Lecturer(s)
|
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
- Familiarization with the recorder (parts of the instrument, handling the instrument, cleaning). - Correct holding of the instrument and fingering. - Breathing and articulation (positions of the tongue, singing, declamation). - Sound and breath games. - Scales (C, G, D, A, E, F major and A, E,D minor). - Technical command of elementary tunes and songs (folk and artificial ones). - Connections of sound images with motoric and visual ones.
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Practice exercises, Individual work of students
- Term paper
- 6 hours per semester
- Preparation for course credit
- 16 hours per semester
- Participation in classes
- 28 hours per semester
- Home preparation for classes
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
learning outcomes |
---|
The student will gain developed elementary skills in playing the recorder in the range needed for a lower primary teacher. The student will be capable to understand the integrated concept of teaching music in primary education. |
The student will gain developed elementary skills in playing the recorder in the range needed for a lower primary teacher. The student will be capable to understand the integrated concept of teaching music in primary education. |
teaching methods |
---|
Individual work of students |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Practice exercises |
Practice exercises |
Individual work of students |
assessment methods |
---|
Analysis of the student's performance |
Analysis of seminar paper |
Analysis of seminar paper |
Analysis of the student's performance |
Recommended literature
|
-
BEN-TOVIM, A., BOYD, G. Hudební nástroj a naše dítě. Praha: Portál, 2007.
-
Böhmová, Zahradníčková, Z. Klavírní škola pro začátečníky (34. vyd., 2. vyd. v Editio Bärenreiter Praha). Praha: Editio Bärenreiter Praha., 2002.
-
CRHA, B., HALA, P. Technika klavírního doprovodu lidových písní. Masarykova univerzita v Brně, 2003.
-
Daniel, L. Metodika hudební výchovy (Vyd. 3., dopl.).. Ostrava: Montanex., 2010.
-
Daniel, L. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu = Schule für die Sopranblockflöte erster teil.. Praha: Schott Music Panton, 1994.
-
FIALA, V. Skladatelem a aranžérem snadno a rychle. Praha: Muzikus, 2009.
-
Gruber, R. 50 národních písní pro 2-3 zobcové flétny nebo příčné flétny, hoboje, klarinety, trubky, lesní rohy: 50 Volkslieder für 2-3 Blockflöten. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2000.
-
Hodinová, R. S flétničkou do školy (Druhé vydání).. České Budějovice: Kopp, 2011.
-
Jelénková, L. Problematika nedostatků v Rámcovém vzdělávacím programu se zaměřením na hudební výchovu. In Musica et Educatio IV.. Ružomberok: KU, PdF, 36?40., 2012.
-
Ryšánková, D. Výběr písní pro Klavírní improvizaci oboru Učitelství mateřských škol.. Brno: MU., 2009.
-
Ryšánková, Dagmar. Výběr písní pro Klavírní improvizaci oboru Učitelství mateřských škol. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4968-0.
-
SARAUER, A. a kol. Klavírní škola pro začátečníky. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z., TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi.. Praha: Portál, 2011.
-
Škořepová, K. Hrajeme na zobcovou flétnu: metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not.. Praha: Portál, 2003.
|