Course: Basics of Natural Sciences

» List of faculties » FHS » USP
Course title Basics of Natural Sciences
Course code USP/Z1ZPV
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Píšová Markéta, Mgr.
  • Fenyková Petra, PhDr. Ph.D.
Course content
- Universe, solar system. - Geological structure of the Earth, basics of geomorphology. - Weather and climate - water, air. - The influence of the Sun on life on Earth. - Basic physical laws from the perspective of a first grade teacher. - Properties of bodies - quantities, measurements, conversions. - Properties of living organisms. - Evolution. - Basics of ecology - communities, ecosystems. - The cycle of substances and the flow of energy in nature. - Biodiversity - basic groups of organisms, their classification and cognition. - Genetics and reproduction of organisms. - Human phylogeny. - Nature protection in the Czech Republic.

Learning activities and teaching methods
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Text analysis
  • Participation in classes - 28 hours per semester
  • Preparation for course credit - 20 hours per semester
  • Term paper - 12 hours per semester
prerequisite
Knowledge
unspecified
unspecified
learning outcomes
analyzovat učivo předmětů prvouka a přírodověda
analyzovat učivo předmětů prvouka a přírodověda
popsat, definovat a vysvětlit základní zákonitosti přírodních věd
popsat, definovat a vysvětlit základní zákonitosti přírodních věd
analyzovat odborný text zabývající se přírodovědnými tématy
analyzovat odborný text zabývající se přírodovědnými tématy
vysvětlit význam poznávání přírodních zákonitostí
vysvětlit význam poznávání přírodních zákonitostí
popsat vliv člověka na přírodu, krajinu a životní prostředí
popsat vliv člověka na přírodu, krajinu a životní prostředí
Skills
spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině
spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině
navrhnout činnosti pro děti mladšího školního věku
navrhnout činnosti pro děti mladšího školního věku
prezentovat svou práci interaktivním způsobem studijní skupině
prezentovat svou práci interaktivním způsobem studijní skupině
použít RVP ZV při návrhu činností pro děti mladšího školního věku
použít RVP ZV při návrhu činností pro děti mladšího školního věku
vyhledat informace o přírodovědných tématech z odborných zdrojů
vyhledat informace o přírodovědných tématech z odborných zdrojů
teaching methods
Knowledge
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Methods for working with texts (Textbook, book)
Methods for working with texts (Textbook, book)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Text analysis
Text analysis
assessment methods
Didactic test
Didactic test
Analysis of a presentation given by the student
Analysis of a presentation given by the student
Recommended literature
  • Begon, M., Harper, J. L., & Towsend, C. R. Ekologie: jedinci, populace, společenstva. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • Dawkins, R. River out of eden. New York: Basic Books.
  • Flegr, J. Evoluční biologie. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1270-2.
  • Flegr, J. Úvod do evoluční biologie. Praha: Academia, 2007.
  • GRIBBIN, J. Životopis vesmíru. Praha: Mladá fronta, 2009.
  • Hawking, S. Vesmír v kostce.
  • Kraus, I. Fyzika od Thaléta k Newtonovi. Praha: Academia, 2007.
  • Krejča, J. Velká kniha rostlin, hornin, minerálů a zkamenělin. Bratislava: Príroda, 2007.
  • Matis, D. et al. Velká kniha živočichů. Bratislava: Príroda, 2009.
  • Shubin, N. Ryba v nás. Cesta tři a půl miliardy let dlouhou historií lidského těla.. Praha: Paseka, 2009.
  • Storch, D., & Mihulka, S. Úvod do současné ekologie. Praha: Portál, 2000.
  • Tkadlec, E. Populační ekologie. Struktura, růst a dynamika populací.. Olomouc: UP Olomouc, 2013.
  • Trávníčková, P., & Petrů Puhrová, B. Professional portfolio of the school teacher: What is the real content? Advances in Intelligent Systems and Computing. 2019.
  • Wiegerová, A., Majerčíková, J., & Česlová, G. Prírodoveda pre 3. a 4. ročník ZŠ (metodické pokyny k témam o prírode a človeku). Bratislava: SPN, 2017.
  • Zimmer, C. Vládce parazit. Praha: Paseka, 2005.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester