Lecturer(s)
|
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
- Preschool pedagogy and its position in the system of pedagogical sciences. - Relationship between preschool pedagogy and primary pedagogy. - Historical retrospectives of preschool education. - Changes in preschool education today. Mutual relation and phases of learning and education in kindergarten. - Changes in views on the child and childhood. - Children's groups and their role in the education of children of younger school age. - Home preparation. - Compulsory attendance at kindergartens? Condition analysis. Child under 3 years and kindergarten. - What a university kindergarten looks like.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Individual work of students
- Home preparation for classes
- 96 hours per semester
- Preparation for examination
- 96 hours per semester
- Term paper
- 96 hours per semester
- Participation in classes
- 12 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
not specified |
not specified |
learning outcomes |
---|
- will describe traditional and current trends addressed in pre-primary pedagogy, - analyses current changes in connection with the modification of curriculum documents, - Compares the principles of anchoring school readiness in primary education, - justify compulsory attendance at kindergartens - justify the status of two-year-olds in kindergartens. |
- will describe traditional and current trends addressed in pre-primary pedagogy, - analyses current changes in connection with the modification of curriculum documents, - Compares the principles of anchoring school readiness in primary education, - justify compulsory attendance at kindergartens - justify the status of two-year-olds in kindergartens. |
- tradiční a aktuální trendy řešené v preprimární pedagogice, - aktuální změny v souvislosti s úpravou kurikulárních dokumentů, - principy ukotvení školní připravenosti do základního vzdělávání, - současnou legislativu v inkluzivním vzdělávání a heterogenní třídě v preprimární pedagogice. |
- tradiční a aktuální trendy řešené v preprimární pedagogice, - aktuální změny v souvislosti s úpravou kurikulárních dokumentů, - principy ukotvení školní připravenosti do základního vzdělávání, - současnou legislativu v inkluzivním vzdělávání a heterogenní třídě v preprimární pedagogice. |
- traditional and current trends addressed in pre-primary pedagogy, - current changes in connection with the modification of curriculum documents, - the principles of anchoring school readiness in primary education, - current legislation in inclusive education and the heterogeneous classroom in pre-primary pedagogy. |
- traditional and current trends addressed in pre-primary pedagogy, - current changes in connection with the modification of curriculum documents, - the principles of anchoring school readiness in primary education, - current legislation in inclusive education and the heterogeneous classroom in pre-primary pedagogy. |
Skills |
---|
- akceptuje současné aktuální trendy v preprimární pedagogice, - reflektuje aktuální změny v současných kurikulárních dokumentech, (RVP PV, RVP ZV) - zapracuje principy a postupy při tvorbě školní připravenosti k základnímu vzdělávání, - vysvětlí potřebnost povinné školní docházky v kontextu heterogenní třídy. |
- akceptuje současné aktuální trendy v preprimární pedagogice, - reflektuje aktuální změny v současných kurikulárních dokumentech, (RVP PV, RVP ZV) - zapracuje principy a postupy při tvorbě školní připravenosti k základnímu vzdělávání, - vysvětlí potřebnost povinné školní docházky v kontextu heterogenní třídy. |
-accepts current trends in pre-primary pedagogy, - reflects current changes in current curriculum documents, (RVP PV, RVP ZV) - will work the principles and procedures in the development of school readiness for primary education, - will explain the necessity of compulsory schooling in the context of a heterogeneous classroom. |
-accepts current trends in pre-primary pedagogy, - reflects current changes in current curriculum documents, (RVP PV, RVP ZV) - will work the principles and procedures in the development of school readiness for primary education, - will explain the necessity of compulsory schooling in the context of a heterogeneous classroom. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Individual work of students |
Individual work of students |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
assessment methods |
---|
Composite examination (Written part + oral part) |
Composite examination (Written part + oral part) |
Recommended literature
|
-
časopisy Pedagogická orientace, Orbis Scholae, Studia Paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
-
Janík, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005.
-
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
-
Majerčíková, J. et al. Předškolní edukace a dítě. Zlín: UTB, 2015.
-
Šulová, L. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: UK, 2003.
-
Wiegerová, A., & Gavora, P. Conceptualisation of the child and childhood by future pre-school teachers. Pedagogika, 65(5), 502-515, 2015.
-
Wiegerová, A., & Gavora, P. Proč chci být učitelkou mateřské školy? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24/4, 510-534, 2014.
-
Wiegerová, A. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: UTB, 2015.
|