Lecturer(s)
|
-
Píšová Markéta, Mgr.
-
Fenyková Petra, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
- Universe, solar system. - Geological structure of the Earth, basics of geomorphology. - Weather and climate - water, air. - The influence of the Sun on life on Earth. - Basic physical laws from the perspective of a first grade teacher. - Properties of bodies - quantities, measurements, conversions. - Properties of living organisms. - Evolution. - Basics of ecology - communities, ecosystems. - The cycle of substances and the flow of energy in nature. - Biodiversity - basic groups of organisms, their classification and cognition. - Genetics and reproduction of organisms. - Human phylogeny. - Nature protection in the Czech Republic.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Text analysis
- Participation in classes
- 28 hours per semester
- Preparation for course credit
- 20 hours per semester
- Term paper
- 12 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
unspecified |
unspecified |
learning outcomes |
---|
analyzovat učivo předmětů prvouka a přírodověda |
analyzovat učivo předmětů prvouka a přírodověda |
popsat, definovat a vysvětlit základní zákonitosti přírodních věd |
popsat, definovat a vysvětlit základní zákonitosti přírodních věd |
analyzovat odborný text zabývající se přírodovědnými tématy |
analyzovat odborný text zabývající se přírodovědnými tématy |
vysvětlit význam poznávání přírodních zákonitostí |
vysvětlit význam poznávání přírodních zákonitostí |
popsat vliv člověka na přírodu, krajinu a životní prostředí |
popsat vliv člověka na přírodu, krajinu a životní prostředí |
Skills |
---|
spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině |
spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině |
navrhnout činnosti pro děti mladšího školního věku |
navrhnout činnosti pro děti mladšího školního věku |
prezentovat svou práci interaktivním způsobem studijní skupině |
prezentovat svou práci interaktivním způsobem studijní skupině |
použít RVP ZV při návrhu činností pro děti mladšího školního věku |
použít RVP ZV při návrhu činností pro děti mladšího školního věku |
vyhledat informace o přírodovědných tématech z odborných zdrojů |
vyhledat informace o přírodovědných tématech z odborných zdrojů |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Text analysis |
Text analysis |
assessment methods |
---|
Didactic test |
Didactic test |
Analysis of a presentation given by the student |
Analysis of a presentation given by the student |
Recommended literature
|
-
Begon, M., Harper, J. L., & Towsend, C. R. Ekologie: jedinci, populace, společenstva. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
-
Dawkins, R. River out of eden. New York: Basic Books.
-
Flegr, J. Evoluční biologie. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1270-2.
-
Flegr, J. Úvod do evoluční biologie. Praha: Academia, 2007.
-
GRIBBIN, J. Životopis vesmíru. Praha: Mladá fronta, 2009.
-
Hawking, S. Vesmír v kostce.
-
Kraus, I. Fyzika od Thaléta k Newtonovi. Praha: Academia, 2007.
-
Krejča, J. Velká kniha rostlin, hornin, minerálů a zkamenělin. Bratislava: Príroda, 2007.
-
Matis, D. et al. Velká kniha živočichů. Bratislava: Príroda, 2009.
-
Shubin, N. Ryba v nás. Cesta tři a půl miliardy let dlouhou historií lidského těla.. Praha: Paseka, 2009.
-
Storch, D., & Mihulka, S. Úvod do současné ekologie. Praha: Portál, 2000.
-
Tkadlec, E. Populační ekologie. Struktura, růst a dynamika populací.. Olomouc: UP Olomouc, 2013.
-
Trávníčková, P., & Petrů Puhrová, B. Professional portfolio of the school teacher: What is the real content? Advances in Intelligent Systems and Computing. 2019.
-
Wiegerová, A., Majerčíková, J., & Česlová, G. Prírodoveda pre 3. a 4. ročník ZŠ (metodické pokyny k témam o prírode a človeku). Bratislava: SPN, 2017.
-
Zimmer, C. Vládce parazit. Praha: Paseka, 2005.
|