|
Lecturer(s)
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Polách Martin, Mgr. et Mgr.
-
Koutná Yvona, Mgr.
|
|
Course content
|
- Natural science education in the Czech Republic and abroad - objectives and content dimensions, comparison and reflection. - Science learning, science education. Concept analysis. - Science literacy and its measurement in an international context - Transdisciplinarity as a principle of content representation of natural science and social science subjects at the first stage of primary school. - Concept of Basic science for 1st, 2nd, 3rd year of primary school. - Concept of Basic science for 4th, 5th year of primary school. - The concept of inquiry-based education at the 1st grade of elementary school. - How to use the research possibilities of teaching? - Agency, children's acting in science education. - How to find out the ideas and experiences of pupils about nature? - Non-traditional methodical representation of science topics. - Possibilities of integration of laboratory exercises into natur science education. - Specific didactic strategies in science education in the spirit of inquiry based education. - Projects supporting natural science education in the Czech Republic and abroad.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Observation, Practice exercises, Self-reflection
- Participation in classes
- 56 hours per semester
- Educational trip
- 4 hours per semester
- Term paper
- 30 hours per semester
- Home preparation for classes
- 10 hours per semester
- Preparation for examination
- 20 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| unspecified |
| unspecified |
| learning outcomes |
|---|
| charakterizovat Koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání |
| charakterizovat Koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání |
| charakterizovat koncepci předmětů prvouka a přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání |
| charakterizovat koncepci předmětů prvouka a přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání |
| definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání |
| definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání |
| analyzovat proces poznávání a vzdělávání na 1. stupni základní školy |
| analyzovat proces poznávání a vzdělávání na 1. stupni základní školy |
| vysvětlit princip transdisciplinarity v podmínkách didaktického uchopení obsahu vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
| vysvětlit princip transdisciplinarity v podmínkách didaktického uchopení obsahu vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
| Skills |
|---|
| navrhnout vyučovací hodinu prvouky nebo přírodovědy v duchu BOV |
| navrhnout vyučovací hodinu prvouky nebo přírodovědy v duchu BOV |
| analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním na 1. stupni ZŠ |
| analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním na 1. stupni ZŠ |
| provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy |
| provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy |
| navrhnout vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ (např. vytvořit komiks, navrhnout pozorovací arch a další) |
| navrhnout vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ (např. vytvořit komiks, navrhnout pozorovací arch a další) |
| spolupracovat na dílčích úkolech ve skupině |
| spolupracovat na dílčích úkolech ve skupině |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Self-reflection |
| Self-reflection |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Practice exercises |
| Practice exercises |
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Observation |
| Observation |
| assessment methods |
|---|
| Analysis of the student's portfolio |
| Composite examination (Written part + oral part) |
| Composite examination (Written part + oral part) |
| Analysis of the student's portfolio |
| Analysis of educational material |
| Analysis of educational material |
| Grade (Using a grade system) |
| Grade (Using a grade system) |
|
Recommended literature
|
-
Učebnice prvouky a přírodovědy pro první stupeň základní školy.
-
Slavík, J. a kol. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU., 2017.
-
Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení.. Praha: Grada., 2011.
|