Lecturer(s)
|
-
Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
-
Obonya Juraj, Mgr. PhD.
|
Course content
|
- Main parts and structure of research project in educational sciences. - Research strategy and research design in the research project with regard to the project theme. - Information preparation in research project creation. - Theoretical background of research as a part of the project. - Abstract/annotation/resume in research project, research report. - Citations and paraphrases in the scientific text. - Compilation in scientific text as a part of research project. - Ethics and ethical aspects in research. - Function and choice of keywords in the research project. - Discussion of project results - publishing project results. - Professional writing as a tool of critical thinking, scientific text and its parameters. - Writing styles and their use in scholarly text. - Research report and its use.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Practice exercises, Teamwork, Text analysis
- Participation in classes
- 10 hours per semester
- Preparation for course credit
- 30 hours per semester
- Term paper
- 45 hours per semester
- Preparation for examination
- 65 hours per semester
- Home preparation for classes
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
not specified |
not specified |
learning outcomes |
---|
struktura projektu pedagogického výzkumu |
struktura projektu pedagogického výzkumu |
etické souvislosti pedagogického výzkumu |
etické souvislosti pedagogického výzkumu |
koncepce sběru dat v pedagogickém výzkumu |
koncepce sběru dat v pedagogickém výzkumu |
metody analýzy dat v pedagogickém výzkumu |
metody analýzy dat v pedagogickém výzkumu |
způsoby odkazování na odborné zdroje v odborném textu |
způsoby odkazování na odborné zdroje v odborném textu |
Skills |
---|
sestavit a zargumentovat záměr malého výzkumného šetření |
sestavit a zargumentovat záměr malého výzkumného šetření |
realizovat malé výzkumné šetření |
realizovat malé výzkumné šetření |
provést hodnocení realizovaného pedagogického výzkumu |
provést hodnocení realizovaného pedagogického výzkumu |
argumentovat pro použití konkrétních metod pedagogického výzkumu |
argumentovat pro použití konkrétních metod pedagogického výzkumu |
pracovat se zdroji v odborném textu dle normy |
pracovat se zdroji v odborném textu dle normy |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Text analysis |
Text analysis |
Practice exercises |
Practice exercises |
Teamwork |
Teamwork |
assessment methods |
---|
Analysis of educational material |
Composite examination (Written part + oral part) |
Composite examination (Written part + oral part) |
Analysis of the student's portfolio |
Grade (Using a grade system) |
Grade (Using a grade system) |
Qualifying examination |
Qualifying examination |
Analysis of educational material |
Analysis of the student's portfolio |
Recommended literature
|
-
Danišková, Z. Učiť písať študenta vysokej školy? Potenciál kurzu akademického písania.. Orbis Scholae, 8 (1), 129?143., 2014.
-
Heath, A. W. Jak psát projekt kvalitativního výzkumu. Biograf, 1997, 10-11., 1997.
-
Horyna, B., & Krob, J. Cesty k vědě. Jak správně myslet a psát.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc., 2007.
-
Neusar, A. Malá knížka o odborném psaní.. Olomouc: UP., 2016.
-
Skutil, M. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství.. Praha: Portál, 2011.
-
Šanderová, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách.. Praha: SLON., 2005.
|