Course: Didactics of Science Education with practice 1

» List of faculties » FHS » USP
Course title Didactics of Science Education with practice 1
Course code USP/Z4DP1
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Polách Martin, Mgr. et Mgr.
  • Koutná Yvona, Mgr.
Course content
- Natural science education in the Czech Republic and abroad - objectives and content dimensions, comparison and reflection. - Science learning, science education. Concept analysis. - Science literacy and its measurement in an international context - Transdisciplinarity as a principle of content representation of natural science and social science subjects at the first stage of primary school. - Concept of Basic science for 1st, 2nd, 3rd year of primary school. - Concept of Basic science for 4th, 5th year of primary school. - The concept of inquiry-based education at the 1st grade of elementary school. - How to use the research possibilities of teaching? - Agency, children's acting in science education. - How to find out the ideas and experiences of pupils about nature? - Non-traditional methodical representation of science topics. - Possibilities of integration of laboratory exercises into natur science education. - Specific didactic strategies in science education in the spirit of inquiry based education. - Projects supporting natural science education in the Czech Republic and abroad.

Learning activities and teaching methods
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Observation, Practice exercises, Self-reflection
  • Participation in classes - 56 hours per semester
  • Educational trip - 4 hours per semester
  • Term paper - 30 hours per semester
  • Home preparation for classes - 10 hours per semester
  • Preparation for examination - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
unspecified
unspecified
learning outcomes
charakterizovat Koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání
charakterizovat Koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání
charakterizovat koncepci předmětů prvouka a přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání
charakterizovat koncepci předmětů prvouka a přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání
definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání
definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání
analyzovat proces poznávání a vzdělávání na 1. stupni základní školy
analyzovat proces poznávání a vzdělávání na 1. stupni základní školy
vysvětlit princip transdisciplinarity v podmínkách didaktického uchopení obsahu vzdělávání na 1. stupni ZŠ
vysvětlit princip transdisciplinarity v podmínkách didaktického uchopení obsahu vzdělávání na 1. stupni ZŠ
Skills
navrhnout vyučovací hodinu prvouky nebo přírodovědy v duchu BOV
navrhnout vyučovací hodinu prvouky nebo přírodovědy v duchu BOV
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním na 1. stupni ZŠ
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním na 1. stupni ZŠ
provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy
provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy
navrhnout vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ (např. vytvořit komiks, navrhnout pozorovací arch a další)
navrhnout vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ (např. vytvořit komiks, navrhnout pozorovací arch a další)
spolupracovat na dílčích úkolech ve skupině
spolupracovat na dílčích úkolech ve skupině
teaching methods
Knowledge
Self-reflection
Self-reflection
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Practice exercises
Practice exercises
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Observation
Observation
assessment methods
Analysis of the student's portfolio
Composite examination (Written part + oral part)
Composite examination (Written part + oral part)
Analysis of the student's portfolio
Analysis of educational material
Analysis of educational material
Grade (Using a grade system)
Grade (Using a grade system)
Recommended literature
  • Učebnice prvouky a přírodovědy pro první stupeň základní školy.
  • Slavík, J. a kol. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU., 2017.
  • Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení.. Praha: Grada., 2011.
  • Wiegerová, A., Majerčíková, J., & Česlová, G. Prírodoveda pre 3. a 4. ročník ZŠ (metodické pokyny k témam o prírode a človeku). Bratislava: SPN, 2017.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester