Course: Preschool Pedagogy

» List of faculties » FHS » USP
Course title Preschool Pedagogy
Course code USP/Z8PPE
Organizational form of instruction Tutorial
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Course content
- Preschool pedagogy and its position in the system of pedagogical sciences. - The relationship between preschool pedagogy and primary pedagogy. - Historical retrospectives of preschool education. - Changes in preschool education nowadays. - Changes in views on the child and childhood. - Mutual relation and fusion of learning and education in kindergarten. - The issue of educational goals in kindergarten and the issue of determining, determining and didactic surgery with content (curriculum). - Kindergartens in the Czech Republic. - Children's groups and their role in the education of children of younger school age. - Home preparation. - Compulsory attendance at kindergarten? Condition analysis. - Child under 3 years and kindergarten. - What a university kindergarten looks like. - Cooperation of parents and teachers in the conditions of kindergartens.

Learning activities and teaching methods
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Observation, Educational trip
  • Home preparation for classes - 20 hours per semester
  • Participation in classes - 28 hours per semester
  • Preparation for course credit - 10 hours per semester
  • Term paper - 32 hours per semester
prerequisite
Knowledge
unspecified
unspecified
learning outcomes
popsat postavení předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd
popsat postavení předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd
popsat proměny předškolního vzdělávání v současné době
popsat proměny předškolního vzdělávání v současné době
popsat možnosti spolupráce mateřské a základní školy
popsat možnosti spolupráce mateřské a základní školy
popsat proměny pohledů na dítě a dětství
popsat proměny pohledů na dítě a dětství
Skills
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání
teaching methods
Knowledge
Educational trip
Educational trip
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Observation
Observation
assessment methods
Analysis of seminar paper
Analysis of seminar paper
Recommended literature
  • Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium..
  • Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
  • Majerčíková, J. et al. Předškolní edukace a dítě.. Zlín: FHS UTB., 2015.
  • Navrátilová, H., & Petrů Puhrová, B. From the Theory of Play into the Practice in Kindergarten: Verification of the Original Didactic Toys for Preschool Children. Acta Educationis Generalis,7(3), 25-44.. 2017.
  • Vašíková, J., & Žáková, I. Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, v tisku., 2018.
  • Wiegerová, A., & Gavora, P. Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24(4), 510-534. 2014.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester