematic situations in communication, pathological communication, autonomy and dignity of a person, a coworker from a different culture. - Conflict situations, proposed solutions (model situations). - Nurse's personality from the perspective of positive psychology (strengths and virtues according to Seligman and Peterson). - Defense against bullying in the workplace. - Relationships between patient, family and healthcare professionals. Strategies for approaching patients/families after mutilating (stigmatizing) procedures.

Learning activities and teaching methods
  • Participation in classes - 8 hours per semester
  • Term paper - 16 hours per semester
  • Preparation for course credit - 6 hours per semester
learning outcomes
Knowledge
vysvětlit význam psychosociální dovednosti, rámec a kontext komunikace
vysvětlit význam psychosociální dovednosti, rámec a kontext komunikace
popsat podpůrné techniky ke zvládání obtížných situací (pracovní zátěže, interpersonálních problémů aj.)
popsat podpůrné techniky ke zvládání obtížných situací (pracovní zátěže, interpersonálních problémů aj.)
analyzovat možnosti prevence syndromu vyhoření
analyzovat možnosti prevence syndromu vyhoření
charakterizovat způsoby řešení situace týraných nebo zneužívaných osob
charakterizovat způsoby řešení situace týraných nebo zneužívaných osob
definovat role v interpersonálním přístupu
definovat role v interpersonálním přístupu
explain the meaning of psychosocial skills, the framework and context of communication
explain the meaning of psychosocial skills, the framework and context of communication
describe support techniques for coping with difficult situations (workload, interpersonal problems, etc.)
describe support techniques for coping with difficult situations (workload, interpersonal problems, etc.)
analyze the possibilities of preventing burnout syndrome
analyze the possibilities of preventing burnout syndrome
characterize ways of solving the situation of abused or exploited persons
characterize ways of solving the situation of abused or exploited persons
define roles in an interpersonal approach
define roles in an interpersonal approach
Skills
vést týmové setkání (porada, týmová konference aj.)
vést týmové setkání (porada, týmová konference aj.)
zhodnotit projevy syndromu vyhoření a navrhnout intervence
zhodnotit projevy syndromu vyhoření a navrhnout intervence
sdělit nepříznivou zprávu
sdělit nepříznivou zprávu
řešit konfliktní a problémové situace uvnitř týmu
řešit konfliktní a problémové situace uvnitř týmu
komunikovat s osobami odlišných etnik
komunikovat s osobami odlišných etnik
lead a team meeting (meeting, team conference, etc.)
lead a team meeting (meeting, team conference, etc.)
assess the symptoms of burnout and suggest interventions
assess the symptoms of burnout and suggest interventions
to deliver bad news
to deliver bad news
solve conflict and problem situations within the team
solve conflict and problem situations within the team
communicate with people of different ethnicities
communicate with people of different ethnicities
teaching methods
Knowledge
Lecturing
Lecturing
Individual work of students
Individual work of students
Skills
Activating (Simulation, games, dramatization)
Activating (Simulation, games, dramatization)
Demonstration
Demonstration
Experience (self-experience)
Experience (self-experience)
assessment methods
Knowledge
Analysis of another type of paper written by the student (Casuistry, diary, plan ...)
Analysis of another type of paper written by the student (Casuistry, diary, plan ...)
Preparation of a presentation, giving a presentation
Preparation of a presentation, giving a presentation
Recommended literature
  • Psychologie Dnes. Odborný časopis. .
  • Psychologie pro Praxi. Odborný časopis. .
  • ANDRÁŠIOVÁ, M., BEDNAŘÍK, A. Komunikace s nemocným. Praha: Grada, 2020.
  • COURNOYER, B. The social work skills workbook. Boston: Cengage Learning, 2017.
  • DLABAL, M. Komunikace v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2021.
  • FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017.
  • GLASL, F. Pomoc, konflikty!: koncepty - cvičení - praktické metody. Hranice: Fabula, 2015.
  • JANÁČKOVÁ, L., WEISS, P. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál, 2008.
  • JANOUŠEK, J. Psychologické základy verbální komunikace: projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč v neverbální komunikaci.. Praha: Grada, 2015.
  • KINDL - BEILFUS, C. Umění ptát se: v koučování, poradenství a systemické terapii. Praha: Portál, 2016.
  • KISSANE, D., W. (ed). Handbook of communication in oncology and palliative care. Oxford: Oxford University Press, 2011.
  • KLIPPERT, H. Nápadník aktivit pro trénink komunikace a komunikačních kompetencí. Brno: Edika, 2013.
  • KOLAJOVÁ, L. Týmová spolupráce: jak efektivně vést tým pro dosažení nejlepších výsledků. Praha: Grada, 2006.
  • MACKINOVA, M., KOPINEC, P., HOLONIČ, J., STANČIAK, V. Language Communication Skills in Health and Social Care Workers. In Iran Journal Public Health, vol. 4, no 4. 2019.
  • MANNIX, K. Naslouchej. Jak najít slova pro citlivý rozhovor. Z angličtiny přeložila Soňa Freiová. Praha: Cesta domů, 2022.
  • PACHER, P., STEHLÍKOVÁ, L., KETTNER, D. Anatomie komunikace: jak se dohodnout s každým vždy, když chci. Moravany: Institute of Applied Psychology, 2014.
  • PAULÍK, K. Psychologie lidské odolnosti. 2. vyd. Praha: Grada, 2017.
  • PTÁČEK, R. a kol. Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2011.
  • ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. Praha: Galén, 2009.
  • ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester