Course: null

» List of faculties » FHS » USP
Course title -
Course code USP/M4FSA
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
Course content
- Childhood, family, and upbringing in the philosophical reflections of J. A. Comenius, Janusz Korczak, and Martin Buber - Family: marriage, kinship, and childbirth or mutual affection - The child and the inner child - The concept of the child as a social actor in the sociology of childhood - Childhood as a significant phenomenon in the process of socialization - Sociological characteristics of childhood - The life cycle and generational structure of society - Traditional, constructivist, interactionist, and interpretative theories in the sociology of childhood - The contemporary family and its transformations, new patterns of family behavior - Contemporary specificities of the child's position - Childhood and mass media in contemporary society and their influence on modern childhood

Learning activities and teaching methods
  • Participation in classes - 60 hours per semester
  • Home preparation for classes - 28 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Students are open to dialogue and experiential learning methods.
Students are open to dialogue and experiential learning methods.
Skills
Aplikovat základní poznatky při práci s odborným textem. Reflektovat vlastní zkušenosti z pohledu budoucího učitele. Komunikovat s ohledem na sociální a kulturní odlišnosti. Spolupracovat při řešení případových studií. Interpretovat jednoduché texty z oblasti filozofie a sociologie.
Aplikovat základní poznatky při práci s odborným textem. Reflektovat vlastní zkušenosti z pohledu budoucího učitele. Komunikovat s ohledem na sociální a kulturní odlišnosti. Spolupracovat při řešení případových studií. Interpretovat jednoduché texty z oblasti filozofie a sociologie.
To apply basic knowledge when working with academic texts. To reflect on one's own experiences from the perspective of a future teacher. To communicate with respect for social and cultural differences. To collaborate on solving case studies. To interpret basic texts in the fields of philosophy and sociology.
To apply basic knowledge when working with academic texts. To reflect on one's own experiences from the perspective of a future teacher. To communicate with respect for social and cultural differences. To collaborate on solving case studies. To interpret basic texts in the fields of philosophy and sociology.
learning outcomes
Knowledge
Terminologie a základních teoretických konceptů v oblasti sociologie dětství a rodiny
Terminologie a základních teoretických konceptů v oblasti sociologie dětství a rodiny
Dětství jako sociálně diferencované subkultury
Dětství jako sociálně diferencované subkultury
Pedagogického kontextu školní edukace jako základního pilíře sekundární socializace člověka
Pedagogického kontextu školní edukace jako základního pilíře sekundární socializace člověka
Úlohy školy a její funkce, kompetence profese pedagogického pracovníka
Úlohy školy a její funkce, kompetence profese pedagogického pracovníka
Vymezení životního cyklu a generační struktury společnosti.
Vymezení životního cyklu a generační struktury společnosti.
Terminology and basic theoretical concepts in the field of the sociology of childhood and family
Terminology and basic theoretical concepts in the field of the sociology of childhood and family
Childhood as a socially differentiated subculture
Childhood as a socially differentiated subculture
The pedagogical context of school education as a fundamental pillar of human secondary socialization
The pedagogical context of school education as a fundamental pillar of human secondary socialization
The role and function of the school, competencies of the teaching profession
The role and function of the school, competencies of the teaching profession
Definition of the life cycle and generational structure of society
Definition of the life cycle and generational structure of society
Skills
Orientovat se v klíčových tématech a otázkách řešeného předmětu
Orientovat se v klíčových tématech a otázkách řešeného předmětu
Vymezit role a kompetence subjektů výchovy a vzdělávání
Vymezit role a kompetence subjektů výchovy a vzdělávání
Nahlížet fenomenologicky na vybraná témata sociologie dětství zpracovaná písemnou formou
Nahlížet fenomenologicky na vybraná témata sociologie dětství zpracovaná písemnou formou
Aplikovat paradigmata sociologie dětství na příkladech
Aplikovat paradigmata sociologie dětství na příkladech
Vysvětlit a obhájit vlastní stanovisko, reagovat na námitky, opravovat vlastní chyby
Vysvětlit a obhájit vlastní stanovisko, reagovat na námitky, opravovat vlastní chyby
To navigate key topics and questions related to the subject
To navigate key topics and questions related to the subject
To define the roles and competencies of actors in education and upbringing
To define the roles and competencies of actors in education and upbringing
To approach selected topics in the sociology of childhood from a phenomenological perspective in written form
To approach selected topics in the sociology of childhood from a phenomenological perspective in written form
To apply paradigms of the sociology of childhood to specific examples
To apply paradigms of the sociology of childhood to specific examples
To explain and defend one's own standpoint, respond to objections, and correct one's own mistakes
To explain and defend one's own standpoint, respond to objections, and correct one's own mistakes
Recommended literature
  • Bix, B. Philosophy, morality, and parental priority. Family Law Quarterly, 40(1). 2006.
  • Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy.. Praha: Grada, 2015.
  • James, A., Prout, A. Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood (3rd ed.).. London: Routledge., 2020.
  • Kaleja, M. Sociologie dětství a dítěte.. Opava: Slezská univerzita v Opavě., 2019.
  • Macková, M. Sociální práce v rodině a náhradní rodinná péče.. Hradec Králové: Gaudeamus., 2014.
  • Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon. 2003.
  • Možný, I. Sociologie rodiny.. Praha: slon, 2008.
  • Sobotková, I. Psychologie rodiny.. Praha: Grada, 2012.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester