Lecturer(s)
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
- Creation of a portfolio from practice for didactics of the Czech language for the 1st stage of primary school. - Reflections of didactic strategies implemented during project practice. - Choice of topics for project practice in the field of native language development. - Choice of organizational forms - from plan to implementation and reflection from the perspective of the future teacher. - Choice of teaching methods - from plan to implementation and reflection from the perspective of the future teacher. - Choice of organizational forms - from plan to implementation and reflection from the perspective of the future teacher. - Objectives, competencies - from plan to implementation and reflection from the perspective of the future teacher. - Reflections on the perceived role of the teacher in project practice. - Reflection of pupils' involvement according to their individual possibilities in project practice. - Reflections on the development of key competencies of pupils in the field of communication education. - Work with information and text, possibilities for project practice. - Reflections on the development of teacher competencies on the basis of implemented project practice. - Reflection of a change in the pupil's view. - Perceived responsibility for the results achieved in project practice.
|
Learning activities and teaching methods
|
Methods for working with texts (Textbook, book), Text analysis, Self-reflection
- Participation in classes
- 28 hours per semester
- Term paper
- 10 hours per semester
- Home preparation for classes
- 10 hours per semester
- Preparation for course credit
- 12 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
unspecified |
unspecified |
learning outcomes |
---|
komplexně popsat didaktické strategie pro rozvoj jazykové a literární gramotnosti žáků v primárním vzdělávání |
komplexně popsat didaktické strategie pro rozvoj jazykové a literární gramotnosti žáků v primárním vzdělávání |
popsat zapojení žáků podle jejich individuálních možností |
popsat zapojení žáků podle jejich individuálních možností |
popsat rozvoj klíčových kompetencí žáků v oblasti jazykové a komunikační výchovy |
popsat rozvoj klíčových kompetencí žáků v oblasti jazykové a komunikační výchovy |
analyzovat kurikulum jazykové a komunikační výchovy napříč stupni vzdělávání |
analyzovat kurikulum jazykové a komunikační výchovy napříč stupni vzdělávání |
charakterizovat učivo v primárním vzdělávání ve vztahu k prostředkům jazykových forem |
charakterizovat učivo v primárním vzdělávání ve vztahu k prostředkům jazykových forem |
Skills |
---|
vytvořit komplexní portfolio z praxe k didaktice českého jazyka pro 1. stupeň základní školy |
vytvořit komplexní portfolio z praxe k didaktice českého jazyka pro 1. stupeň základní školy |
zhodnotit vlastní didaktické strategie v rozvoj jazykové a literární gramotnosti žáků v primárním vzdělávání |
zhodnotit vlastní didaktické strategie v rozvoj jazykové a literární gramotnosti žáků v primárním vzdělávání |
zhodnotit vlastní získané kompetence učitele na 1. stupni základní školy |
zhodnotit vlastní získané kompetence učitele na 1. stupni základní školy |
navrhnout témata pro projektovou praxi k oblasti rozvoje poznávání mateřského jazyka |
navrhnout témata pro projektovou praxi k oblasti rozvoje poznávání mateřského jazyka |
vytvořit komplexní reflektivní zprávu k realizaci projektové praxe se zaměřením na náměty pro didaktiku českého jazyka na 1. stupni ZŠ |
vytvořit komplexní reflektivní zprávu k realizaci projektové praxe se zaměřením na náměty pro didaktiku českého jazyka na 1. stupni ZŠ |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Text analysis |
Self-reflection |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Self-reflection |
Text analysis |
assessment methods |
---|
Conversation |
Conversation |
Analysis of seminar paper |
Analysis of seminar paper |
Recommended literature
|
-
Coufalová, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006.
-
Doležalová, J. Rozvoj grafomotoriky v projektech (Vydání druhé). Praha: Portál, 2016.
-
Kratochvílová, J., Horká, H., & Chaloupková, L. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. Brno, 2015.
-
Kratochvílová, J. Teorie a praxe projektové výuky.. Brno: Masarykova univerzita., 2006.
-
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
-
Navrátilová, H. Monologizace učitelových promluv ve vyučování. e-Pedagogium, 3, 89-100. 2016.
-
Wiegerová, A. et al. Od začátečníka k mentorovi. Zlín: FHS UTB, 2015.
|