Course: Development of Science Literacy of Preschool Children with Practice

» List of faculties » FHS » USP
Course title Development of Science Literacy of Preschool Children with Practice
Course code USP/UK3RG
Organizational form of instruction Lecture + E-learning + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
  • Lebloch Břetislav, Mgr.
  • Polách Martin, Mgr. et Mgr.
Course content
- Cognition, education, upbringing, learning. - Natural cognition, natural science education. Concept analysis. - Targeted science education preferences in kindergartens. - Curriculum, its possible understanding and changes in education in relation to science education. - Objectives of education - taxonomy and their application in science education. - Content of education in kindergarten. - Alternative concepts of science education - The concept of education for the Alpha generation using the research principles of learning in kindergarten. - Child preconceptions and their usage. - Agency, children's actors in science education. - Natural literacy and its measurement in an international context. - Experiments and their use in kindergarten. - Project teaching in science. - Group and cooperative teaching as a basis for grasping science phenomena. - The principle of transdisciplinarity in terms of didactic grasp of the content of pre-school education.

Learning activities and teaching methods
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Demonstration, Projection (static, dynamic), Practice exercises, Experience (self-experience), Dealing with situational issues - learning in situations
  • Educational trip - 18 hours per semester
  • Preparation for course credit - 20 hours per semester
  • Participation in classes - 10 hours per semester
  • Preparation for examination - 30 hours per semester
  • Term paper - 42 hours per semester
prerequisite
Knowledge
not specified
not specified
learning outcomes
analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata
analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata
vysvětlit principy koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání v podmínkách mateřských škol
vysvětlit principy koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání v podmínkách mateřských škol
definovat didaktické kategorie specifické pro přírodovědné vzdělávání v mateřské škole
definovat didaktické kategorie specifické pro přírodovědné vzdělávání v mateřské škole
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole
definovat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt
definovat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt
Skills
navrhnout činnosti v duchu koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku
navrhnout činnosti v duchu koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku
aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky
aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky
realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku
realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku
spolupracovat na projektové práci ve skupině
spolupracovat na projektové práci ve skupině
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy
teaching methods
Knowledge
Dealing with situational issues - learning in situations
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Dealing with situational issues - learning in situations
Demonstration
Demonstration
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Projection (static, dynamic)
Projection (static, dynamic)
Practice exercises
Practice exercises
Experience (self-experience)
Experience (self-experience)
assessment methods
Preparation of a presentation
Analysis of educational material
Analysis of educational material
Composite examination (Written part + oral part)
Grade (Using a grade system)
Analysis of the student's portfolio
Analysis of the student's portfolio
Grade (Using a grade system)
Preparation of a presentation
Composite examination (Written part + oral part)
Recommended literature
  • Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
  • Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa.. Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, 2020. ISBN 978-80-7454-934-2.
  • Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení.. Praha: Grada., 2011.
  • WIEGEROVÁ, A. Rozvoj přírodovědné gramotnosti v předškolním věku - bezobratlovci I. část. Distanční studijní opora. Zlín, 2012.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester