Course: Pedagogical Training

» List of faculties » FHS » USP
Course title Pedagogical Training
Course code USP/Y3RX2
Organizational form of instruction Seminary
Level of course unspecified
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 0
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Course content
- Practice in the form of observation (20 hours) takes place at selected cooperating or faculty schools. - Practice in the form of a seminar (5 hours) focused on the joint reflection of the observed phenomena in the classroom and school, including analysis of school documents. - Processing a portfolio of practices and the use of a self-reflective diary.

Learning activities and teaching methods
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Self-reflection, Individual work of students, Educational trip
  • Participation in classes - 5 hours per semester
  • Educational trip - 25 hours per semester
prerequisite
Knowledge
not specified
not specified
learning outcomes
charakterizovat profesní kompetence učitele
charakterizovat profesní kompetence učitele
vysvětlit sebepojetí učitele a možnosti jeho zkoumání
vysvětlit sebepojetí učitele a možnosti jeho zkoumání
describe didactic analyse
describe didactic analyse
popsat postupy sebereflexe a sebehodnocení
popsat postupy sebereflexe a sebehodnocení
define basic didactic cathegories
define basic didactic cathegories
explain reflective models for teachers
popsat význam sebereflexe v učitelské praxi
explain reflective models for teachers
popsat význam sebereflexe v učitelské praxi
popsat komponenty a organizaci výuky
popsat komponenty a organizaci výuky
describe curriculum pro primary and secondary education
describe curriculum pro primary and secondary education
describe basic methods of diagnosing pupils
describe basic methods of diagnosing pupils
Skills
project whole classroom and individual educational unit based on curriculum analysis
project whole classroom and individual educational unit based on curriculum analysis
reflektovat výuku: její průběh i dosažené výsledky
reflektovat výuku: její průběh i dosažené výsledky
reflektovat výchovný dopad svého chování a jednání na žáky
reflektovat výchovný dopad svého chování a jednání na žáky
reflect on teaching - its course and achieved results, based on formative principles, pedagogical reflection
reflect on teaching - its course and achieved results, based on formative principles, pedagogical reflection
create preparations for a teaching unit with knowledge of pedagogical design procedures
navrhnout opatření směřující ke změně vlastních pedagogických přístupů či výukových postupů
navrhnout opatření směřující ke změně vlastních pedagogických přístupů či výukových postupů
create preparations for a teaching unit with knowledge of pedagogical design procedures
použít postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji
project whole classroom and individual educational unit based on pupils´educational needs
použít postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji
project whole classroom and individual educational unit based on pupils´educational needs
formulate educational goals
stanovit využití žákovských, kolegiálních a externích hodnocení výuky
formulate educational goals
stanovit využití žákovských, kolegiálních a externích hodnocení výuky
teaching methods
Knowledge
Self-reflection
Self-reflection
Individual work of students
Individual work of students
Educational trip
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Educational trip
assessment methods
Analysis of the student's portfolio
Analysis of the student's portfolio
Recommended literature
  • Dytrtová, R., & Krhutová, M. Učitel: příprava na profesi.. Praha: Grada., 2009.
  • Kolář, Z. & Vališová, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
  • Lukášová, H. et al. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: UTB ve Zlíně, 2014.
  • Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015.
  • Petty, G. Moderní vyučování (Vyd. 3). Praha: Portál, 2004.
  • Slavík, J., Hajerová Műllerová, L., & Soukupová, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky.. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni., 2020.
  • Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidakatika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester