Course: Marketing

» List of faculties » FAM » MUMM
Course title Marketing
Course code MUMM/H4MAR
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Chovancová Miloslava, doc. Ing. CSc.
  • Bejtkovský Jiří, Ing. Ph.D.
Course content
Introduction to the study of marketing. Marketing environment and its selected analyzes (macroenvironment, mesoenvironment, microenvironment). Market environment and typology of markets. Customer, customer relationship management. Marketing strategies, marketing plan, marketing audit. Product and assortment policy and strategy. Pricing policy and strategy. Distribution policy and strategy. Communication policy and strategy. Selected modern tools of marketing communication. Modern marketing research. Marketing services. Selected marketing applications. Marketing of small and medium companies. International marketing. Marketing 4.0 and digitization.

Learning activities and teaching methods
Lecturing, Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Teamwork, Individual work of students, Dealing with situational issues - learning in situations
  • Home preparation for classes - 12 hours per semester
  • Participation in classes - 42 hours per semester
  • Preparation for course credit - 15 hours per semester
  • Term paper - 15 hours per semester
  • Preparation for examination - 36 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Economics - basic knowledge. Management - basic knowledge. Business economics - basic knowledge.
Economics - basic knowledge. Management - basic knowledge. Business economics - basic knowledge.
learning outcomes
používá terminologii z oblasti marketingu a marketingového řízení.
používá terminologii z oblasti marketingu a marketingového řízení.
popíše proces marketingového výzkumu.
popíše proces marketingového výzkumu.
vymezí marketing služeb a vybrané marketingové aplikace.
vymezí marketing služeb a vybrané marketingové aplikace.
vysvětlí podstatu vybraných marketingových analýz.
vysvětlí podstatu vybraných marketingových analýz.
rozliší mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem.
rozliší mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem.
uses terminology from the field of marketing and marketing management.
uses terminology from the field of marketing and marketing management.
describes the marketing research process.
describes the marketing research process.
defines service marketing and selected marketing applications.
defines service marketing and selected marketing applications.
explains the nature of selected marketing analyses.
explains the nature of selected marketing analyses.
distinguishes between qualitative and quantitative research.
distinguishes between qualitative and quantitative research.
Skills
aplikuje nástroje marketingového mixu.
aplikuje nástroje marketingového mixu.
zhodnotí jednotlivé nástroje marketingového a komunikačního mixu podniku.
zhodnotí jednotlivé nástroje marketingového a komunikačního mixu podniku.
užívá správnou terminologii odborných pojmů.
užívá správnou terminologii odborných pojmů.
zdůvodní důležitost monitoringu marketingového prostředí.
zdůvodní důležitost monitoringu marketingového prostředí.
sestaví SWOT analýzu a další vybrané analýzy.
sestaví SWOT analýzu a další vybrané analýzy.
applies marketing mix tools.
applies marketing mix tools.
evaluate the various tools of the marketing and communication mix of a company.
evaluate the various tools of the marketing and communication mix of a company.
uses the correct terminology of professional terms.
uses the correct terminology of professional terms.
justifies the importance of monitoring the marketing environment.
justifies the importance of monitoring the marketing environment.
compile a SWOT analysis and other selected analyses.
compile a SWOT analysis and other selected analyses.
teaching methods
Knowledge
Lecturing
Lecturing
Dealing with situational issues - learning in situations
Dealing with situational issues - learning in situations
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Teamwork
Individual work of students
Individual work of students
Teamwork
assessment methods
Analysis of seminar paper
Analysis of seminar paper
Analysis of a presentation given by the student
Analysis of a presentation given by the student
Oral examination
Preparation of a presentation
Oral examination
Written examination
Written examination
Preparation of a presentation
Recommended literature
  • Barčík Tomáš. Strategický marketing: teorie pro praxi. Praha : C.H. Beck, 2013. ISBN 978-80-905247-7-4.
  • BERNECKER, Michael. Marketing: Grundlagen ? Strategien ? Instrumente. Köln: Johanna Verlag, 2013.
  • CHLEBOVSKÝ, V. Management zákaznických řešení: jak efektivně tvořit a spravovat individualizovaná řešení zákaznických potřeb. 1. vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0559-5.
  • JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing: strategie a trendy.. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4670-8.
  • KOTLER, P., KELLER, K. L. Marketing management. Boston: Pearson, 2016. ISBN 978-1-292-09262-1.
  • LOŠŤÁKOVÁ, H. Nástroje posilování vztahů se zákazníky na B2B trhu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0419-2.
  • Nagyová. Marketing. Nitra, 2014. ISBN 978-80-552-1269-2.
  • Urbánek. Marketing. Praha: Alfa Nakladatelství, 2010.
  • VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb: efektivně a moderně. 2., aktualiz. a rozš. vyd.. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-802-4750-378.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester