Course: Science and Scientific Research

» List of faculties » FHS » CV
Course title Science and Scientific Research
Course code CV/DVP
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Doctoral
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 10
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kalenda Jan, doc. Mgr. Ph.D.
Course content
- Science and criterion meaning of the modern concept of science. - Basic questions of science theory. Quality (credibility, validity) of scientific knowledge. - Methods of science. The language of science. The nature of scientific cognition. - The concept of metatheory. - Selected theoretical problems of pedagogy as a science. - Selected methodological problems of pedagogy as a science. - Complementarity of deductive-nomological approaches in science. - Understanding as seeing, understanding and coming to terms with something. - The importance of conception in pedagogy.

Learning activities and teaching methods
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Individual work of students
  • Preparation for examination - 96 hours per semester
  • Term paper - 96 hours per semester
  • Participation in classes - 12 hours per semester
  • Home preparation for classes - 96 hours per semester
prerequisite
Knowledge
not specified
not specified
learning outcomes
popíše základní východiska společenských věd orientuje se ve stávajících paradigmatech pedagogického výzkumu vysvětlí ontologická východiska realistického a nominalistického paradigmatu vymezí základní pravidla konstrukce společenskovědních teorií rozliší mezi jednotlivými paradigmaty ve vzorku zvolených vědeckých studií
popíše základní východiska společenských věd orientuje se ve stávajících paradigmatech pedagogického výzkumu vysvětlí ontologická východiska realistického a nominalistického paradigmatu vymezí základní pravidla konstrukce společenskovědních teorií rozliší mezi jednotlivými paradigmaty ve vzorku zvolených vědeckých studií
Describes the basic principles of social sciences. Is familiar with existing paradigms in educational research. Explains the ontological foundations of the realistic and nominalistic paradigms. Defines the basic rules of constructing social science theories. Differentiates between various paradigms in the sample of selected scientific studies.
Describes the basic principles of social sciences. Is familiar with existing paradigms in educational research. Explains the ontological foundations of the realistic and nominalistic paradigms. Defines the basic rules of constructing social science theories. Differentiates between various paradigms in the sample of selected scientific studies.
Skills
aplikuje konkrétní vědecké paradigma na svůj dizertační výzkum provede analýzu paradigmatických východisek ve zvolené oblasti výzkumu posoudí hlavní silné stránky paradigmat ve zvolené oblasti výzkumu zhodnotí slabé stránky paradigmat ve zvolené oblasti výzkumu navrhne alternativní vědecký přístup ve zvolené oblasti výzkumu
aplikuje konkrétní vědecké paradigma na svůj dizertační výzkum provede analýzu paradigmatických východisek ve zvolené oblasti výzkumu posoudí hlavní silné stránky paradigmat ve zvolené oblasti výzkumu zhodnotí slabé stránky paradigmat ve zvolené oblasti výzkumu navrhne alternativní vědecký přístup ve zvolené oblasti výzkumu
Applies a specific scientific paradigm to their dissertation research. Analyzes the paradigmatic foundations in the chosen research area. Assesses the main strengths of paradigms in the chosen research area. Evaluates the weaknesses of paradigms in the chosen research area. Proposes an alternative scientific approach in the chosen research area.
Applies a specific scientific paradigm to their dissertation research. Analyzes the paradigmatic foundations in the chosen research area. Assesses the main strengths of paradigms in the chosen research area. Evaluates the weaknesses of paradigms in the chosen research area. Proposes an alternative scientific approach in the chosen research area.
teaching methods
Knowledge
Individual work of students
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Individual work of students
assessment methods
Composite examination (Written part + oral part)
Composite examination (Written part + oral part)
Recommended literature
  • Brezinka, W. Východiska k poznání výchovy. Úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno: L. Marek, 2001.
  • CRESWELL, J. Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Prentice Hall, 2001.
  • FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia, 2005.
  • FAY, B. Současná filosofie sociálních věd. Praha: Slon, 2002.
  • FEYERABEND, P. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001.
  • Filkon, V. Obrazy vedy. Bratislava: Iris, 2009.
  • Krč, M. Metodologie vědy a vědeckého poznání. Brno: Univerzita obrany, 2005.
  • Ochrana, F. Metodologie vědy. Praha: Karolinum, 2009.
  • Ondrejkovič, P., & Majerčíková, J. Vysvetlenie, porozumenie a interpretácia v spoločenskovednom výskume. Bratislava: VEDA, 2012.
  • OPP, K. D. Methodologie der Sozialwissenschaften. Einführung in Probleme ihrer Theorienbildung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • POPPER, K. The Logic of Scientific Discovery. Basic Books, New York, NY, 1959.
  • Skalková, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004.
  • WINCH, P. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester