Lecturer(s)
|
|
Course content
|
- Kultura (charakteristika kultury, kulturní vzorce, rozdíly mezi kolektivistickou a individualistickou kulturou). - Kulturní dimenze a standardy (Hofstede, Hall). - Verbální a neverbální komunikace, exprese emocí - porovnání v interkulturní rovině. - Překážky v interkulturní komunikaci (stereotypy, předsudky, etnofaulismy, etnocentrismus, kulturní relativismus). Národní a etnické stereotypy. - Autostereotypy Čechů a stereotypy cizinců o Češích. - Psychologické problémy akulturace a adaptace. Kulturní šok. - Význam jazyka v interkulturní komunikaci. Sapirova - Whorfova hypotéza. - Aplikace interkulturní komunikace ve školním vzdělávání. Interkulturní poradenství v práci sociálního pedagoga.
|
Learning activities and teaching methods
|
- Participation in classes
- 28 hours per semester
- Preparation for course credit
- 52 hours per semester
- Home preparation for classes
- 70 hours per semester
- Participation in classes
- 10 hours per semester
- Preparation for course credit
- 70 hours per semester
- Home preparation for classes
- 70 hours per semester
|
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
knowledge of the definitions of intercultural communication |
knowledge of the definitions of intercultural communication |
knowledge of the theories of multiculturalism |
knowledge of the theories of multiculturalism |
knowledge of the of culture shock |
knowledge of the of culture shock |
Skills |
---|
distinguishes between the terms multicultural, intercultural and transcultural |
distinguishes between the terms multicultural, intercultural and transcultural |
applies barriers to intercultural communication |
applies barriers to intercultural communication |
identifies differences in nonverbal intercultural communication |
identifies differences in nonverbal intercultural communication |
recognises the three-component model of intercultural communication |
recognises the three-component model of intercultural communication |
assess intercultural competence |
assess intercultural competence |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Skills |
---|
Teamwork |
Teamwork |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Analysis of the student's performance |
Analysis of the student's performance |
Recommended literature
|
-
HLADÍK, J. Multikulturní kompetence studentů pomáhajících profesí. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014.
-
HOLLIDAY, A., HYDE, M., KULMAN, J. Intercultural Communication. London : Routledge, 2004. ISBN 0415270618.
-
Moree, Dana. Základy interkulturního soužití. Praha. 2015.
-
Morgensternová, M., Šulová, L., & Scholl, L. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer, 2011.
-
Průcha, Jan. Interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1.
-
Uličná, K. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno: Masarykokva univerzita, 2012.
|