Course: Leisure Time Pedagogy

» List of faculties » FHS » USP
Course title Leisure Time Pedagogy
Course code USP/UK5PC
Organizational form of instruction Lecture + E-learning + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
Course content
The concept of leisure time from different aspects and ideas (teachers, psychologists, philosophers, sociologists). - Clarification of the concepts of extracurricular pedagogy, characteristics of children in pre-school and younger school age, an educator. - Internal structure of leisure education. - Value orientation of children in relation to the quality of leisure time. - Methodology of education of younger school age children. - Leisure of the child, leisure activities within the school. - Creating projects for working with children in their free time. - Hidden curriculum in kindergarten and its influence on the child. - Cooperation of schools and interest institutions. - Model of education outside the classroom and its application in practical implementation in children's leisure. - Legislative conditions, measures and possibilities for realization of leisure activities. - Interests and hobby activities as a factor of prevention, its importance in terms of personality development. - Content focus of leisure activities.

Learning activities and teaching methods
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Activating (Simulation, games, dramatization), Experience (self-experience)
  • Participation in classes - 10 hours per semester
  • Term paper - 60 hours per semester
  • Preparation for examination - 40 hours per semester
  • Preparation for course credit - 10 hours per semester
prerequisite
Knowledge
not specified
not specified
learning outcomes
čas a časovost lidské existence, prožívání volného času a jeho pedagogické využití v historických souvislostech
čas a časovost lidské existence, prožívání volného času a jeho pedagogické využití v historických souvislostech
specifické metody a prostředky PVČ (hra, animace, participace, mentoring)
specifické metody a prostředky PVČ (hra, animace, participace, mentoring)
výchova v přírodě, holistická výchova a zážitková pedagogika
výchova v přírodě, holistická výchova a zážitková pedagogika
školní a mimoškolní zařízení PVČ (neziskové organizace, živnosti, obce, náboženské společnosti)
školní a mimoškolní zařízení PVČ (neziskové organizace, živnosti, obce, náboženské společnosti)
osobnost vychovatele a pedagoga, proměny rodiny a sociálního prostředí
osobnost vychovatele a pedagoga, proměny rodiny a sociálního prostředí
Skills
rozlišit různá pojetí volného času a jeho pedagogického využití
rozlišit různá pojetí volného času a jeho pedagogického využití
chápat sociální souvislosti volného času v historické perspektivě
chápat sociální souvislosti volného času v historické perspektivě
rozumět specifikům volnočasových aktivit různých věkových skupin (děti a mládež, senioři)
rozumět specifikům volnočasových aktivit různých věkových skupin (děti a mládež, senioři)
rozlišit školní a mimoškolní zařízení PVČ
rozlišit školní a mimoškolní zařízení PVČ
zhodnotit tradiční i soudobé přístupy výchovy v přírodě
zhodnotit tradiční i soudobé přístupy výchovy v přírodě
aplikovat specifické metody PVČ v prevenci sociálně patologických jevů
aplikovat specifické metody PVČ v prevenci sociálně patologických jevů
teaching methods
Knowledge
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Lecturing
Lecturing
assessment methods
Written examination
Written examination
Recommended literature
  • Činčera, J., Kaplánek, M., & Sýkora, J. (Eds.). Tři cesty k pedagogice volného času. Brno, 2009.
  • Franc, M., & Knapík, J. Volný čas v českých zemích 1957-1967. Praha, 2013.
  • Gintel, A. (Ed.). Zahrady pozemských radostí: Pohled z dějin výchovy v přírodě. Praha, 2019.
  • Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. Pedagogika volného času. Praha, 2010.
  • Hájek,B., Hofbauer,B., & Pávková,J. Pedagogické ovlivňování volného času: součané trendy. Praha: Portál, 2008.
  • Hofbauer, B., & Kaplánek, M. Kapitoly z pedagogiky volného času: Soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice, 2010.
  • Jirásek, I. Zážitková pedagogika: Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha, 2019.
  • Kaplánek, M., Bauman, P., Dudová, A., Kočerová, M., Macků, R., & Svobodová, Z. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha, 2017.
  • Knapík, J., & Franc, M. Mezi pionýrským šátkem a mopedem: Děti, mládež a socialismus v českých zemích 1948-1970. Praha, 2018.
  • Knotová, D. Pedagogické dimenze volného času.. Brno: Paido, 2011.
  • Němec, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno, 2002.
  • Pávková, J., & Hájek, B. Pedagogika volného času.. Praha: Portál., 2002.
  • Pávková, J. Pedagogika volného času: Teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha, 2001.
  • Tůma, J. Pedagogika volného času. Praha, 2018.
  • Vážanský, M., & Smékal, V. Základy pedagogiky volného času. Brno, 1995.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester