| 
        Lecturer(s)
     | 
    
        
            
                - 
                    Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Course content
     | 
    
        - Preschool pedagogy and its position in the system of pedagogical sciences. - Relationship between preschool pedagogy and primary pedagogy. - Historical retrospectives of preschool education. - Changes in preschool education today. Mutual relation and phases of learning and education in kindergarten. - Changes in views on the child and childhood. - Children's groups and their role in the education of children of younger school age. - Home preparation. - Compulsory attendance at kindergartens? Condition analysis. Child under 3 years and kindergarten. - What a university kindergarten looks like.
         
         
     | 
    | 
        Learning activities and teaching methods
     | 
    
        
        Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Individual work of students
        
            
                    
                
                    
                    - Home preparation for classes
                        - 96 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Preparation for examination
                        - 96 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Term paper
                        - 96 hours per semester
                    
 
                
                    
                    - Participation in classes
                        - 12 hours per semester
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | prerequisite | 
|---|
| Knowledge | 
|---|
| not specified | 
| not specified | 
| learning outcomes | 
|---|
| - will describe traditional and current trends addressed in pre-primary pedagogy, - analyses current changes in connection with the modification of curriculum documents, - Compares the principles of anchoring school readiness in primary education, - justify compulsory attendance at kindergartens - justify the status of two-year-olds in kindergartens. | 
| - will describe traditional and current trends addressed in pre-primary pedagogy, - analyses current changes in connection with the modification of curriculum documents, - Compares the principles of anchoring school readiness in primary education, - justify compulsory attendance at kindergartens - justify the status of two-year-olds in kindergartens. | 
| - tradiční a aktuální trendy řešené v preprimární pedagogice, - aktuální změny v souvislosti s úpravou kurikulárních dokumentů, - principy ukotvení školní připravenosti do základního vzdělávání, - současnou legislativu v inkluzivním vzdělávání a heterogenní třídě v preprimární pedagogice.  | 
| - tradiční a aktuální trendy řešené v preprimární pedagogice, - aktuální změny v souvislosti s úpravou kurikulárních dokumentů, - principy ukotvení školní připravenosti do základního vzdělávání, - současnou legislativu v inkluzivním vzdělávání a heterogenní třídě v preprimární pedagogice.  | 
| - traditional and current trends addressed in pre-primary pedagogy, - current changes in connection with the modification of curriculum documents, - the principles of anchoring school readiness in primary education, - current legislation in inclusive education and the heterogeneous classroom in pre-primary pedagogy. | 
| - traditional and current trends addressed in pre-primary pedagogy, - current changes in connection with the modification of curriculum documents, - the principles of anchoring school readiness in primary education, - current legislation in inclusive education and the heterogeneous classroom in pre-primary pedagogy. | 
| Skills | 
|---|
| - akceptuje současné aktuální trendy v preprimární pedagogice, - reflektuje  aktuální změny v současných kurikulárních dokumentech, (RVP PV, RVP ZV) - zapracuje principy a postupy při tvorbě školní připravenosti k základnímu vzdělávání, - vysvětlí potřebnost povinné školní docházky v kontextu heterogenní třídy. | 
| - akceptuje současné aktuální trendy v preprimární pedagogice, - reflektuje  aktuální změny v současných kurikulárních dokumentech, (RVP PV, RVP ZV) - zapracuje principy a postupy při tvorbě školní připravenosti k základnímu vzdělávání, - vysvětlí potřebnost povinné školní docházky v kontextu heterogenní třídy. | 
| -accepts current trends in pre-primary pedagogy, - reflects current changes in current curriculum documents, (RVP PV, RVP ZV) - will work the principles and procedures in the development of school readiness for primary education, - will explain  the necessity of compulsory schooling in the context of a heterogeneous classroom. | 
| -accepts current trends in pre-primary pedagogy, - reflects current changes in current curriculum documents, (RVP PV, RVP ZV) - will work the principles and procedures in the development of school readiness for primary education, - will explain  the necessity of compulsory schooling in the context of a heterogeneous classroom. | 
| teaching methods | 
|---|
| Knowledge | 
|---|
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) | 
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) | 
| Individual work of students | 
| Individual work of students | 
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) | 
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) | 
| assessment methods | 
|---|
| Composite examination (Written part + oral part) | 
| Composite examination (Written part + oral part) | 
    
    
    | 
        Recommended literature
     | 
    
        
            
                
                - 
                    časopisy Pedagogická orientace, Orbis Scholae, Studia Paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium. 
                
 
            
                
                - 
                    Janík, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005. 
                
 
            
                
                - 
                    Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014. 
                
 
            
                
                - 
                    Majerčíková, J. et al. Předškolní edukace a dítě. Zlín: UTB, 2015. 
                
 
            
                
                - 
                    Šulová, L. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: UK, 2003. 
                
 
            
                
                - 
                    Wiegerová, A., & Gavora, P. Conceptualisation of the child and childhood by future pre-school teachers. Pedagogika, 65(5), 502-515, 2015. 
                
 
            
                
                - 
                    Wiegerová, A., & Gavora, P. Proč chci být učitelkou mateřské školy? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24/4, 510-534, 2014. 
                
 
            
                
                - 
                    Wiegerová, A. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: UTB, 2015. 
                
 
            
         
         
         
     |