| 
        Lecturer(s)
     | 
    
        
            
                - 
                    Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Course content
     | 
    
        - Practice in the form of observation (20 hours) takes place at selected cooperating or faculty schools. - Practice in the form of a seminar (5 hours) focused on the joint reflection of the observed phenomena in the   classroom and school, including analysis of school documents. - Processing a portfolio of practices and the use of a self-reflective diary.
         
         
     | 
    | 
        Learning activities and teaching methods
     | 
    
        
        Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Self-reflection, Individual work of students, Educational trip
        
            
                    
                
                    
                    - Participation in classes
                        - 5 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Educational trip
                        - 25 hours per semester
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | prerequisite | 
|---|
| Knowledge | 
|---|
| not specified | 
| not specified | 
| learning outcomes | 
|---|
| charakterizovat profesní kompetence učitele  | 
| charakterizovat profesní kompetence učitele  | 
| vysvětlit sebepojetí učitele a možnosti jeho zkoumání | 
| vysvětlit sebepojetí učitele a možnosti jeho zkoumání | 
| describe didactic analyse | 
| describe didactic analyse | 
| popsat postupy sebereflexe a sebehodnocení  | 
| popsat postupy sebereflexe a sebehodnocení  | 
| define basic didactic cathegories | 
| define basic didactic cathegories | 
| explain reflective models for teachers | 
| popsat význam sebereflexe v učitelské praxi | 
| explain reflective models for teachers | 
| popsat význam sebereflexe v učitelské praxi | 
| popsat komponenty a organizaci výuky | 
| popsat komponenty a organizaci výuky | 
| describe curriculum pro primary and secondary education | 
| describe curriculum pro primary and secondary education | 
| describe basic methods of diagnosing pupils | 
| describe basic methods of diagnosing pupils | 
| Skills | 
|---|
| project whole classroom and individual educational unit based on curriculum analysis | 
| project whole classroom and individual educational unit based on curriculum analysis | 
| reflektovat výuku: její průběh i dosažené výsledky | 
| reflektovat výuku: její průběh i dosažené výsledky | 
| reflektovat výchovný dopad svého chování a jednání na žáky | 
| reflektovat výchovný dopad svého chování a jednání na žáky | 
| reflect on teaching - its course and achieved results, based on formative principles, pedagogical reflection | 
| reflect on teaching - its course and achieved results, based on formative principles, pedagogical reflection | 
| create preparations for a teaching unit with knowledge of pedagogical design procedures  | 
| navrhnout opatření směřující ke změně vlastních pedagogických přístupů či výukových postupů | 
| navrhnout opatření směřující ke změně vlastních pedagogických přístupů či výukových postupů | 
| create preparations for a teaching unit with knowledge of pedagogical design procedures  | 
| použít postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji | 
| project whole classroom and individual educational unit based on pupils´educational needs | 
| použít postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji | 
| project whole classroom and individual educational unit based on pupils´educational needs | 
| formulate educational goals | 
| stanovit využití žákovských, kolegiálních a externích hodnocení výuky | 
| formulate educational goals | 
| stanovit využití žákovských, kolegiálních a externích hodnocení výuky | 
| teaching methods | 
|---|
| Knowledge | 
|---|
| Self-reflection | 
| Self-reflection | 
| Individual work of students | 
| Individual work of students | 
| Educational trip | 
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) | 
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) | 
| Educational trip | 
| assessment methods | 
|---|
| Analysis of the student's portfolio | 
| Analysis of the student's portfolio | 
    
    
    | 
        Recommended literature
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Dytrtová, R., & Krhutová, M. Učitel: příprava na profesi.. Praha: Grada., 2009. 
                
 
            
                
                - 
                    Kolář, Z. & Vališová, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009. 
                
 
            
                
                - 
                    Lukášová, H. et al. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: UTB ve Zlíně, 2014. 
                
 
            
                
                - 
                    Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015. 
                
 
            
                
                - 
                    Petty, G. Moderní vyučování (Vyd. 3). Praha: Portál, 2004. 
                
 
            
                
                - 
                    Slavík, J., Hajerová Műllerová, L., & Soukupová, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky.. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni., 2020. 
                
 
            
                
                - 
                    Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidakatika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. 
                
 
            
         
         
         
     |