Lecturer(s)
|
-
Vaculíková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Definition of basic terms. Classic theories of motivation and their application to educational processes. Types of motives and the importance of the value system. Motivation and other psychological functions. Internal and external sources of motivation. Performance motivation and its components. Self-determination theory of motivation. Three-level model of learning and motivation (M. Boekarts). Motivational beliefs and principles of motivation (M. Boekarts). Conceptual motivation by E. Deci and R. Ryan. The needs aspect of improving the motivation to poop. Decision-making and implementation in the process of motivated behavior. Changes in psychological needs and motivated behavior in adulthood.
|
Learning activities and teaching methods
|
unspecified
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Completion of pedagogical and psychological subjects on a theoretical level. |
Completion of pedagogical and psychological subjects on a theoretical level. |
learning outcomes |
---|
samostatně užívat základních pojmů a definic souvisejících smotivací ve vztahu ke vzdělávání dospělých |
samostatně užívat základních pojmů a definic souvisejících smotivací ve vztahu ke vzdělávání dospělých |
independently use the basic terms and definitions of motivation in relation to adult education |
independently use the basic terms and definitions of motivation in relation to adult education |
charakterizovat současné teorie motivace ve vztahu ke vzdělávání |
charakterizovat současné teorie motivace ve vztahu ke vzdělávání |
characterize current theories of motivation in relation to education |
characterize current theories of motivation in relation to education |
vysvětlit psychologický význam biologických potřeb a určit nejvýznamnější psychické potřeby |
vysvětlit psychologický význam biologických potřeb a určit nejvýznamnější psychické potřeby |
explain the psychological meaning of biological needs and determine the most important psychological needs |
explain the psychological meaning of biological needs and determine the most important psychological needs |
zhodnotit význam vnitřních a vnějších zdrojů motivace v kontextu vzdělávání |
zhodnotit význam vnitřních a vnějších zdrojů motivace v kontextu vzdělávání |
evaluate the importance of internal and external sources of motivation in the context of education |
evaluate the importance of internal and external sources of motivation in the context of education |
aplikovat zádady motivování do praxe vedukaci dospělých |
aplikovat zádady motivování do praxe vedukaci dospělých |
applies the principles of motivation to the practice of adult education |
applies the principles of motivation to the practice of adult education |
Skills |
---|
aplikovat motivační teorie v praxi ve vztahu ke vzdělávání dospělých |
aplikovat motivační teorie v praxi ve vztahu ke vzdělávání dospělých |
apply motivational theories in practice in relation to adult education |
apply motivational theories in practice in relation to adult education |
identifikovat vnitřní a vnější motivy jedince |
identifikovat vnitřní a vnější motivy jedince |
identify an individual's internal and external motives |
identify an individual's internal and external motives |
pracovat s vnitřními a vnějšími motivy jedince v rámci osobnostního rozvoje |
pracovat s vnitřními a vnějšími motivy jedince v rámci osobnostního rozvoje |
work with the internal and external motives of the individual within the framework of personal development |
work with the internal and external motives of the individual within the framework of personal development |
zhodnotit proměnu psychických potřeb a motivovaného chování vdospělosti |
zhodnotit proměnu psychických potřeb a motivovaného chování vdospělosti |
evaluate the transformation of psychological needs and motivated behavior in adulthood |
evaluate the transformation of psychological needs and motivated behavior in adulthood |
navrhnout možnosti praktické aplikace poznatků klasických a současných teorií motivace ve vzdělávacím procesu |
navrhnout možnosti praktické aplikace poznatků klasických a současných teorií motivace ve vzdělávacím procesu |
propose the possibilities of practical application of knowledge of classic and contemporary theories of motivation in the educational process |
propose the possibilities of practical application of knowledge of classic and contemporary theories of motivation in the educational process |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Skills |
---|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Practice exercises |
Practice exercises |
Individual work of students |
Individual work of students |
Teamwork |
Teamwork |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Analysis of seminar paper |
Analysis of seminar paper |
Written examination |
Written examination |
Recommended literature
|
|