Lecturer(s)
|
-
Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
The concept of leisure time from different aspects and ideas (teachers, psychologists, philosophers, sociologists). - Clarification of the concepts of extracurricular pedagogy, characteristics of children in pre-school and younger school age, an educator. - Internal structure of leisure education. - Value orientation of children in relation to the quality of leisure time. - Methodology of education of younger school age children. - Leisure of the child, leisure activities within the school. - Creating projects for working with children in their free time. - Hidden curriculum in kindergarten and its influence on the child. - Cooperation of schools and interest institutions. - Model of education outside the classroom and its application in practical implementation in children's leisure. - Legislative conditions, measures and possibilities for realization of leisure activities. - Interests and hobby activities as a factor of prevention, its importance in terms of personality development. - Content focus of leisure activities.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Activating (Simulation, games, dramatization), Experience (self-experience)
- Participation in classes
- 40 hours per semester
- Preparation for course credit
- 15 hours per semester
- Term paper
- 30 hours per semester
- Preparation for examination
- 35 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
not specified |
not specified |
learning outcomes |
---|
čas a časovost lidské existence, prožívání volného času a jeho pedagogické využití v historických souvislostech |
čas a časovost lidské existence, prožívání volného času a jeho pedagogické využití v historických souvislostech |
specifické metody a prostředky PVČ (hra, animace, participace, mentoring) |
specifické metody a prostředky PVČ (hra, animace, participace, mentoring) |
výchova v přírodě, holistická výchova a zážitková pedagogika |
výchova v přírodě, holistická výchova a zážitková pedagogika |
školní a mimoškolní zařízení PVČ (neziskové organizace, živnosti, obce, náboženské společnosti) |
školní a mimoškolní zařízení PVČ (neziskové organizace, živnosti, obce, náboženské společnosti) |
osobnost vychovatele a pedagoga, proměny rodiny a sociálního prostředí |
osobnost vychovatele a pedagoga, proměny rodiny a sociálního prostředí |
Skills |
---|
rozlišit různá pojetí volného času a jeho pedagogického využití |
rozlišit různá pojetí volného času a jeho pedagogického využití |
chápat sociální souvislosti volného času v historické perspektivě |
chápat sociální souvislosti volného času v historické perspektivě |
rozumět specifikům volnočasových aktivit různých věkových skupin (děti a mládež, senioři) |
rozumět specifikům volnočasových aktivit různých věkových skupin (děti a mládež, senioři) |
rozlišit školní a mimoškolní zařízení PVČ |
rozlišit školní a mimoškolní zařízení PVČ |
zhodnotit tradiční i soudobé přístupy výchovy v přírodě |
zhodnotit tradiční i soudobé přístupy výchovy v přírodě |
aplikovat specifické metody PVČ v prevenci sociálně patologických jevů |
aplikovat specifické metody PVČ v prevenci sociálně patologických jevů |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Lecturing |
Lecturing |
assessment methods |
---|
Written examination |
Written examination |
Recommended literature
|
-
Činčera, J., Kaplánek, M., & Sýkora, J. (Eds.). Tři cesty k pedagogice volného času. Brno, 2009.
-
Franc, M., & Knapík, J. Volný čas v českých zemích 1957-1967. Praha, 2013.
-
Gintel, A. (Ed.). Zahrady pozemských radostí: Pohled z dějin výchovy v přírodě. Praha, 2019.
-
Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha, 2008.
-
Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. Pedagogika volného času. Praha, 2010.
-
Hofbauer, B., & Kaplánek, M. Kapitoly z pedagogiky volného času: Soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice, 2010.
-
Jirásek, I. Zážitková pedagogika: Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha, 2019.
-
Kaplánek, M., Bauman, P., Dudová, A., Kočerová, M., Macků, R., & Svobodová, Z. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha, 2017.
-
Knapík, J., & Franc, M. Mezi pionýrským šátkem a mopedem: Děti, mládež a socialismus v českých zemích 1948-1970. Praha, 2018.
-
Knotová, D. Pedagogické dimenze volného času.. Brno: Paido, 2011.
-
Němec, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno, 2002.
-
Pávková, J., & Hájek, B. Pedagogika volného času.. Praha: Portál., 2002.
-
Pávková, J. Pedagogika volného času: Teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha, 2001.
-
Tůma, J. Pedagogika volného času. Praha, 2018.
-
Vážanský, M., & Smékal, V. Základy pedagogiky volného času. Brno, 1995.
|