Course: Natural Science Practice

» List of faculties » FHS » USP
Course title Natural Science Practice
Course code USP/S8PPR
Organizational form of instruction Tutorial + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Píšová Markéta, Mgr.
  • Lebloch Břetislav, Mgr.
  • Bernatíková Michaela, Mgr.
  • Fenyková Petra, PhDr. Ph.D.
Course content
- The concept of research-oriented education with an emphasis on the STEM concept. - Project method in relation to the application of STEM activities. - Didactic strategies in the STEM concept. - Introduction to processing of measuring. - Measuring dimensions, weight, and time. - Electrical circuits and measuring electrical characteristics. - Labor, energy, power. - Defining the content of nitrogen, phosphorus and potassium in water and soil. - Microscopy of ciliates. - Microscopy and temperature resistance of coliform bacteria.

Learning activities and teaching methods
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Observation, Practice exercises
  • Participation in classes - 28 hours per semester
  • Term paper - 20 hours per semester
  • Home preparation for classes - 12 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
learning outcomes
definovat jednotlivé metody měření
definovat jednotlivé metody měření
popsat části mikroskopu
popsat části mikroskopu
charakterizovat koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání
charakterizovat koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání
charakterizovat koncept STEM (STEAM, STREAM)
charakterizovat koncept STEM (STEAM, STREAM)
vyjmenovat a popsat specifické organizační formy a výukové metody vhodné pro aplikaci konceptu STEM
vyjmenovat a popsat specifické organizační formy a výukové metody vhodné pro aplikaci konceptu STEM
Skills
provést měření rozměrů, hmotnosti a času
provést měření rozměrů, hmotnosti a času
pracovat s mikroskopem (vytvořit preparát, nastavit mikroskop, vytvořit záznamový arch apod.)
pracovat s mikroskopem (vytvořit preparát, nastavit mikroskop, vytvořit záznamový arch apod.)
navrhnout a realizovat aktivity v konceptu STEM
navrhnout a realizovat aktivity v konceptu STEM
navrhout vhodné didaktické strategie pro realizaci aktivit v duchu BOV (např. vytvořit komiks, vytvořit model apod.)
navrhout vhodné didaktické strategie pro realizaci aktivit v duchu BOV (např. vytvořit komiks, vytvořit model apod.)
spolupracovat ve skupině
spolupracovat ve skupině
teaching methods
Knowledge
Practice exercises
Practice exercises
Simple experiments
Simple experiments
Individual work of students
Individual work of students
assessment methods
Analysis of educational material
Analysis of educational material
Recommended literature
  • Dostál, J., & Kožuchová, M. Badatelský přístup v technickém vzdělávání: teorie a výzkum.. Univerzita Palackého v Olomouci., 2016. ISBN 9788024452388.
  • Dostál, J., Hašková, A., Kožuchová, M., Kropáč, J., Ďuriš, M., & Honzíková, J. Technické vzdělávání na základních školách v kontextu společenských a technologických změn.. Univerzita Palackého v Olomouci., 2017.
  • Flinn, E., & Mulligan, A. The primary STEM ideas book: engaging classroom activities combining mathematics, science and D&T.. Routledge, Taylor & Francis Group., 2019.
  • HODEK, P., PÁCA, J., ŠULC, M. Laboratorní cvičení z biologie a biochemie mikroorganismů. Praha : Karolinum, 2009.
  • JÁCHIM, F., TESAŘ, J. Seminář a praktikum z fyziky pro 2. stupeň SPN. Praha : SPN, 2001.
  • KRAUS, I. Dějiny evropských objevů a vynálezů. Praha : Academia, 2001.
  • KRAUS, I. Fyzika od Thaléta k Newtonovi. Praha : Academia, 2007.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester