Lecturer(s)
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Polách Martin, Mgr. et Mgr.
-
Koutná Yvona, Mgr.
|
Course content
|
- Natural science education in the Czech Republic and abroad - objectives and content dimensions, comparison and reflection. - Science learning, science education. Concept analysis. - Science literacy and its measurement in an international context - Transdisciplinarity as a principle of content representation of natural science and social science subjects at the first stage of primary school. - Concept of Basic science for 1st, 2nd, 3rd year of primary school. - Concept of Basic science for 4th, 5th year of primary school. - The concept of inquiry-based education at the 1st grade of elementary school. - How to use the research possibilities of teaching? - Agency, children's acting in science education. - How to find out the ideas and experiences of pupils about nature? - Non-traditional methodical representation of science topics. - Possibilities of integration of laboratory exercises into natur science education. - Specific didactic strategies in science education in the spirit of inquiry based education. - Projects supporting natural science education in the Czech Republic and abroad.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Observation, Practice exercises, Self-reflection
- Participation in classes
- 56 hours per semester
- Educational trip
- 4 hours per semester
- Term paper
- 30 hours per semester
- Home preparation for classes
- 10 hours per semester
- Preparation for examination
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
unspecified |
unspecified |
learning outcomes |
---|
charakterizovat Koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání |
charakterizovat Koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání |
charakterizovat koncepci předmětů prvouka a přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání |
charakterizovat koncepci předmětů prvouka a přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání |
definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání |
definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání |
analyzovat proces poznávání a vzdělávání na 1. stupni základní školy |
analyzovat proces poznávání a vzdělávání na 1. stupni základní školy |
vysvětlit princip transdisciplinarity v podmínkách didaktického uchopení obsahu vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
vysvětlit princip transdisciplinarity v podmínkách didaktického uchopení obsahu vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
Skills |
---|
navrhnout vyučovací hodinu prvouky nebo přírodovědy v duchu BOV |
navrhnout vyučovací hodinu prvouky nebo přírodovědy v duchu BOV |
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním na 1. stupni ZŠ |
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním na 1. stupni ZŠ |
provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy |
provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy |
navrhnout vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ (např. vytvořit komiks, navrhnout pozorovací arch a další) |
navrhnout vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ (např. vytvořit komiks, navrhnout pozorovací arch a další) |
spolupracovat na dílčích úkolech ve skupině |
spolupracovat na dílčích úkolech ve skupině |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Self-reflection |
Self-reflection |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Practice exercises |
Practice exercises |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Observation |
Observation |
assessment methods |
---|
Analysis of the student's portfolio |
Composite examination (Written part + oral part) |
Composite examination (Written part + oral part) |
Analysis of the student's portfolio |
Analysis of educational material |
Analysis of educational material |
Grade (Using a grade system) |
Grade (Using a grade system) |
Recommended literature
|
-
Učebnice prvouky a přírodovědy pro první stupeň základní školy.
-
Slavík, J. a kol. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU., 2017.
-
Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení.. Praha: Grada., 2011.
-
Wiegerová, A., Majerčíková, J., & Česlová, G. Prírodoveda pre 3. a 4. ročník ZŠ (metodické pokyny k témam o prírode a človeku). Bratislava: SPN, 2017.
|