| 
        Lecturer(s)
     | 
    
        
            
                - 
                    Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Lebloch Břetislav, Mgr.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Course content
     | 
    
        - Science cognition, science education. - Science education - content of the Czech Republic, functions, competencies, dilemmas. - Curriculum, its possible understanding and transformation in education. - CR - the concept of education in relation to science topics. - Science education at home and abroad - concept. - Content of pre-primary science education. - Children's experience as a prerequisite for children's research. - Research-oriented education in preschool facilities. - Non-traditional methodical representation of scientific and mathematical topics. - Possibilities of integrating laboratory exercises into science education. - Work with comics in the conditions of preschool facilities. - Preschool child and the formation of mathematical ideas. - Mathematics in kindergarten.
         
         
     | 
    | 
        Learning activities and teaching methods
     | 
    
        
        Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Practice exercises
        
            
                    
                
                    
                    - Participation in classes
                        - 42 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Preparation for examination
                        - 50 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Preparation for course credit
                        - 30 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Term paper
                        - 28 hours per semester
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | prerequisite | 
|---|
| Knowledge | 
|---|
| unspecified | 
| unspecified | 
| learning outcomes | 
|---|
| analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata | 
| analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata | 
| charakterizovat aktérství dítěte v kontextu přírodovědného vzdělávání v mateřské škole  | 
| charakterizovat aktérství dítěte v kontextu přírodovědného vzdělávání v mateřské škole  | 
| popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole  | 
| popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole  | 
| analyzovat pojmy přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání | 
| analyzovat pojmy přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání | 
| charakterizovat utváření přírodovědných a matematických představ dítěte předškolního věku | 
| charakterizovat utváření přírodovědných a matematických představ dítěte předškolního věku | 
| Skills | 
|---|
| navrhnout činnosti v duchu badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku | 
| navrhnout činnosti v duchu badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku | 
| aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky | 
| aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky | 
| realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku | 
| realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku | 
| spolupracovat na projektové práci ve skupině | 
| spolupracovat na projektové práci ve skupině | 
| analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy | 
| analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy | 
| teaching methods | 
|---|
| Knowledge | 
|---|
| Practice exercises | 
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) | 
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) | 
| Practice exercises | 
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) | 
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) | 
| assessment methods | 
|---|
| Analysis of seminar paper | 
| Analysis of seminar paper | 
| Composite examination (Written part + oral part) | 
| Composite examination (Written part + oral part) | 
| Analysis of educational material | 
| Analysis of educational material | 
    
    
    | 
        Recommended literature
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009. 
                
 
            
                
                - 
                    Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD, 2005. 
                
 
            
                
                - 
                    Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. 
                
 
            
                
                - 
                    Koutníková, M., & Wiegerová, A. Využití komiksů v podmínkách mateřských škol. Zlín: Nakladatelství UTB, 2017. 
                
 
            
                
                - 
                    Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií., 2020. 
                
 
            
                
                - 
                    Slavík, J. et al. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU, 2017. 
                
 
            
                
                - 
                    Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Zlín: Academia centrum, 2012. 
                
 
            
                
                - 
                    Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení. Praha: Grada, 2011. 
                
 
            
                
                - 
                    Žoldošová, K. Východiská primárneho přírodovědného vzdelávania. Bratislava: VEDA, 2006. 
                
 
            
         
         
         
     |