| 
        Lecturer(s)
     | 
    | 
        
     | 
    | 
        Course content
     | 
    
        - Sociological study of education (gender, reproduction of inequalities) - Sociological study of biographies (and the role of partnership) - Active ageing discourse - Sociological study of family - Sociological study of migration - National identity - Information society (digital inequalities)
         
         
     | 
    | 
        Learning activities and teaching methods
     | 
    
        
        Monologic (Exposition, lecture, briefing), Text analysis, Individual work of students
        
            
                    
                
                    
                    - Preparation for course credit
                        - 40 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Term paper
                        - 32 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Participation in classes
                        - 18 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Home preparation for classes
                        - 30 hours per semester
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | prerequisite | 
|---|
| Knowledge | 
|---|
| Completion of the Cultural and Social Anthropology course. | 
| Completion of the Cultural and Social Anthropology course. | 
| learning outcomes | 
|---|
| identifies areas of sociological research with direct relevance for social pedagogy | 
| identifies areas of sociological research with direct relevance for social pedagogy | 
| identifies research questions of relevant sociological research | 
| identifies research questions of relevant sociological research | 
| reproduces historical development of selected social phenomena | 
| reproduces historical development of selected social phenomena | 
| defines selected sociological concepts and theories | 
| defines selected sociological concepts and theories | 
| discusses the current state of research in relevant areas | 
| discusses the current state of research in relevant areas | 
| Skills | 
|---|
| distinguishes relevant sociological findings | 
| distinguishes relevant sociological findings | 
| characterizes research problems and reasons of their importance | 
| characterizes research problems and reasons of their importance | 
| uses current sociological studies | 
| uses current sociological studies | 
| interprets current findings of sociological research | 
| interprets current findings of sociological research | 
| analyzes the contribution of sociological research | 
| analyzes the contribution of sociological research | 
| teaching methods | 
|---|
| Knowledge | 
|---|
| Text analysis | 
| Text analysis | 
| Individual work of students | 
| Individual work of students | 
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) | 
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) | 
| assessment methods | 
|---|
| Analysis of another type of paper written by the student (Casuistry, diary, plan ...) | 
| Analysis of another type of paper written by the student (Casuistry, diary, plan ...) | 
    
    
    | 
        Recommended literature
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Hasmanová Marhánková, J. Aktivita jako projekt: diskurz aktivního stárnutí a jeho odezvy v životech českých seniorů a seniorek. Praha: Sociologické nakladatelství, 2013. 
                
 
            
                
                - 
                    Hasmanová Marhánková, J. Proměny partnerství: životní dráhy a partnerství v české společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012. 
                
 
            
                
                - 
                    Jarkovská, L. S genderem na trh: rozhodování o dalším vzdělání patnáctiletých. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. 
                
 
            
                
                - 
                    Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. 
                
 
            
                
                - 
                    Kuchařová, V. Česká rodina na počátku 21. století: životní podmínky, vztahy a potřeby. Praha: Sociologické nakladatelství, 2019. 
                
 
            
                
                - 
                    Lupač, P. Za hranice digitální propasti. Nerovnost v informační společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství, 2016. 
                
 
            
                
                - 
                    Lyons, P., Lyons Kindlerová, R. Contemporary Czech Society. Praha: AV ČR, 2016. ISBN 9788073302993.
                
 
            
                
                - 
                    Mlčoch, L., Machonin, P., Sojka, M. Ekonomické a společenské změny v české společnosti po roce 1989. Praha: Karolinum, 2000. 
                
 
            
                
                - 
                    Rákoczyová, M. Sociální integrace přistěhovalců v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009. 
                
 
            
                
                - 
                    Vlachová, K. Národní identity a identifikace: Česká republika - Visegrádská čtyřka - Evropská unie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2015. 
                
 
            
         
         
         
     |