Course: Educational policies and strategies

» List of faculties » FHS » UPV
Course title Educational policies and strategies
Course code UPV/R1VPS
Organizational form of instruction Lecture + E-learning
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Karger Tomáš, Mgr. Ph.D.
Course content
The role of education in contemporary society. Situating school and education policy within public policy. Functions, principles, objectives, subjects and instruments of educational policy. Financing of education systems. Evaluation of education systems. Current trends in Czech and international education policy. Current problems of educational systems in the Czech Republic. Strategic and conceptual documents in the field of education. International education policy. International education policy strategies.

Learning activities and teaching methods
unspecified
learning outcomes
Knowledge
definovat základní pojmy z oblasti vzdělávací politiky
definovat základní pojmy z oblasti vzdělávací politiky
orientovat se v nastavení vzdělávací politiky a v českém vzdělávacím systému
orientovat se v nastavení vzdělávací politiky a v českém vzdělávacím systému
popsat funkce, principy, cíle, subjekty a nástroje vzdělávací politiky
popsat funkce, principy, cíle, subjekty a nástroje vzdělávací politiky
vysvětlit financování vzdělávacích systémů
vysvětlit financování vzdělávacích systémů
orientovat se v strategických a koncepčních dokumentech voblasti vzdělávání
orientovat se v strategických a koncepčních dokumentech voblasti vzdělávání
Skills
používat pojmosloví vzdělávací politiky
používat pojmosloví vzdělávací politiky
koncepčně přemýšlet o vzdělávání v širším společenském kontextu
koncepčně přemýšlet o vzdělávání v širším společenském kontextu
navrhnout vhodně cíle, metody, formy a prostředky rozvoje jedinců v konkrétní oblasti
navrhnout vhodně cíle, metody, formy a prostředky rozvoje jedinců v konkrétní oblasti
vypracovat analýzu vybraného strategického nebo koncepčního dokumentu
vypracovat analýzu vybraného strategického nebo koncepčního dokumentu
zhodnotit hlavní oblasti přínosu pro oblast vzdělávání a prognózovat jeho efekt ve společnosti
zhodnotit hlavní oblasti přínosu pro oblast vzdělávání a prognózovat jeho efekt ve společnosti
teaching methods
Knowledge
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Individual work of students
Individual work of students
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Skills
Individual work of students
Individual work of students
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
assessment methods
Knowledge
Analysis of the student's performance
Analysis of the student's performance
Analysis of another type of paper written by the student (Casuistry, diary, plan ...)
Analysis of another type of paper written by the student (Casuistry, diary, plan ...)
Recommended literature
  • Brdek, M., & Vychová, H. Evropská vzdělávací politika: programy, principy a cíle. Praha. 2004.
  • Delaney, J. G. Education Policy: Bridging the Divide Between Theory and Practice. Canada. 2017.
  • Delaney, J. G. Educational Policy Studies. Canada. 2015.
  • Dombrovská, M. Informační gramotnost jako veřejný zájem, politika a norma: návod na tvorbu koncepčních dokumentů v oblasti informačního vzdělávání. Praha. 2018.
  • KALOUS, J., ed. a VESELÝ, A., ed. Teorie a nástroje vzdělávací politiky.. Praha: Karolinum, 2006.
  • Kalous, J., Veselý, A., & et al. Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha. 2006.
  • Kalous, J., Veselý, A. (eds.). Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha:Karolinum, 2006.
  • Kopecký, M. a kol. Celoživotní učení a transnacionalizované veřejné politiky: lidský rozvoj v (post)krizové konfliktní éře. Praha: FF UK, 2018. ISBN 978-80-7308-875-0.
  • Kopecký, M. a kol. Vědění a učení v globalizovaném světě: aktéři a změny. Praha: FF UK, 2013. ISBN 978-80-7308-474-5.
  • Kopecký, M. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou: politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: FF UK, 2013. ISBN 978-80-7308-493-6.
  • Papa, R., & Armfield, S. W. The Wiley Handbook of Educational Policy. Medford. 2018.
  • Potůček, M. a kol. Veřejná politika. Praha: C.H. Beck, 2016. ISBN 978-80-7400-591-6.
  • Potůček, M. a kol. Veřejná politika. Praha: SLON, 2005. ISBN 978-80-86429-50-2.
  • VESELÝ, A. a kol. Analýza a tvorba veřejných politik: přístupy, metody a praxe. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-75-5.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester