Course: Management in midwifery

» List of faculties » FAM » MUMM
Course title Management in midwifery
Course code MUMM/PA6ZM
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Bejtkovský Jiří, Ing. Ph.D.
  • Snopek Petr, PhDr. Mgr. PhD., MBA
Course content
Lectures: - Introduction - basic concepts, management development, important personalities - 2 hours. - Management in nursing and midwifery - profile and characteristics of a manager, ways of leadership and management, managerial functions, managerial tools and techniques, responsibility, leadership - 3 hours. - Health insurance - 1 hour - Basics of economy and marketing. Financing of hospital and outpatient care. Supply regulation and demand - 2 hours - Basic types of health systems in the world - 2 hours - Market and health care. Causes of growth in health care expenditure - 2 hours Seminars: - Personality of a manager, his / her responsibility, rhetoric, leadership - 2 hours - Work schedules. Task delegation, cooperation. Evaluation of employees - 2 hours - Motivation of employees, participation in the workplace image - 2 hours - Organization of health services, organizational systems of work in health care. Basic models of health care financing - 2 hours - Organizational structure and culture in health care - 2 hours - Financing of hospital and outpatient care. Regulation of supply and demand. Methods of economic analysis - 2 hours

Learning activities and teaching methods
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Activating (Simulation, games, dramatization)
  • Home preparation for classes - 36 hours per semester
  • Participation in classes - 24 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Znalosti na úrovni předmětu obecná psychologie.
Znalosti na úrovni předmětu obecná psychologie.
The knowledge at the level of Psychology.
The knowledge at the level of Psychology.
learning outcomes
používá terminologii z oblasti zdravotnického managementu, ekonomiky a pojišťovnictví
používá terminologii z oblasti zdravotnického managementu, ekonomiky a pojišťovnictví
vysvětlí vybrané personální procesy a činnosti ve zdravotnické organizaci
vysvětlí vybrané personální procesy a činnosti ve zdravotnické organizaci
vymezí vlastnosti dobrého manažera ve zdravotnictví
vymezí vlastnosti dobrého manažera ve zdravotnictví
objasní podstatu marketingu a HR ve zdravotnictví
objasní podstatu marketingu a HR ve zdravotnictví
vysvětlí podstatu organizační kultury v prostředí zdravotnické organizace
vysvětlí podstatu organizační kultury v prostředí zdravotnické organizace
uses terminology from the fields of healthcare management, economics and insurance
uses terminology from the fields of healthcare management, economics and insurance
explains selected personnel processes and activities in a healthcare organization
explains selected personnel processes and activities in a healthcare organization
defines the characteristics of a good manager in the healthcare sector
defines the characteristics of a good manager in the healthcare sector
explains the nature of marketing and HR in the healthcare sector
explains the nature of marketing and HR in the healthcare sector
explains the nature of organizational culture in a healthcare organization setting
explains the nature of organizational culture in a healthcare organization setting
Skills
zdůvodní důležitost komunikace ve zdravotnictví
zdůvodní důležitost komunikace ve zdravotnictví
vymezí a porovná motivační teorie
vymezí a porovná motivační teorie
aplikuje nástroje marketingového mixu
aplikuje nástroje marketingového mixu
užívá správnou terminologii odborných pojmů
užívá správnou terminologii odborných pojmů
zdůvodní důležitost HR ve zdravotnictví
zdůvodní důležitost HR ve zdravotnictví
justify the importance of communication in healthcare
justify the importance of communication in healthcare
define and compare motivational theories
define and compare motivational theories
apply the tools of the marketing mix
apply the tools of the marketing mix
uses the correct terminology of professional terms
uses the correct terminology of professional terms
justifies the importance of HR in healthcare
justifies the importance of HR in healthcare
teaching methods
Knowledge
Activating (Simulation, games, dramatization)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Activating (Simulation, games, dramatization)
Methods for working with texts (Textbook, book)
Methods for working with texts (Textbook, book)
Recommended literature
  • Journal of Nursing Management.
  • DAVIS, N. A., LACOUR, M. Foundations of health information management. Fourth edition. St. Louis: Elsevier, 2017.
  • GEROPP, B. Tajemství úspěšného vedení lidí. Praha: Grada, 2014.
  • Kilíková, Mária. Teória a prax manažmentu v ošetrovateľstve. Martin : Osveta, 2008. ISBN 978-80-8063-290-8.
  • ONDRUŠ, P., ONDRUŠOVÁ, I. Manažment a financovanie v zdravotníctve: príručka zdravotníckého manažéra.. Banská Bystrica: Matica slovenská, 2017. ISBN 978-80-972535-9-2.
  • Plevová Ilona. Management v ošetřovatelství. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-3871-0.
  • SLOUKA, D. Vedení a marketing malých zdravotnických zařízení: příručka pro praxi. Praha: Grada Publishing, 2017.
  • Staňková, P. Marketingové řízení nemocnic. Žilina, 2013. ISBN 978-80-89401-64-2.
  • ŠUPŠÁKOVÁ, P. Řízení rizik při poskytování zdravotních služeb: manuál pro praxi.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0062-0.
  • ZÍTKOVÁ, M., POKORNÁ, A., MIČUDOVÁ, E. edení nových pracovníků v ošetřovatelské praxi: pro staniční a vrchní sestry. Praha: Grada Publishing, 2015.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester