| 
        Lecturer(s)
     | 
    
        
            
                - 
                    Trusinová Ludmila, Mgr. PhD.
                
 
            
                - 
                    Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Polách Martin, Mgr. et Mgr.
                
 
            
                - 
                    Koutná Yvona, Mgr.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Course content
     | 
    
        - Cognition, education, upbringing, learning. - Natural cognition, natural science education. Concept analysis. - Targeted science education preferences in kindergartens. - Curriculum, its possible understanding and changes in education in relation to science education. - Objectives of education - taxonomy and their application in science education. - Content of education in kindergarten. - Alternative concepts of science education - An educational concept for the Alpha generation using research-based learning principles in kindergarten. - Child preconceptions and their usage. - Agency, children's actors in science education. - Natural literacy and its measurement in an international context. - Experiments and their use in kindergarten. - Project teaching in science. - Group and cooperative teaching as a basis for grasping science phenomena. - The principle of transdisciplinarity in terms of didactic grasp of the content of pre-school education.
         
         
     | 
    | 
        Learning activities and teaching methods
     | 
    
        
        Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Demonstration, Projection (static, dynamic), Practice exercises, Experience (self-experience), Dealing with situational issues - learning in situations
        
            
                    
                
                    
                    - Preparation for examination
                        - 20 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Educational trip
                        - 18 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Term paper
                        - 16 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Preparation for course credit
                        - 10 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Participation in classes
                        - 56 hours per semester
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | prerequisite | 
|---|
| Knowledge | 
|---|
| not specified | 
| not specified | 
| learning outcomes | 
|---|
| analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata | 
| analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata | 
| vysvětlit principy koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání v podmínkách mateřských škol  | 
| vysvětlit principy koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání v podmínkách mateřských škol  | 
| definovat didaktické kategorie specifické pro přírodovědné vzdělávání v mateřské škole  | 
| definovat didaktické kategorie specifické pro přírodovědné vzdělávání v mateřské škole  | 
| popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole  | 
| popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole  | 
| definovat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt | 
| definovat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt | 
| Skills | 
|---|
| navrhnout činnosti v duchu koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku   | 
| navrhnout činnosti v duchu koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku   | 
| aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky  | 
| aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky  | 
| realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku   | 
| realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku   | 
| spolupracovat na projektové práci ve skupině   | 
| spolupracovat na projektové práci ve skupině   | 
| analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy | 
| analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy | 
| teaching methods | 
|---|
| Knowledge | 
|---|
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) | 
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) | 
| Demonstration | 
| Demonstration | 
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) | 
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) | 
| Projection (static, dynamic) | 
| Projection (static, dynamic) | 
| Experience (self-experience) | 
| Practice exercises | 
| Practice exercises | 
| Experience (self-experience) | 
| assessment methods | 
|---|
| Analysis of educational material | 
| Composite examination (Written part + oral part) | 
| Composite examination (Written part + oral part) | 
| Analysis of the student's portfolio | 
| Analysis of the student's portfolio | 
| Grade (Using a grade system) | 
| Analysis of educational material | 
| Grade (Using a grade system) | 
    
    
    | 
        Recommended literature
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium. 
                
 
            
                
                - 
                    Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa.. Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, 2020. ISBN 978-80-7454-934-2.
                
 
            
                
                - 
                    Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení.. Praha: Grada., 2011. 
                
 
            
         
         
         
     |