Lecturer(s)
|
-
Surá Andrea, PhDr.
-
Stadlerová Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Course content
|
- Problematic and overview of history of art and visual art culture for art education. - Important stages of development of visual art. - Orientation in visual art and monuments in the Czech Republic. - Art culture, visual art. - The objective and content of visual art. - Communication in art. - Visual sign means of art. - Art, visual art in the child's life.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Activities related to graphics and visual arts, Analysis of a work of art, Individual work of students
- Participation in classes
- 28 hours per semester
- Home preparation for classes
- 16 hours per semester
- Preparation for course credit
- 16 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
learning outcomes |
---|
The student gains knowledge of art, art forms and genres. The student will exploit theoretical and practical knowledge of theory of art culture and visual art history in primary education. |
The student gains knowledge of art, art forms and genres. The student will exploit theoretical and practical knowledge of theory of art culture and visual art history in primary education. |
teaching methods |
---|
Analysis of a work of art |
Analysis of a work of art |
Individual work of students |
Individual work of students |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Activities related to graphics and visual arts |
Activities related to graphics and visual arts |
assessment methods |
---|
Analysis of a presentation given by the student |
Analysis of a presentation given by the student |
Recommended literature
|
-
BALEKA, J. Výtvarné umění. Výkladový slovník malířství, sochařství, grafika. Praha: ACADEMIA, 1997.
-
BERNARDOVÁ, E. Moderní umění. Praha, 2001.
-
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Umění a kultura 2. pol. 20 stol. Albra, 2007.
-
BUER, A. Dějiny výtvarného umění. Olomouc: Rubico, 1998.
-
Černá, M. Dějiny výtvarného umění.
-
DE MORANT, H. Dějiny užitého umění od nejstarších dob po současnost. Praha: Odeon, 1983.
-
Dempsey, A. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním. Praha : Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
-
GERO, Š., TROPP, S. Interpretácia výtvarného diela. Banská Bystrica: UMB, PdF.
-
GOMBRICH, E. H. The Story of Art. London: Phaidon Publishers Inc, 1970.
-
GOODMAN, N. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007.
-
HRIVŇÁKOVÁ, S. Načo nám je výtvarná výchova. Nitra, 2006.
-
KRÁTKY, J. Základy výtvarné kultury. Ped. Fak, 1987.
-
LAHOD, A. V., SRP, K. České umění 1900 - 1990. Praha: Galerie hlavního města Prahy, 2001.
-
SZIMETHOVÁ, M. Základy výtvarné kultury - studijní opora. Zlín, 2013.
|