Lecturer(s)
|
|
Course content
|
- Preschool pedagogy and its position in the system of pedagogical sciences. - The relationship between preschool pedagogy and primary pedagogy. - Historical retrospectives of preschool education. - Changes in preschool education nowadays. - Changes in views on the child and childhood. - Mutual relation and fusion of learning and education in kindergarten. - The issue of educational goals in kindergarten and the issue of determining, determining and didactic surgery with content (curriculum). - Kindergartens in the Czech Republic. - Children's groups and their role in the education of children of younger school age. - Home preparation. - Compulsory attendance at kindergarten? Condition analysis. - Child under 3 years and kindergarten. - What a university kindergarten looks like. - Cooperation of parents and teachers in the conditions of kindergartens.
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Observation, Educational trip
- Home preparation for classes
- 20 hours per semester
- Participation in classes
- 28 hours per semester
- Preparation for course credit
- 10 hours per semester
- Term paper
- 32 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
unspecified |
unspecified |
learning outcomes |
---|
popsat postavení předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd |
popsat postavení předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd |
popsat proměny předškolního vzdělávání v současné době |
popsat proměny předškolního vzdělávání v současné době |
popsat možnosti spolupráce mateřské a základní školy |
popsat možnosti spolupráce mateřské a základní školy |
popsat proměny pohledů na dítě a dětství |
popsat proměny pohledů na dítě a dětství |
Skills |
---|
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy |
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy |
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol |
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol |
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování |
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování |
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání |
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Educational trip |
Educational trip |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Observation |
Observation |
assessment methods |
---|
Analysis of seminar paper |
Analysis of seminar paper |
Recommended literature
|
-
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2022). Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy (3. vydání). Edika.
-
D. Greger, J. Simonová, & J. Straková (Eds.) (2015). Spravedlivý start?: Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Univerzita Karlova.
-
Franclová, M. (2011). Zahájení školní docházky. Portál.
-
Kolláriková, Z., & Pupala, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Portál.
-
Majerčíková, J., Kasáčová, B., & Kočvarová, I. (2015). Předškolní edukace a dítě: Výzvy pro pedagogickou teorii a výzkum. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
-
Navrátilová, H., & Petrů Puhrová, I. (2017). From the theory of play into the practice in kindergarten. In Proceedings of the International Conference on Early Childhood Education (pp. 45?52). Masaryk University.
-
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Grada.
-
Schmitz, S. (2023). Podpora rozvoje dětí v mateřské škole. Portál.
-
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Wolters Kluwer.
-
Syslová, Z., Kratochvílová, J., & Fikarová, T. (2016). Pedagogická diagnostika v MŠ: Práce s portfoliem dítěte. Portál.
-
Šmelová, E., Petrová, A., & Souralová, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Univerzita Palackého v Olomouci.
|