Lecturer(s)
|
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
- The position, goals and specifics of music education in secondary school. - Lesson, curriculum, curricular documents. - History of artificial and non-artificial music. - Receptive music education; musical perception. - Methodology of listening and its connection with vocal, instrumental and movement activities. - Project teaching in music education.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Activating (Simulation, games, dramatization), Practice exercises
- Participation in classes
- 15 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
not specified |
not specified |
learning outcomes |
---|
The student can use musical means of expression in the teaching of music education in high school. The student can apply the acquired knowledge in practice. |
The student can use musical means of expression in the teaching of music education in high school. The student can apply the acquired knowledge in practice. |
teaching methods |
---|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Practice exercises |
Practice exercises |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
assessment methods |
---|
Composite examination (Written part + oral part) |
Composite examination (Written part + oral part) |
Recommended literature
|
-
D´Andrea, F. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha: Portál, 1998.
-
Daniel, L. Kapitoly z didaktiky hudební výchovy. Olomouc: RUP, 1984.
-
Daniel, L. Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex, 2001.
-
Jenčková, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2005.
-
Jurkovič, P. Hudební nástroj ve škole. Praha: Muzikservis.
-
Jurkovič, P. Na orffovských cestách II. Praha: Jc-Audio, 2009.
-
Kalhous, Z., & Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
-
Knopová, B. Činnosti hudebně pohybové v sytému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. Brno: Ondrášková Karla, 2005.
-
Koutský, J. Poslechové činnosti v hodinách hudební výchovy. Liberec: Technická univerzita, 2002.
-
Mark, M. L. Contemporary music education. New York: Schirmer, 1996.
-
Paynerová, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2011.
-
Pecháček, S. & Váňová, H. a kol. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy. Praha: Karolinum, 2006.
-
Sedlák, F. & Váňová, M. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.
-
Sedlák, F. Didaktika hudební výchovy. Praha: SPN, 1985.
-
Šimanovský, Z., Tichá, A. & Burešová, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha: Portál, 2000.
-
Šimanovský, Z. Hry s hudbou pro děti a mládež. Praha: Portál, 2011.
|