Lecturer(s)
|
-
Chovancová Miloslava, doc. Ing. CSc.
-
Bejtkovský Jiří, Ing. Ph.D.
|
Course content
|
Introduction to the study of marketing. Marketing environment and its selected analyzes (macroenvironment, mesoenvironment, microenvironment). Market environment and typology of markets. Customer, customer relationship management. Marketing strategies, marketing plan, marketing audit. Product and assortment policy and strategy. Pricing policy and strategy. Distribution policy and strategy. Communication policy and strategy. Selected modern tools of marketing communication. Modern marketing research. Marketing services. Selected marketing applications. Marketing of small and medium companies. International marketing. Marketing 4.0 and digitization.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecturing, Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Teamwork, Individual work of students, Dealing with situational issues - learning in situations
- Home preparation for classes
- 12 hours per semester
- Participation in classes
- 42 hours per semester
- Preparation for course credit
- 15 hours per semester
- Term paper
- 15 hours per semester
- Preparation for examination
- 36 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Economics - basic knowledge. Management - basic knowledge. Business economics - basic knowledge. |
Economics - basic knowledge. Management - basic knowledge. Business economics - basic knowledge. |
learning outcomes |
---|
používá terminologii z oblasti marketingu a marketingového řízení. |
používá terminologii z oblasti marketingu a marketingového řízení. |
popíše proces marketingového výzkumu. |
popíše proces marketingového výzkumu. |
vymezí marketing služeb a vybrané marketingové aplikace. |
vymezí marketing služeb a vybrané marketingové aplikace. |
vysvětlí podstatu vybraných marketingových analýz. |
vysvětlí podstatu vybraných marketingových analýz. |
rozliší mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem. |
rozliší mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem. |
uses terminology from the field of marketing and marketing management. |
uses terminology from the field of marketing and marketing management. |
describes the marketing research process. |
describes the marketing research process. |
defines service marketing and selected marketing applications. |
defines service marketing and selected marketing applications. |
explains the nature of selected marketing analyses. |
explains the nature of selected marketing analyses. |
distinguishes between qualitative and quantitative research. |
distinguishes between qualitative and quantitative research. |
Skills |
---|
aplikuje nástroje marketingového mixu. |
aplikuje nástroje marketingového mixu. |
zhodnotí jednotlivé nástroje marketingového a komunikačního mixu podniku. |
zhodnotí jednotlivé nástroje marketingového a komunikačního mixu podniku. |
užívá správnou terminologii odborných pojmů. |
užívá správnou terminologii odborných pojmů. |
zdůvodní důležitost monitoringu marketingového prostředí. |
zdůvodní důležitost monitoringu marketingového prostředí. |
sestaví SWOT analýzu a další vybrané analýzy. |
sestaví SWOT analýzu a další vybrané analýzy. |
applies marketing mix tools. |
applies marketing mix tools. |
evaluate the various tools of the marketing and communication mix of a company. |
evaluate the various tools of the marketing and communication mix of a company. |
uses the correct terminology of professional terms. |
uses the correct terminology of professional terms. |
justifies the importance of monitoring the marketing environment. |
justifies the importance of monitoring the marketing environment. |
compile a SWOT analysis and other selected analyses. |
compile a SWOT analysis and other selected analyses. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecturing |
Lecturing |
Dealing with situational issues - learning in situations |
Dealing with situational issues - learning in situations |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Teamwork |
Individual work of students |
Individual work of students |
Teamwork |
assessment methods |
---|
Analysis of seminar paper |
Analysis of seminar paper |
Analysis of a presentation given by the student |
Analysis of a presentation given by the student |
Oral examination |
Preparation of a presentation |
Oral examination |
Written examination |
Written examination |
Preparation of a presentation |
Recommended literature
|
-
Barčík Tomáš. Strategický marketing: teorie pro praxi. Praha : C.H. Beck, 2013. ISBN 978-80-905247-7-4.
-
BERNECKER, Michael. Marketing: Grundlagen ? Strategien ? Instrumente. Köln: Johanna Verlag, 2013.
-
CHLEBOVSKÝ, V. Management zákaznických řešení: jak efektivně tvořit a spravovat individualizovaná řešení zákaznických potřeb. 1. vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0559-5.
-
JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing: strategie a trendy.. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4670-8.
-
KOTLER, P., KELLER, K. L. Marketing management. Boston: Pearson, 2016. ISBN 978-1-292-09262-1.
-
LOŠŤÁKOVÁ, H. Nástroje posilování vztahů se zákazníky na B2B trhu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0419-2.
-
Nagyová. Marketing. Nitra, 2014. ISBN 978-80-552-1269-2.
-
Urbánek. Marketing. Praha: Alfa Nakladatelství, 2010.
-
VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb: efektivně a moderně. 2., aktualiz. a rozš. vyd.. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-802-4750-378.
|