| 
        Lecturer(s)
     | 
    
        
            
                - 
                    Lebloch Břetislav, Mgr.
                
 
            
                - 
                    Píšová Markéta, Mgr.
                
 
            
                - 
                    Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Course content
     | 
    
        - To know different approaches to solving scientific theses in relation to the school environment. - Analyze classical and alternative models of education in the 1st stage of primary school with an emphasis on science topics. - Science cognition, science education. - Science education - the content of the Czech Republic, functions, competencies, dilemmas. - Curriculum, its possible understanding and changes in education. - Czech Republic - the conception of education in relation to science topics. - Science education in the Czech Republic and abroad - conception. - Objectives of education - taxonomy, competences of the child. - Content of science primary education. - The conception of the subject Basic science in the curriculum of Czech primary education. - The conception of the subject Nature science in the curriculum of Czech primary education. - Possibilities of reflection in primary education from the point of view of teaching Basic Science and Science  - Textbooks and their use in the context of natural science education in the Czech Republic. - Textbooks and other teaching aids, their use in the context of natural science education abroad.
         
         
     | 
    | 
        Learning activities and teaching methods
     | 
    
        
        Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Self-reflection, Educational trip
        
            
                    
                
                    
                    - Participation in classes
                        - 42 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Home preparation for classes
                        - 10 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Preparation for course credit
                        - 13 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Preparation for examination
                        - 25 hours per semester
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | prerequisite | 
|---|
| Knowledge | 
|---|
| unspecified | 
| unspecified | 
| learning outcomes | 
|---|
| popsat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt | 
| popsat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt | 
| charakterizovat koncepci předmětu prvouka v kurikulu českého primárního vzdělávání  | 
| charakterizovat koncepci předmětu prvouka v kurikulu českého primárního vzdělávání  | 
| charakterizovat koncepci předmětu přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání  | 
| charakterizovat koncepci předmětu přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání  | 
| definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání  | 
| definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání  | 
| popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání  | 
| popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání  | 
| Skills | 
|---|
| navrhnout vyučovací hodinu prvouky v duchu BOV | 
| navrhnout vyučovací hodinu prvouky v duchu BOV | 
| navrhnout vyučovací hodinu přírodovědy v duchu BOV | 
| navrhnout vyučovací hodinu přírodovědy v duchu BOV | 
| provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy  | 
| provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy  | 
| vybrat vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ | 
| vybrat vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ | 
| provést rozbor odborných článků zabývající se problematikou přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ | 
| provést rozbor odborných článků zabývající se problematikou přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ | 
| teaching methods | 
|---|
| Knowledge | 
|---|
| Educational trip | 
| Educational trip | 
| Methods for working with texts (Textbook, book) | 
| Self-reflection | 
| Methods for working with texts (Textbook, book) | 
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) | 
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) | 
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) | 
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) | 
| Self-reflection | 
| assessment methods | 
|---|
| Analysis of the student's portfolio | 
| Analysis of the student's portfolio | 
| Composite examination (Written part + oral part) | 
| Composite examination (Written part + oral part) | 
    
    
    | 
        Recommended literature
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD, 2005. 
                
 
            
                
                - 
                    Wiegerová, A., Česlová, G. & Majerčíková, J. Prvouka pre 1. ročník ZŠ.. Bratislava: SPN-Mladé letá, 2017. 
                
 
            
                
                - 
                    Wiegerová, A., Česlová, G. & Majerčíková, J. Prvouka pre 2. ročník ZŠ. Bratislava: SPN-Mladé letá, 2017. 
                
 
            
                
                - 
                    Wiegerová, A. Diagnostikovanie v primárnom vzdelávaní ? 4. kapitola. In. Kožuchová, M. a kol. Pedagogická diagnostika v primárnom vzdelávaní.. Bratislava: SPN, 2011. 
                
 
            
                
                - 
                    Žoldošová, K. Východiská primárneho přírodovědného vzdelávania. Bratislava: VEDA, 2006. 
                
 
            
         
         
         
     |