Course: Theory and Methods of Developing Scientific Cognition in Preschool Education

» List of faculties » FHS » USP
Course title Theory and Methods of Developing Scientific Cognition in Preschool Education
Course code USP/NP2PP
Organizational form of instruction Lecture + Lesson
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Lebloch Břetislav, Mgr.
Course content
- Science cognition, science education. - Science education - content of the Czech Republic, functions, competencies, dilemmas. - Curriculum, its possible understanding and transformation in education. - CR - the concept of education in relation to science topics. - Science education at home and abroad - concept. - Content of pre-primary science education. - Children's experience as a prerequisite for children's research. - Research-oriented education in preschool facilities. - Non-traditional methodical representation of scientific and mathematical topics. - Possibilities of integrating laboratory exercises into science education. - Work with comics in the conditions of preschool facilities. - Preschool child and the formation of mathematical ideas. - Mathematics in kindergarten.

Learning activities and teaching methods
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Practice exercises
  • Participation in classes - 42 hours per semester
  • Preparation for examination - 50 hours per semester
  • Preparation for course credit - 30 hours per semester
  • Term paper - 28 hours per semester
prerequisite
Knowledge
unspecified
unspecified
learning outcomes
analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata
analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata
charakterizovat aktérství dítěte v kontextu přírodovědného vzdělávání v mateřské škole
charakterizovat aktérství dítěte v kontextu přírodovědného vzdělávání v mateřské škole
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole
popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole
analyzovat pojmy přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání
analyzovat pojmy přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání
charakterizovat utváření přírodovědných a matematických představ dítěte předškolního věku
charakterizovat utváření přírodovědných a matematických představ dítěte předškolního věku
Skills
navrhnout činnosti v duchu badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku
navrhnout činnosti v duchu badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku
aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky
aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky
realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku
realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku
spolupracovat na projektové práci ve skupině
spolupracovat na projektové práci ve skupině
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy
teaching methods
Knowledge
Practice exercises
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Practice exercises
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
assessment methods
Analysis of seminar paper
Analysis of seminar paper
Composite examination (Written part + oral part)
Composite examination (Written part + oral part)
Analysis of educational material
Analysis of educational material
Recommended literature
  • Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009.
  • Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD, 2005.
  • Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010.
  • Koutníková, M., & Wiegerová, A. Využití komiksů v podmínkách mateřských škol. Zlín: Nakladatelství UTB, 2017.
  • Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií., 2020.
  • Slavík, J. et al. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU, 2017.
  • Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Zlín: Academia centrum, 2012.
  • Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení. Praha: Grada, 2011.
  • Žoldošová, K. Východiská primárneho přírodovědného vzdelávania. Bratislava: VEDA, 2006.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester