Lecturer(s)
|
-
Munk Michal, prof. RNDr. PhD.
|
Course content
|
- European Framework of Digital Competences - Information and data literacy - Data, information, and knowledge - Targeted data acquisition (measurement procedures, peoplemeter, audio/video likeability) - Data sources (database, text, web) - Databases (public databases, product databases, data warehouses, data markets) - Data organization (relational database, data cube) - Collections of electronic documents (vector text representation, transaction/sequence model) - Web (data sources of content, structure, and web usage) - Knowledge discovery vs. research plans - Data exploration (frequencies, aggregated values, measures) - Data visualization - Data transformation - Objectivity (inter-rater agreement), reliability, and validity
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Exercises on PC, E-learning
- Participation in classes
- 28 hours per semester
- Term paper
- 32 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
not specified |
not specified |
learning outcomes |
---|
The student will be familiar with the process of transforming data into information and knowledge. |
The student will be familiar with the process of transforming data into information and knowledge. |
teaching methods |
---|
Exercises on PC |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Exercises on PC |
E-learning |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
E-learning |
assessment methods |
---|
Analysis of seminar paper |
Analysis of seminar paper |
Recommended literature
|
-
Černý, M. Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. Brno: MU, 2019.
-
ČŠI. Metodika pro hodnocení rozvoje informační gramotnosti. 2015.
-
Dočekal, D., Müller, J., Harris, A., & Heger, L. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Mladá fronta, 2019.
-
Dosedla, M. et al. Digitální technologie v primárním vzdělávání. 2013.
-
Hradil, R. Zdravé dětství ve světě digitálních médií: informace a inspirace pro rodiče a všechny, kdo pracují s dětmi a mládeží. Franesa, 2020.
-
Kapusta, J., Munk, M. Web Structure Mining: analýza pozorovanej a očakávanej návštevnosti webu. Nitra: UKF, 2014.
-
Munk, M., Kapusta, J. Web Usage Mining: príprava a modelovanie dát. Nitra: UKF, 2014.
-
Munk, M. Počítačová analýza dát. Nitra: UKF, 2011.
-
Romero, C., Ventura, S., Pechenizkiy, M., Baker, R. Handbook of educational data mining. CRC Press, 2010.
-
Spitzer, M. Digitální demence. Praha: Host, 2014.
-
Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez, S., Van den Brande, G. DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the European Union, 2016.
|