Lecturer(s)
|
-
Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
- Childhood, family, and upbringing in the philosophical reflections of J. A. Comenius, Janusz Korczak, and Martin Buber - Family: marriage, kinship, and childbirth or mutual affection - The child and the inner child - The concept of the child as a social actor in the sociology of childhood - Childhood as a significant phenomenon in the process of socialization - Sociological characteristics of childhood - The life cycle and generational structure of society - Traditional, constructivist, interactionist, and interpretative theories in the sociology of childhood - The contemporary family and its transformations, new patterns of family behavior - Contemporary specificities of the child's position - Childhood and mass media in contemporary society and their influence on modern childhood
|
Learning activities and teaching methods
|
- Participation in classes
- 60 hours per semester
- Home preparation for classes
- 28 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Students are open to dialogue and experiential learning methods. |
Students are open to dialogue and experiential learning methods. |
Skills |
---|
Aplikovat základní poznatky při práci s odborným textem. Reflektovat vlastní zkušenosti z pohledu budoucího učitele. Komunikovat s ohledem na sociální a kulturní odlišnosti. Spolupracovat při řešení případových studií. Interpretovat jednoduché texty z oblasti filozofie a sociologie. |
Aplikovat základní poznatky při práci s odborným textem. Reflektovat vlastní zkušenosti z pohledu budoucího učitele. Komunikovat s ohledem na sociální a kulturní odlišnosti. Spolupracovat při řešení případových studií. Interpretovat jednoduché texty z oblasti filozofie a sociologie. |
To apply basic knowledge when working with academic texts. To reflect on one's own experiences from the perspective of a future teacher. To communicate with respect for social and cultural differences. To collaborate on solving case studies. To interpret basic texts in the fields of philosophy and sociology. |
To apply basic knowledge when working with academic texts. To reflect on one's own experiences from the perspective of a future teacher. To communicate with respect for social and cultural differences. To collaborate on solving case studies. To interpret basic texts in the fields of philosophy and sociology. |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Terminologie a základních teoretických konceptů v oblasti sociologie dětství a rodiny |
Terminologie a základních teoretických konceptů v oblasti sociologie dětství a rodiny |
Dětství jako sociálně diferencované subkultury |
Dětství jako sociálně diferencované subkultury |
Pedagogického kontextu školní edukace jako základního pilíře sekundární socializace člověka |
Pedagogického kontextu školní edukace jako základního pilíře sekundární socializace člověka |
Úlohy školy a její funkce, kompetence profese pedagogického pracovníka |
Úlohy školy a její funkce, kompetence profese pedagogického pracovníka |
Vymezení životního cyklu a generační struktury společnosti. |
Vymezení životního cyklu a generační struktury společnosti. |
Terminology and basic theoretical concepts in the field of the sociology of childhood and family |
Terminology and basic theoretical concepts in the field of the sociology of childhood and family |
Childhood as a socially differentiated subculture |
Childhood as a socially differentiated subculture |
The pedagogical context of school education as a fundamental pillar of human secondary socialization |
The pedagogical context of school education as a fundamental pillar of human secondary socialization |
The role and function of the school, competencies of the teaching profession |
The role and function of the school, competencies of the teaching profession |
Definition of the life cycle and generational structure of society |
Definition of the life cycle and generational structure of society |
Skills |
---|
Orientovat se v klíčových tématech a otázkách řešeného předmětu |
Orientovat se v klíčových tématech a otázkách řešeného předmětu |
Vymezit role a kompetence subjektů výchovy a vzdělávání |
Vymezit role a kompetence subjektů výchovy a vzdělávání |
Nahlížet fenomenologicky na vybraná témata sociologie dětství zpracovaná písemnou formou |
Nahlížet fenomenologicky na vybraná témata sociologie dětství zpracovaná písemnou formou |
Aplikovat paradigmata sociologie dětství na příkladech |
Aplikovat paradigmata sociologie dětství na příkladech |
Vysvětlit a obhájit vlastní stanovisko, reagovat na námitky, opravovat vlastní chyby |
Vysvětlit a obhájit vlastní stanovisko, reagovat na námitky, opravovat vlastní chyby |
To navigate key topics and questions related to the subject |
To navigate key topics and questions related to the subject |
To define the roles and competencies of actors in education and upbringing |
To define the roles and competencies of actors in education and upbringing |
To approach selected topics in the sociology of childhood from a phenomenological perspective in written form |
To approach selected topics in the sociology of childhood from a phenomenological perspective in written form |
To apply paradigms of the sociology of childhood to specific examples |
To apply paradigms of the sociology of childhood to specific examples |
To explain and defend one's own standpoint, respond to objections, and correct one's own mistakes |
To explain and defend one's own standpoint, respond to objections, and correct one's own mistakes |
Recommended literature
|
-
Bix, B. Philosophy, morality, and parental priority. Family Law Quarterly, 40(1). 2006.
-
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy.. Praha: Grada, 2015.
-
James, A., Prout, A. Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood (3rd ed.).. London: Routledge., 2020.
-
Kaleja, M. Sociologie dětství a dítěte.. Opava: Slezská univerzita v Opavě., 2019.
-
Macková, M. Sociální práce v rodině a náhradní rodinná péče.. Hradec Králové: Gaudeamus., 2014.
-
Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon. 2003.
-
Možný, I. Sociologie rodiny.. Praha: slon, 2008.
-
Sobotková, I. Psychologie rodiny.. Praha: Grada, 2012.
|