Course: Didactics of Science Education with practice 2

» List of faculties » FHS » USP
Course title Didactics of Science Education with practice 2
Course code USP/Z5DP2
Organizational form of instruction Lecture + Tutorial
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Lebloch Břetislav, Mgr.
  • Polách Martin, Mgr. et Mgr.
  • Píšová Markéta, Mgr.
  • Fenyková Petra, PhDr. Ph.D.
Course content
- To know different approaches to solving scientific theses in relation to the school environment. - Analyze classical and alternative models of education in the 1st stage of primary school with an emphasis on science topics. - Science cognition, science education. - Science education - the content of the Czech Republic, functions, competencies, dilemmas. - Curriculum, its possible understanding and changes in education. - Czech Republic - the conception of education in relation to science topics. - Science education in the Czech Republic and abroad - conception. - Objectives of education - taxonomy, competences of the child. - Content of science primary education. - The conception of the subject Basic science in the curriculum of Czech primary education. - The conception of the subject Nature science in the curriculum of Czech primary education. - Possibilities of reflection in primary education from the point of view of teaching Basic Science and Science - Textbooks and their use in the context of natural science education in the Czech Republic. - Textbooks and other teaching aids, their use in the context of natural science education abroad.

Learning activities and teaching methods
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Self-reflection, Educational trip
  • Participation in classes - 56 hours per semester
  • Educational trip - 4 hours per semester
  • Home preparation for classes - 15 hours per semester
  • Preparation for course credit - 20 hours per semester
  • Preparation for examination - 25 hours per semester
prerequisite
Knowledge
unspecified
unspecified
learning outcomes
popsat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt
popsat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt
charakterizovat koncepci předmětu prvouka v kurikulu českého primárního vzdělávání
charakterizovat koncepci předmětu prvouka v kurikulu českého primárního vzdělávání
charakterizovat koncepci předmětu přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání
charakterizovat koncepci předmětu přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání
definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání
definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání
Skills
navrhnout vyučovací hodinu prvouky v duchu BOV
navrhnout vyučovací hodinu prvouky v duchu BOV
navrhnout vyučovací hodinu přírodovědy v duchu BOV
navrhnout vyučovací hodinu přírodovědy v duchu BOV
provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy
provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy
vybrat vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ
vybrat vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ
provést rozbor odborných článků zabývající se problematikou přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ
provést rozbor odborných článků zabývající se problematikou přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ
teaching methods
Knowledge
Educational trip
Educational trip
Methods for working with texts (Textbook, book)
Self-reflection
Methods for working with texts (Textbook, book)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Self-reflection
assessment methods
Analysis of the student's portfolio
Analysis of the student's portfolio
Composite examination (Written part + oral part)
Composite examination (Written part + oral part)
Recommended literature
  • Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD, 2005.
  • Wiegerová, A., Česlová, G. & Majerčíková, J. Prvouka pre 1. ročník ZŠ.. Bratislava: SPN-Mladé letá, 2017.
  • Wiegerová, A., Česlová, G. & Majerčíková, J. Prvouka pre 2. ročník ZŠ. Bratislava: SPN-Mladé letá, 2017.
  • Wiegerová, A. Diagnostikovanie v primárnom vzdelávaní ? 4. kapitola. In. Kožuchová, M. a kol. Pedagogická diagnostika v primárnom vzdelávaní.. Bratislava: SPN, 2011.
  • Žoldošová, K. Východiská primárneho přírodovědného vzdelávania. Bratislava: VEDA, 2006.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester