Lecturer(s)
|
|
Course content
|
- Preschool pedagogy and its position in the system of pedagogical sciences. - The relationship between preschool pedagogy and primary pedagogy. - Historical retrospectives of preschool education. - Changes in preschool education nowadays. - Changes in views on the child and childhood. - Mutual relation and fusion of learning and education in kindergarten. - The issue of educational goals in kindergarten and the issue of determining, determining and didactic surgery with content (curriculum). - Kindergartens in the Czech Republic. - Children's groups and their role in the education of children of younger school age. - Home preparation. - Compulsory attendance at kindergarten? Condition analysis. - Child under 3 years and kindergarten. - What a university kindergarten looks like. - Cooperation of parents and teachers in the conditions of kindergartens.
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Observation, Educational trip
- Home preparation for classes
- 20 hours per semester
- Participation in classes
- 28 hours per semester
- Preparation for course credit
- 10 hours per semester
- Term paper
- 32 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
unspecified |
unspecified |
learning outcomes |
---|
popsat postavení předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd |
popsat postavení předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd |
popsat proměny předškolního vzdělávání v současné době |
popsat proměny předškolního vzdělávání v současné době |
popsat možnosti spolupráce mateřské a základní školy |
popsat možnosti spolupráce mateřské a základní školy |
popsat proměny pohledů na dítě a dětství |
popsat proměny pohledů na dítě a dětství |
Skills |
---|
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy |
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy |
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol |
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol |
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování |
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování |
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání |
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Educational trip |
Educational trip |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Observation |
Observation |
assessment methods |
---|
Analysis of seminar paper |
Analysis of seminar paper |
Recommended literature
|
-
Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium..
-
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
-
Majerčíková, J. et al. Předškolní edukace a dítě.. Zlín: FHS UTB., 2015.
-
Navrátilová, H., & Petrů Puhrová, B. From the Theory of Play into the Practice in Kindergarten: Verification of the Original Didactic Toys for Preschool Children. Acta Educationis Generalis,7(3), 25-44.. 2017.
-
Vašíková, J., & Žáková, I. Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, v tisku., 2018.
-
Wiegerová, A., & Gavora, P. Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24(4), 510-534. 2014.
|