Lecturer(s)
|
-
Skarupská Helena, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Definition of basic terms. Paradigms of educational education theory - modern paradigm of education. Contemporary theories of upbringing and education. Educational process. Components of upbringing and education. Educational principles and principles. Conditions and means of educational process. Values in the educational process. Current problems in upbringing and education.
|
Learning activities and teaching methods
|
- Participation in classes
- 10 hours per semester
- Term paper
- 20 hours per semester
- Preparation for course credit
- 20 hours per semester
- Home preparation for classes
- 70 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Knowledge and skills from the subjects Modern pedagogy, Educational policies and strategies, Adult education are important for passing the course. |
Knowledge and skills from the subjects Modern pedagogy, Educational policies and strategies, Adult education are important for passing the course. |
learning outcomes |
---|
vysvětlení základních pojmů z teorie výchovy a vzdělávání |
vysvětlení základních pojmů z teorie výchovy a vzdělávání |
popsání teoretických přístupů k výchově a vzdělávání |
popsání teoretických přístupů k výchově a vzdělávání |
charakterizování výchovně vzdělávacího procesu a jeho složek |
charakterizování výchovně vzdělávacího procesu a jeho složek |
vyjmenování výchovných zásad |
vyjmenování výchovných zásad |
zhodnocení kladů a záporů výchovy v současné postmoderní společnosti |
zhodnocení kladů a záporů výchovy v současné postmoderní společnosti |
explanation of basic concepts from the theory of education and training |
explanation of basic concepts from the theory of education and training |
description of theoretical approaches to upbringing and education |
description of theoretical approaches to upbringing and education |
characterizing the educational process and its components |
characterizing the educational process and its components |
enumeration of educational principles |
enumeration of educational principles |
evaluation of the pros and cons of education in the current postmodern society |
evaluation of the pros and cons of education in the current postmodern society |
Skills |
---|
aplikace výchovných zásad v edukačním procesu |
aplikace výchovných zásad v edukačním procesu |
vytváření vhodných podmínek pro výchovný proces |
vytváření vhodných podmínek pro výchovný proces |
nastavení optimálních podmínek výchovného procesu |
nastavení optimálních podmínek výchovného procesu |
application of educational principles in the educational process |
application of educational principles in the educational process |
creating suitable conditions for the educational process |
creating suitable conditions for the educational process |
setting optimal conditions of the educational process |
setting optimal conditions of the educational process |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Demonstration |
Demonstration |
E-learning |
E-learning |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Lecturing |
Lecturing |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Skills |
---|
Analysis of a presentation |
Analysis of a presentation |
Individual work of students |
Individual work of students |
Practice exercises |
Practice exercises |
Dealing with situational issues - learning in situations |
Dealing with situational issues - learning in situations |
Self-reflection |
Self-reflection |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Analysis of seminar paper |
Analysis of seminar paper |
Analysis of educational material |
Analysis of educational material |
Didactic test |
Didactic test |
Essay |
Essay |
Text analysis |
Text analysis |
Composite examination (Written part + oral part) |
Composite examination (Written part + oral part) |
Grade (Using a grade system) |
Grade (Using a grade system) |
Recommended literature
|
-
Beauchamp, G., Adams, D., & Smith, K. Pedagogies for the Future: A critical reimagining of education. New York. 2022.
-
Bertrand. Soudobé teorie vzdělávání. Praha. 1998.
-
Curren, R. R. Handbook of philosophy of education. New York. 2022.
-
Feldges, T. Education in Europe: contemporary approaches across the continent. New York. 2022.
-
Knox, A. B., Conceic?a?o C. O. S., & Martin, G. L. Mapping the field of adult and continuing education: an international compendium. Virginia. 2017.
-
Pelikán. Hledání těžiště výchovy. Praha. 2011.
-
Petty. Moderní vyučování. Praha. 2013.
-
Průcha. Moderní pedagogika. Praha. 2009.
-
Ries. Člověk a výchova: k humanizaci školy a edukace. Ostrava. 2008.
-
Skalková. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno. 2004.
-
Strouhal, M., & Štech, S. Vzdělání a dnešek: pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy. Praha. 2017.
-
Strouhal. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha. 2013.
-
Veteška. Teorie vzdělávání dospělých. Praha. 2018.
|