Lecturer(s)
|
-
Papadakis Aleš, Ing.
-
Pivnička Michal, Ing. Ph.D.
|
Course content
|
- systems engineering, system approach, system science, system and their properties (synergistic effect, emergence, complexity, dynamics), - system thinking, - system archetypes - system modeling - cognitive limits in system modeling and control - theory of learning organization - Strategic alignment of business systems using Balanced Scorecard methodology
|
Learning activities and teaching methods
|
Methods for working with texts (Textbook, book), Methods for written tasks (e.g. comprehensive exams, written tests), Projection (static, dynamic), Activating (Simulation, games, dramatization)
- Term paper
- 30 hours per semester
- Home preparation for classes
- 45 hours per semester
- Participation in classes
- 45 hours per semester
- Preparation for course credit
- 30 hours per semester
|
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Student umí vysvětlit základní principy z oblasti teorie systémů. |
The student can explain the basic principles of systems theory. |
The student can explain the basic principles of systems theory. |
Student vysvětlí základní principy z oblasti teorie systémů. |
Student umí vysvětlit základní principy z oblasti teorie systémů. |
Student vysvětlí základní principy z oblasti teorie systémů. |
Student rozumí pojmu "učící se organizace" a jejímu vztahu k systémům. |
The student understands the concept of a "learning organization" and its relationship to systems. |
The student understands the concept of a "learning organization" and its relationship to systems. |
Student rozumí pojmu "učící se organizace" a jejímu vztahu k systémům. |
The student can explain individual system archetypes. |
The student can explain individual system archetypes. |
Student umí vysvětlit jednotlivé systémové archetypy. |
Student umí vysvětlit jednotlivé systémové archetypy. |
The student can describe the basic aspects of systems thinking. |
Student umí popsat základní aspekty problematiky systémového myšlení. |
The student can describe the basic aspects of systems thinking. |
Student umí popsat základní aspekty problematiky systémového myšlení. |
The student can explain system concepts used in companies such as the Balanced Scorecard and the theory of constraints. |
The student can explain system concepts used in companies such as the Balanced Scorecard and the theory of constraints. |
Student umí vysvětlit systémové koncepce používané v podnicích jako je Balanced Scorecard a teorie omezení. |
Student umí vysvětlit systémové koncepce používané v podnicích jako je Balanced Scorecard a teorie omezení. |
Skills |
---|
Student popíše a analyzuje komplexní systémy. |
Student popíše a analyzuje komplexní systémy. |
The student will describe and analyze complex systems. |
The student will describe and analyze complex systems. |
Student využívá jednotlivé disciplíny učící se organizace. |
Student využívá jednotlivé disciplíny učící se organizace. |
Student využívá systémové archetypy pro analýzu systémového chování. |
The student uses the various disciplines of the learning organization. |
The student uses the various disciplines of the learning organization. |
Student využívá systémové archetypy pro analýzu systémového chování. |
The student uses system archetypes to analyze system behavior. |
Student analyzuje komplexní problémy pomocí systémového myšlení. |
The student uses system archetypes to analyze system behavior. |
Student analyzuje komplexní problémy pomocí systémového myšlení. |
Student aplikuje koncepci Balanced Scorecard a teorii omezení. |
Student aplikuje koncepci Balanced Scorecard a teorii omezení. |
The student analyzes complex problems using systems thinking. |
The student analyzes complex problems using systems thinking. |
The student applies the Balanced Scorecard concept and the theory of constraints. |
The student applies the Balanced Scorecard concept and the theory of constraints. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Methods for written tasks (e.g. comprehensive exams, written tests) |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Methods for written tasks (e.g. comprehensive exams, written tests) |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
Projection (static, dynamic) |
Projection (static, dynamic) |
assessment methods |
---|
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature) |
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature) |
Analysis of the student's performance |
Analysis of the student's performance |
Grade (Using a grade system) |
Grade (Using a grade system) |
Recommended literature
|
-
Bureš, Vladimír. Systémové myšlení pro manažery. 1. vyd. [Praha] : Professional Publishing, 2011. ISBN 978-80-7431-037-9.
-
GHARAJEDAGHI, Jamshid. Systems thinking: managing chaos and complexity : a platform for designing business architecture. Burlington: Morgan Kaufmann, 2011. ISBN 978-0-12-385915-0.
-
HABR,J.,VEPŘEK,J. Systémová analýza a syntéza. Praha: SNTL, 1986.
-
CHECKLAND, Peter. Soft systems methodology: a 30-year retrospective. Chichester: John Wiley, 1999. ISBN 0-471-98606-2.
-
Janíček, P. , Marek, J. Expertní inženýrství v systémovém pojetí. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4127-7.
-
KAHNEMAN, Daniel. Myšlení: rychlé a pomalé. V Brně: Jan Melvil, 2012. ISBN 978-80-87270-42-4.
-
Kaplan, Robert S. Alignment : systémové vyladění organizace : jak využít Balanced Scorecard k vytváření synergií. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2006. ISBN 80-7261-155-0.
-
Kaplan, Robert S. Balanced scorecard : strategický systém měření výkonnosti podniku. 5. vyd. Praha : Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-177-5.
-
Mildeová, Stanislava. Systémová dynamika. Vyd. 2., přeprac. V Praze : Oeconomica, 2008. ISBN 978-80-245-1448-2.
-
Nenadál, J. - Noskievičová, D. - Petříková, R. - Plura, J. - Tošenovský, J. Moderní systémy řízení jakosti.
-
Senge, Peter M. Pátá disciplína : teorie a praxe učící se organizace. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-162-1.
-
Sterman, John D. Business dynamics : systems thinking and modeling for a complex world. Boston : Irwin/McGraw-Hill, 2000. ISBN 72311355.
-
Sternberg, R. J. Kognitivní psychologie. Praha, 2002.
-
Taleb, Nassim. The black swan : the impact of the highly improbable. London : Penguin Books, 2008. ISBN 978-0-1410-3459-1.
-
Vlček, Jaroslav. Systémové inženýrství. Vyd. 1. Praha : ČVUT, 1999. ISBN 80-0101-905-5.
|