Lecturer(s)
|
|
Course content
|
- Sociological study of education (gender, reproduction of inequalities) - Sociological study of biographies (and the role of partnership) - Active ageing discourse - Sociological study of family - Sociological study of migration - National identity - Information society (digital inequalities)
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Text analysis, Individual work of students
- Preparation for course credit
- 40 hours per semester
- Term paper
- 32 hours per semester
- Participation in classes
- 18 hours per semester
- Home preparation for classes
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Completion of the Cultural and Social Anthropology course. |
Completion of the Cultural and Social Anthropology course. |
learning outcomes |
---|
identifies areas of sociological research with direct relevance for social pedagogy |
identifies areas of sociological research with direct relevance for social pedagogy |
identifies research questions of relevant sociological research |
identifies research questions of relevant sociological research |
reproduces historical development of selected social phenomena |
reproduces historical development of selected social phenomena |
defines selected sociological concepts and theories |
defines selected sociological concepts and theories |
discusses the current state of research in relevant areas |
discusses the current state of research in relevant areas |
Skills |
---|
distinguishes relevant sociological findings |
distinguishes relevant sociological findings |
characterizes research problems and reasons of their importance |
characterizes research problems and reasons of their importance |
uses current sociological studies |
uses current sociological studies |
interprets current findings of sociological research |
interprets current findings of sociological research |
analyzes the contribution of sociological research |
analyzes the contribution of sociological research |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Text analysis |
Text analysis |
Individual work of students |
Individual work of students |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
assessment methods |
---|
Analysis of another type of paper written by the student (Casuistry, diary, plan ...) |
Analysis of another type of paper written by the student (Casuistry, diary, plan ...) |
Recommended literature
|
-
Hasmanová Marhánková, J. Aktivita jako projekt: diskurz aktivního stárnutí a jeho odezvy v životech českých seniorů a seniorek. Praha: Sociologické nakladatelství, 2013.
-
Hasmanová Marhánková, J. Proměny partnerství: životní dráhy a partnerství v české společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012.
-
Jarkovská, L. S genderem na trh: rozhodování o dalším vzdělání patnáctiletých. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010.
-
Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004.
-
Kuchařová, V. Česká rodina na počátku 21. století: životní podmínky, vztahy a potřeby. Praha: Sociologické nakladatelství, 2019.
-
Lupač, P. Za hranice digitální propasti. Nerovnost v informační společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství, 2016.
-
Lyons, P., Lyons Kindlerová, R. Contemporary Czech Society. Praha: AV ČR, 2016. ISBN 9788073302993.
-
Mlčoch, L., Machonin, P., Sojka, M. Ekonomické a společenské změny v české společnosti po roce 1989. Praha: Karolinum, 2000.
-
Rákoczyová, M. Sociální integrace přistěhovalců v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009.
-
Vlachová, K. Národní identity a identifikace: Česká republika - Visegrádská čtyřka - Evropská unie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2015.
|