|
Lecturer(s)
|
-
Vydrová Janka, Ing. Ph.D.
|
|
Course content
|
- Basics and specifics of management in health care organizations - Communication in health care organizations - Motivation theory in management of health care organizations - Teamwork in health care organizations - Basic management functions - planning - Basic management functions - organizing - Basic management functions - control in health care organizations - Evaluation in management of healthcare organizations - Personality of medical staff - Balanced Scorecard in healthcare organizations - Risk assessment and management in healthcare organizations - Time analysis in management of health care organizations - Satisfaction of management subjects in health care organizations
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Activating (Simulation, games, dramatization), Exercises on PC, E-learning
- Preparation for course credit
- 10 hours per semester
- Home preparation for classes
- 55 hours per semester
- Preparation for examination
- 60 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Prerequisities are not set. |
| Prerequisities are not set. |
| Skills |
|---|
| Prerequisities are not set. |
| Prerequisities are not set. |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| používá terminologii z oblasti funkcí managementu zdravotnických organizací |
| používá terminologii z oblasti funkcí managementu zdravotnických organizací |
| popíše Balanced Scorecard |
| popíše Balanced Scorecard |
| vysvětlí rozdíl mezi týmovou prací a skupinovou prací |
| vysvětlí rozdíl mezi týmovou prací a skupinovou prací |
| vymezí spokojenost subjektů managementu ve zdravotnických zařízeních |
| vymezí spokojenost subjektů managementu ve zdravotnických zařízeních |
| rozliší základní vlastnosti zdravotnického personálu |
| rozliší základní vlastnosti zdravotnického personálu |
| uses terminology from the field of management functions of healthcare organizations |
| uses terminology from the field of management functions of healthcare organizations |
| describes the Balanced Scorecard |
| describes the Balanced Scorecard |
| explain the difference between teamwork and group work |
| explain the difference between teamwork and group work |
| will define the satisfaction of management subjects in healthcare facilities |
| will define the satisfaction of management subjects in healthcare facilities |
| distinguish the basic characteristics of medical personnel |
| distinguish the basic characteristics of medical personnel |
| Skills |
|---|
| aplikuje metody manažerských funkcí |
| aplikuje metody manažerských funkcí |
| objasní management rizik |
| objasní management rizik |
| zdůvodní důležitost komunikace v managementu |
| zdůvodní důležitost komunikace v managementu |
| užívá Ganttův diagram a časovou analýzu v managementu zdravotnických zařízeních |
| užívá Ganttův diagram a časovou analýzu v managementu zdravotnických zařízeních |
| vysvětlí motivační teorie |
| vysvětlí motivační teorie |
| applies methods of managerial functions |
| applies methods of managerial functions |
| will clarify risk management |
| will clarify risk management |
| justify the importance of communication in management |
| justify the importance of communication in management |
| uses the Gantt chart and time analysis in the management of healthcare facilities |
| uses the Gantt chart and time analysis in the management of healthcare facilities |
| motivation theory will explain |
| motivation theory will explain |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| E-learning |
| Methods for working with texts (Textbook, book) |
| Methods for working with texts (Textbook, book) |
| Activating (Simulation, games, dramatization) |
| Activating (Simulation, games, dramatization) |
| Exercises on PC |
| E-learning |
| Exercises on PC |
| assessment methods |
|---|
| Grade (Using a grade system) |
| Written examination |
| Grade (Using a grade system) |
| Written examination |
| Analysis of the student's performance |
| Analysis of the student's performance |
|
Recommended literature
|
-
BRABCOVÁ, I., BÁRTLOVÁ, S. Management v ošetřovatelské praxi.. Praha: NLN, 2015. ISBN 978-80-7422-402-7.
-
ČASTORÁL, Zdeněk. Management rizik v současných podmínkách. Praha, 2017. ISBN 978-80-7452-132-4.
-
FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-262-1197-6.
-
Hospodková, P. Řízení lidských zdrojů ve zdravotnictví. Praha : České vysoké učení technické v Praze, 2024. ISBN 978-80-01-07324-7.
-
ONDRUŠ, P., ONDRUŠOVÁ, I. Manažment a financovanie v zdravotníctve: príručka zdravotníckého manažéra.. Banská Bystrica: Matica slovenská, 2017. ISBN 978-80-972535-9-2.
-
ŠUPŠÁKOVÁ, P. Řízení rizik při poskytování zdravotních služeb: manuál pro praxi.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0062-0.
-
Wilden, R., Garbuio, M., Angeli, F., Mascia, D. Healthcare entrepreneurship. New York ; London : Routledge, Taylor & Francis Group, 2018. ISBN 9781138068407.
|