Course: Motivation and its theories

» List of faculties » FHS » UPV
Course title Motivation and its theories
Course code UPV/R5MOT
Organizational form of instruction Lecture + E-learning + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vaculíková Jitka, Mgr. Ph.D.
Course content
Definition of basic terms. Classic theories of motivation and their application to educational processes. Types of motives and the importance of the value system. Motivation and other psychological functions. Internal and external sources of motivation. Performance motivation and its components. Self-determination theory of motivation. Three-level model of learning and motivation (M. Boekarts). Motivational beliefs and principles of motivation (M. Boekarts). Conceptual motivation by E. Deci and R. Ryan. The needs aspect of improving the motivation to poop. Decision-making and implementation in the process of motivated behavior. Changes in psychological needs and motivated behavior in adulthood.

Learning activities and teaching methods
unspecified
prerequisite
Knowledge
Completion of pedagogical and psychological subjects on a theoretical level.
Completion of pedagogical and psychological subjects on a theoretical level.
learning outcomes
samostatně užívat základních pojmů a definic souvisejících smotivací ve vztahu ke vzdělávání dospělých
samostatně užívat základních pojmů a definic souvisejících smotivací ve vztahu ke vzdělávání dospělých
independently use the basic terms and definitions of motivation in relation to adult education
independently use the basic terms and definitions of motivation in relation to adult education
charakterizovat současné teorie motivace ve vztahu ke vzdělávání
charakterizovat současné teorie motivace ve vztahu ke vzdělávání
characterize current theories of motivation in relation to education
characterize current theories of motivation in relation to education
vysvětlit psychologický význam biologických potřeb a určit nejvýznamnější psychické potřeby
vysvětlit psychologický význam biologických potřeb a určit nejvýznamnější psychické potřeby
explain the psychological meaning of biological needs and determine the most important psychological needs
explain the psychological meaning of biological needs and determine the most important psychological needs
zhodnotit význam vnitřních a vnějších zdrojů motivace v kontextu vzdělávání
zhodnotit význam vnitřních a vnějších zdrojů motivace v kontextu vzdělávání
evaluate the importance of internal and external sources of motivation in the context of education
evaluate the importance of internal and external sources of motivation in the context of education
aplikovat zádady motivování do praxe vedukaci dospělých
aplikovat zádady motivování do praxe vedukaci dospělých
applies the principles of motivation to the practice of adult education
applies the principles of motivation to the practice of adult education
Skills
aplikovat motivační teorie v praxi ve vztahu ke vzdělávání dospělých
aplikovat motivační teorie v praxi ve vztahu ke vzdělávání dospělých
apply motivational theories in practice in relation to adult education
apply motivational theories in practice in relation to adult education
identifikovat vnitřní a vnější motivy jedince
identifikovat vnitřní a vnější motivy jedince
identify an individual's internal and external motives
identify an individual's internal and external motives
pracovat s vnitřními a vnějšími motivy jedince v rámci osobnostního rozvoje
pracovat s vnitřními a vnějšími motivy jedince v rámci osobnostního rozvoje
work with the internal and external motives of the individual within the framework of personal development
work with the internal and external motives of the individual within the framework of personal development
zhodnotit proměnu psychických potřeb a motivovaného chování vdospělosti
zhodnotit proměnu psychických potřeb a motivovaného chování vdospělosti
evaluate the transformation of psychological needs and motivated behavior in adulthood
evaluate the transformation of psychological needs and motivated behavior in adulthood
navrhnout možnosti praktické aplikace poznatků klasických a současných teorií motivace ve vzdělávacím procesu
navrhnout možnosti praktické aplikace poznatků klasických a současných teorií motivace ve vzdělávacím procesu
propose the possibilities of practical application of knowledge of classic and contemporary theories of motivation in the educational process
propose the possibilities of practical application of knowledge of classic and contemporary theories of motivation in the educational process
teaching methods
Knowledge
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Skills
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Practice exercises
Practice exercises
Individual work of students
Individual work of students
Teamwork
Teamwork
assessment methods
Knowledge
Analysis of seminar paper
Analysis of seminar paper
Written examination
Written examination
Recommended literature


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester