Course: Introduction to Systems Studies

» List of faculties » FAM » MUPI
Course title Introduction to Systems Studies
Course code MUPI/1USSX
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Papadakis Aleš, Ing.
  • Pivnička Michal, Ing. Ph.D.
Course content
- systems engineering, system approach, system science, system and their properties (synergistic effect, emergence, complexity, dynamics), - system thinking, - system archetypes - system modeling - cognitive limits in system modeling and control - theory of learning organization - Strategic alignment of business systems using Balanced Scorecard methodology

Learning activities and teaching methods
Methods for working with texts (Textbook, book), Methods for written tasks (e.g. comprehensive exams, written tests), Projection (static, dynamic), Activating (Simulation, games, dramatization)
  • Term paper - 30 hours per semester
  • Home preparation for classes - 45 hours per semester
  • Participation in classes - 45 hours per semester
  • Preparation for course credit - 30 hours per semester
learning outcomes
Knowledge
Student umí vysvětlit základní principy z oblasti teorie systémů.
The student can explain the basic principles of systems theory.
The student can explain the basic principles of systems theory.
Student vysvětlí základní principy z oblasti teorie systémů.
Student umí vysvětlit základní principy z oblasti teorie systémů.
Student vysvětlí základní principy z oblasti teorie systémů.
Student rozumí pojmu "učící se organizace" a jejímu vztahu k systémům.
The student understands the concept of a "learning organization" and its relationship to systems.
The student understands the concept of a "learning organization" and its relationship to systems.
Student rozumí pojmu "učící se organizace" a jejímu vztahu k systémům.
The student can explain individual system archetypes.
The student can explain individual system archetypes.
Student umí vysvětlit jednotlivé systémové archetypy.
Student umí vysvětlit jednotlivé systémové archetypy.
The student can describe the basic aspects of systems thinking.
Student umí popsat základní aspekty problematiky systémového myšlení.
The student can describe the basic aspects of systems thinking.
Student umí popsat základní aspekty problematiky systémového myšlení.
The student can explain system concepts used in companies such as the Balanced Scorecard and the theory of constraints.
The student can explain system concepts used in companies such as the Balanced Scorecard and the theory of constraints.
Student umí vysvětlit systémové koncepce používané v podnicích jako je Balanced Scorecard a teorie omezení.
Student umí vysvětlit systémové koncepce používané v podnicích jako je Balanced Scorecard a teorie omezení.
Skills
Student popíše a analyzuje komplexní systémy.
Student popíše a analyzuje komplexní systémy.
The student will describe and analyze complex systems.
The student will describe and analyze complex systems.
Student využívá jednotlivé disciplíny učící se organizace.
Student využívá jednotlivé disciplíny učící se organizace.
Student využívá systémové archetypy pro analýzu systémového chování.
The student uses the various disciplines of the learning organization.
The student uses the various disciplines of the learning organization.
Student využívá systémové archetypy pro analýzu systémového chování.
The student uses system archetypes to analyze system behavior.
Student analyzuje komplexní problémy pomocí systémového myšlení.
The student uses system archetypes to analyze system behavior.
Student analyzuje komplexní problémy pomocí systémového myšlení.
Student aplikuje koncepci Balanced Scorecard a teorii omezení.
Student aplikuje koncepci Balanced Scorecard a teorii omezení.
The student analyzes complex problems using systems thinking.
The student analyzes complex problems using systems thinking.
The student applies the Balanced Scorecard concept and the theory of constraints.
The student applies the Balanced Scorecard concept and the theory of constraints.
teaching methods
Knowledge
Methods for written tasks (e.g. comprehensive exams, written tests)
Methods for working with texts (Textbook, book)
Methods for working with texts (Textbook, book)
Methods for written tasks (e.g. comprehensive exams, written tests)
Activating (Simulation, games, dramatization)
Activating (Simulation, games, dramatization)
Projection (static, dynamic)
Projection (static, dynamic)
assessment methods
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature)
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature)
Analysis of the student's performance
Analysis of the student's performance
Grade (Using a grade system)
Grade (Using a grade system)
Recommended literature
  • Bureš, Vladimír. Systémové myšlení pro manažery. 1. vyd. [Praha] : Professional Publishing, 2011. ISBN 978-80-7431-037-9.
  • GHARAJEDAGHI, Jamshid. Systems thinking: managing chaos and complexity : a platform for designing business architecture. Burlington: Morgan Kaufmann, 2011. ISBN 978-0-12-385915-0.
  • HABR,J.,VEPŘEK,J. Systémová analýza a syntéza. Praha: SNTL, 1986.
  • CHECKLAND, Peter. Soft systems methodology: a 30-year retrospective. Chichester: John Wiley, 1999. ISBN 0-471-98606-2.
  • Janíček, P. , Marek, J. Expertní inženýrství v systémovém pojetí. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4127-7.
  • KAHNEMAN, Daniel. Myšlení: rychlé a pomalé. V Brně: Jan Melvil, 2012. ISBN 978-80-87270-42-4.
  • Kaplan, Robert S. Alignment : systémové vyladění organizace : jak využít Balanced Scorecard k vytváření synergií. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2006. ISBN 80-7261-155-0.
  • Kaplan, Robert S. Balanced scorecard : strategický systém měření výkonnosti podniku. 5. vyd. Praha : Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-177-5.
  • Mildeová, Stanislava. Systémová dynamika. Vyd. 2., přeprac. V Praze : Oeconomica, 2008. ISBN 978-80-245-1448-2.
  • Nenadál, J. - Noskievičová, D. - Petříková, R. - Plura, J. - Tošenovský, J. Moderní systémy řízení jakosti.
  • Senge, Peter M. Pátá disciplína : teorie a praxe učící se organizace. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-162-1.
  • Sterman, John D. Business dynamics : systems thinking and modeling for a complex world. Boston : Irwin/McGraw-Hill, 2000. ISBN 72311355.
  • Sternberg, R. J. Kognitivní psychologie. Praha, 2002.
  • Taleb, Nassim. The black swan : the impact of the highly improbable. London : Penguin Books, 2008. ISBN 978-0-1410-3459-1.
  • Vlček, Jaroslav. Systémové inženýrství. Vyd. 1. Praha : ČVUT, 1999. ISBN 80-0101-905-5.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester