Lecturer(s)
|
-
Lebloch Břetislav, Mgr.
-
Polách Martin, Mgr. et Mgr.
-
Píšová Markéta, Mgr.
-
Fenyková Petra, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
- To know different approaches to solving scientific theses in relation to the school environment. - Analyze classical and alternative models of education in the 1st stage of primary school with an emphasis on science topics. - Science cognition, science education. - Science education - the content of the Czech Republic, functions, competencies, dilemmas. - Curriculum, its possible understanding and changes in education. - Czech Republic - the conception of education in relation to science topics. - Science education in the Czech Republic and abroad - conception. - Objectives of education - taxonomy, competences of the child. - Content of science primary education. - The conception of the subject Basic science in the curriculum of Czech primary education. - The conception of the subject Nature science in the curriculum of Czech primary education. - Possibilities of reflection in primary education from the point of view of teaching Basic Science and Science - Textbooks and their use in the context of natural science education in the Czech Republic. - Textbooks and other teaching aids, their use in the context of natural science education abroad.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Self-reflection, Educational trip
- Participation in classes
- 56 hours per semester
- Educational trip
- 4 hours per semester
- Home preparation for classes
- 15 hours per semester
- Preparation for course credit
- 20 hours per semester
- Preparation for examination
- 25 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
unspecified |
unspecified |
learning outcomes |
---|
popsat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt |
popsat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt |
charakterizovat koncepci předmětu prvouka v kurikulu českého primárního vzdělávání |
charakterizovat koncepci předmětu prvouka v kurikulu českého primárního vzdělávání |
charakterizovat koncepci předmětu přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání |
charakterizovat koncepci předmětu přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání |
definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání |
definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání |
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání |
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání |
Skills |
---|
navrhnout vyučovací hodinu prvouky v duchu BOV |
navrhnout vyučovací hodinu prvouky v duchu BOV |
navrhnout vyučovací hodinu přírodovědy v duchu BOV |
navrhnout vyučovací hodinu přírodovědy v duchu BOV |
provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy |
provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy |
vybrat vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
vybrat vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
provést rozbor odborných článků zabývající se problematikou přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
provést rozbor odborných článků zabývající se problematikou přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Educational trip |
Educational trip |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Self-reflection |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Self-reflection |
assessment methods |
---|
Analysis of the student's portfolio |
Analysis of the student's portfolio |
Composite examination (Written part + oral part) |
Composite examination (Written part + oral part) |
Recommended literature
|
-
Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD, 2005.
-
Wiegerová, A., Česlová, G. & Majerčíková, J. Prvouka pre 1. ročník ZŠ.. Bratislava: SPN-Mladé letá, 2017.
-
Wiegerová, A., Česlová, G. & Majerčíková, J. Prvouka pre 2. ročník ZŠ. Bratislava: SPN-Mladé letá, 2017.
-
Wiegerová, A. Diagnostikovanie v primárnom vzdelávaní ? 4. kapitola. In. Kožuchová, M. a kol. Pedagogická diagnostika v primárnom vzdelávaní.. Bratislava: SPN, 2011.
-
Žoldošová, K. Východiská primárneho přírodovědného vzdelávania. Bratislava: VEDA, 2006.
|