Course: Pedagogy of Preprimary Education

» List of faculties » FHS » CV
Course title Pedagogy of Preprimary Education
Course code CV/DPREM
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Doctoral
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 10
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
- Preschool pedagogy and its position in the system of pedagogical sciences. - Relationship between preschool pedagogy and primary pedagogy. - Historical retrospectives of preschool education. - Changes in preschool education today. Mutual relation and phases of learning and education in kindergarten. - Changes in views on the child and childhood. - Children's groups and their role in the education of children of younger school age. - Home preparation. - Compulsory attendance at kindergartens? Condition analysis. Child under 3 years and kindergarten. - What a university kindergarten looks like.

Learning activities and teaching methods
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Individual work of students
  • Home preparation for classes - 96 hours per semester
  • Preparation for examination - 96 hours per semester
  • Term paper - 96 hours per semester
  • Participation in classes - 12 hours per semester
prerequisite
Knowledge
not specified
not specified
learning outcomes
- will describe traditional and current trends addressed in pre-primary pedagogy, - analyses current changes in connection with the modification of curriculum documents, - Compares the principles of anchoring school readiness in primary education, - justify compulsory attendance at kindergartens - justify the status of two-year-olds in kindergartens.
- will describe traditional and current trends addressed in pre-primary pedagogy, - analyses current changes in connection with the modification of curriculum documents, - Compares the principles of anchoring school readiness in primary education, - justify compulsory attendance at kindergartens - justify the status of two-year-olds in kindergartens.
- tradiční a aktuální trendy řešené v preprimární pedagogice, - aktuální změny v souvislosti s úpravou kurikulárních dokumentů, - principy ukotvení školní připravenosti do základního vzdělávání, - současnou legislativu v inkluzivním vzdělávání a heterogenní třídě v preprimární pedagogice.
- tradiční a aktuální trendy řešené v preprimární pedagogice, - aktuální změny v souvislosti s úpravou kurikulárních dokumentů, - principy ukotvení školní připravenosti do základního vzdělávání, - současnou legislativu v inkluzivním vzdělávání a heterogenní třídě v preprimární pedagogice.
- traditional and current trends addressed in pre-primary pedagogy, - current changes in connection with the modification of curriculum documents, - the principles of anchoring school readiness in primary education, - current legislation in inclusive education and the heterogeneous classroom in pre-primary pedagogy.
- traditional and current trends addressed in pre-primary pedagogy, - current changes in connection with the modification of curriculum documents, - the principles of anchoring school readiness in primary education, - current legislation in inclusive education and the heterogeneous classroom in pre-primary pedagogy.
Skills
- akceptuje současné aktuální trendy v preprimární pedagogice, - reflektuje aktuální změny v současných kurikulárních dokumentech, (RVP PV, RVP ZV) - zapracuje principy a postupy při tvorbě školní připravenosti k základnímu vzdělávání, - vysvětlí potřebnost povinné školní docházky v kontextu heterogenní třídy.
- akceptuje současné aktuální trendy v preprimární pedagogice, - reflektuje aktuální změny v současných kurikulárních dokumentech, (RVP PV, RVP ZV) - zapracuje principy a postupy při tvorbě školní připravenosti k základnímu vzdělávání, - vysvětlí potřebnost povinné školní docházky v kontextu heterogenní třídy.
-accepts current trends in pre-primary pedagogy, - reflects current changes in current curriculum documents, (RVP PV, RVP ZV) - will work the principles and procedures in the development of school readiness for primary education, - will explain the necessity of compulsory schooling in the context of a heterogeneous classroom.
-accepts current trends in pre-primary pedagogy, - reflects current changes in current curriculum documents, (RVP PV, RVP ZV) - will work the principles and procedures in the development of school readiness for primary education, - will explain the necessity of compulsory schooling in the context of a heterogeneous classroom.
teaching methods
Knowledge
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Individual work of students
Individual work of students
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
assessment methods
Composite examination (Written part + oral part)
Composite examination (Written part + oral part)
Recommended literature
  • časopisy Pedagogická orientace, Orbis Scholae, Studia Paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
  • Janík, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005.
  • Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
  • Majerčíková, J. et al. Předškolní edukace a dítě. Zlín: UTB, 2015.
  • Šulová, L. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: UK, 2003.
  • Wiegerová, A., & Gavora, P. Conceptualisation of the child and childhood by future pre-school teachers. Pedagogika, 65(5), 502-515, 2015.
  • Wiegerová, A., & Gavora, P. Proč chci být učitelkou mateřské školy? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24/4, 510-534, 2014.
  • Wiegerová, A. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: UTB, 2015.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester