Course: Playing a musical instrument 1 - piano

» List of faculties » FHS » USP
Course title Playing a musical instrument 1 - piano
Course code USP/S1KL1
Organizational form of instruction Tutorial
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
Course content
- Familiarization with the recorder (parts of the instrument, handling the instrument, cleaning). - Correct holding of the instrument and fingering. - Breathing and articulation (positions of the tongue, singing, declamation). - Sound and breath games. - Scales (C, G, D, A, E, F major and A, E,D minor). - Technical command of elementary tunes and songs (folk and artificial ones). - Connections of sound images with motoric and visual ones.

Learning activities and teaching methods
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Practice exercises, Individual work of students
  • Term paper - 6 hours per semester
  • Preparation for course credit - 16 hours per semester
  • Participation in classes - 28 hours per semester
  • Home preparation for classes - 10 hours per semester
prerequisite
Knowledge
nespecifikováno
nespecifikováno
learning outcomes
The student will gain developed elementary skills in playing the recorder in the range needed for a lower primary teacher. The student will be capable to understand the integrated concept of teaching music in primary education.
The student will gain developed elementary skills in playing the recorder in the range needed for a lower primary teacher. The student will be capable to understand the integrated concept of teaching music in primary education.
teaching methods
Individual work of students
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Practice exercises
Practice exercises
Individual work of students
assessment methods
Analysis of the student's performance
Analysis of seminar paper
Analysis of seminar paper
Analysis of the student's performance
Recommended literature
  • BEN-TOVIM, A., BOYD, G. Hudební nástroj a naše dítě. Praha: Portál, 2007.
  • Böhmová, Zahradníčková, Z. Klavírní škola pro začátečníky (34. vyd., 2. vyd. v Editio Bärenreiter Praha). Praha: Editio Bärenreiter Praha., 2002.
  • CRHA, B., HALA, P. Technika klavírního doprovodu lidových písní. Masarykova univerzita v Brně, 2003.
  • Daniel, L. Metodika hudební výchovy (Vyd. 3., dopl.).. Ostrava: Montanex., 2010.
  • Daniel, L. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu = Schule für die Sopranblockflöte erster teil.. Praha: Schott Music Panton, 1994.
  • FIALA, V. Skladatelem a aranžérem snadno a rychle. Praha: Muzikus, 2009.
  • Gruber, R. 50 národních písní pro 2-3 zobcové flétny nebo příčné flétny, hoboje, klarinety, trubky, lesní rohy: 50 Volkslieder für 2-3 Blockflöten. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2000.
  • Hodinová, R. S flétničkou do školy (Druhé vydání).. České Budějovice: Kopp, 2011.
  • Jelénková, L. Problematika nedostatků v Rámcovém vzdělávacím programu se zaměřením na hudební výchovu. In Musica et Educatio IV.. Ružomberok: KU, PdF, 36?40., 2012.
  • Ryšánková, D. Výběr písní pro Klavírní improvizaci oboru Učitelství mateřských škol.. Brno: MU., 2009.
  • Ryšánková, Dagmar. Výběr písní pro Klavírní improvizaci oboru Učitelství mateřských škol. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4968-0.
  • SARAUER, A. a kol. Klavírní škola pro začátečníky. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z., TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi.. Praha: Portál, 2011.
  • Škořepová, K. Hrajeme na zobcovou flétnu: metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not.. Praha: Portál, 2003.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester