Lecturer(s)
|
-
Lukšík Ivan, prof. PhDr. CSc.
-
Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
- Analysis of student preconceptions regarding issues of the subjects. - Psychological aspects of the pedagogical work of a teacher. - Psychology of education. - Results of education. - Causes of pupils' failure. - Psychology of upbringing. - The issues of reward and punishment. - The personality of a pupil. - The personality of a teacher. - Class climate and school climate. - Learning and behavior disorders. - Social-pathological phenomena in the primary school environment.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Methods for working with texts (Textbook, book), Text analysis
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
learning outcomes |
---|
The student will be able to understand and explain theories of teaching, the student is able to use information about the psychological aspects of education and teaching in practice. |
The student will be able to understand and explain theories of teaching, the student is able to use information about the psychological aspects of education and teaching in practice. |
teaching methods |
---|
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Text analysis |
Text analysis |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
assessment methods |
---|
Oral examination |
Text analysis |
Text analysis |
Oral examination |
Recommended literature
|
-
Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993.
-
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2003.
-
Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
-
Lazarová, B. Netradiční role učitele: o situacích krize, pomoci a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido, 2008.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2005.
-
Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
-
Nováčková, J. Mýty ve vzdělávání: o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. Kroměříž: Spirála, 2008.
-
Vacínová, M., Langová, M. Kapitoly z psychologie učení a výchovy. Praha: UJAK, 2007.
-
Vágnerová, M. Současná patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014.
|