| 
        Lecturer(s)
     | 
    
        
            
                - 
                    Trusinová Ludmila, Mgr. PhD.
                
 
            
                - 
                    Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Polách Martin, Mgr. et Mgr.
                
 
            
                - 
                    Koutná Yvona, Mgr.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Course content
     | 
    
        - To know different approaches to solving scientific theses in relation to the school environment. - Analyze classical and alternative models of education in the 1st stage of primary school with an emphasis on science topics. - Science cognition, science education. - Science education - the content of the Czech Republic, functions, competencies, dilemmas. - Curriculum, its possible understanding and changes in education. - Czech Republic - the conception of education in relation to science topics. - Science education in the Czech Republic and abroad - conception. - Objectives of education - taxonomy, competences of the child. - Content of science primary education. - The conception of the subject Basic science in the curriculum of Czech primary education. - The conception of the subject Nature science in the curriculum of Czech primary education. - Possibilities of reflection in primary education from the point of view of teaching Basic Science and Science  - Textbooks and their use in the context of natural science education in the Czech Republic. - Textbooks and other teaching aids, their use in the context of natural science education abroad.
         
         
     | 
    | 
        Learning activities and teaching methods
     | 
    
        
        Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Self-reflection, Educational trip
        
            
                    
                
                    
                    - Participation in classes
                        - 56 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Educational trip
                        - 4 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Home preparation for classes
                        - 15 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Preparation for course credit
                        - 20 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Preparation for examination
                        - 25 hours per semester
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | prerequisite | 
|---|
| Knowledge | 
|---|
| unspecified | 
| unspecified | 
| learning outcomes | 
|---|
| popsat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt | 
| popsat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt | 
| charakterizovat koncepci předmětu prvouka v kurikulu českého primárního vzdělávání  | 
| charakterizovat koncepci předmětu prvouka v kurikulu českého primárního vzdělávání  | 
| charakterizovat koncepci předmětu přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání  | 
| charakterizovat koncepci předmětu přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání  | 
| definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání  | 
| definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání  | 
| popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání  | 
| popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání  | 
| Skills | 
|---|
| navrhnout vyučovací hodinu prvouky v duchu BOV | 
| navrhnout vyučovací hodinu prvouky v duchu BOV | 
| navrhnout vyučovací hodinu přírodovědy v duchu BOV | 
| navrhnout vyučovací hodinu přírodovědy v duchu BOV | 
| provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy  | 
| provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy  | 
| vybrat vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ | 
| vybrat vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ | 
| provést rozbor odborných článků zabývající se problematikou přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ | 
| provést rozbor odborných článků zabývající se problematikou přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ | 
| teaching methods | 
|---|
| Knowledge | 
|---|
| Educational trip | 
| Educational trip | 
| Methods for working with texts (Textbook, book) | 
| Self-reflection | 
| Methods for working with texts (Textbook, book) | 
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) | 
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) | 
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) | 
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) | 
| Self-reflection | 
| assessment methods | 
|---|
| Analysis of the student's portfolio | 
| Analysis of the student's portfolio | 
| Composite examination (Written part + oral part) | 
| Composite examination (Written part + oral part) | 
    
    
    | 
        Recommended literature
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Badatelé.cz. Průvodce badatelsky orientovaným vyučováním. Sdružení TEREZA. 2013.
                
 
            
                
                - 
                    Barvíková, B. a kol. Pět kroků ? Příručka pro badatele, kteří chtějí měnit svět. Vzdělávací centrum TEREZA. 2019.
                
 
            
                
                - 
                    Dostál, J. Badatelsky orientovaná výuka Pojetí, podstata, význam a přínosy. Vydavatelství univerzity Palackého. 2015.
                
 
            
                
                - 
                    Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD, 2005. 
                
 
            
                
                - 
                    Robyn M. Gillies. Inquiry-based Science Education. CRC Press. 2024.
                
 
            
         
         
         
     |