Course: Marketing of Healthcare Organizations

» List of faculties » FAM » MUMM
Course title Marketing of Healthcare Organizations
Course code MUMM/3MAZO
Organizational form of instruction Lecture
Level of course unspecified
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Bejtkovský Jiří, Ing. Ph.D.
Course content
- Marketing Introduction - Marketing and Marketing Management in Healhtcare, Specifics - Marketing Plan - Analysis of External and Internal Environment - Marketing Mix in Healthcare - Crisis Communication in Healthcare - Client Behaviour at the Healthcare market - Market Research in Healthcare

Learning activities and teaching methods
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
  • Preparation for course credit - 12 hours per semester
  • Home preparation for classes - 39 hours per semester
  • Participation in classes - 15 hours per semester
  • Term paper - 18 hours per semester
  • Preparation for examination - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Znalosti na úrovni předmětu Management zdravotnických zařízení.
Znalosti na úrovni předmětu Management zdravotnických zařízení.
Knowledge at the level of Management of Health-Care Organizations.
Knowledge at the level of Management of Health-Care Organizations.
learning outcomes
After completing the course, the student is able to search, sort, analyse and critically interpret data and information needed for marketing planning, decision-making and management so as to understand the client's needs and behaviour in the health services market. The student can also use basic marketing tools to gain competitive advantage. The student can apply marketing communication tools to create a good image of the organization and use the principles of crisis communication.
After completing the course, the student is able to search, sort, analyse and critically interpret data and information needed for marketing planning, decision-making and management so as to understand the client's needs and behaviour in the health services market. The student can also use basic marketing tools to gain competitive advantage. The student can apply marketing communication tools to create a good image of the organization and use the principles of crisis communication.
Student má znalosti o základních pojmech v oblasti marketingu ve zdravotnictví, umí objasnit pojmy marketing, marketingová komunikace, marketingový výzkum. Student zná specifika marketingu ve zdravotnictví.
Student má znalosti o základních pojmech v oblasti marketingu ve zdravotnictví, umí objasnit pojmy marketing, marketingová komunikace, marketingový výzkum. Student zná specifika marketingu ve zdravotnictví.
používá terminologii z oblasti marketingu a marketingového řízení zdravotnických organizací.
používá terminologii z oblasti marketingu a marketingového řízení zdravotnických organizací.
popíše proces marketingového výzkumu ve zdravotnictví.
popíše proces marketingového výzkumu ve zdravotnictví.
vymezí marketingové řízení zdravotnických organizací.
vymezí marketingové řízení zdravotnických organizací.
vysvětlí podstatu vybraných marketingových analýz pro zdravotnickou organizaci.
vysvětlí podstatu vybraných marketingových analýz pro zdravotnickou organizaci.
rozliší mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem ve zdravotnické organizaci.
rozliší mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem ve zdravotnické organizaci.
uses terminology from the field of marketing and marketing management of healthcare organisations.
uses terminology from the field of marketing and marketing management of healthcare organisations.
describes the process of marketing research in healthcare.
describes the process of marketing research in healthcare.
defines the marketing management of healthcare organizations.
defines the marketing management of healthcare organizations.
explains the nature of selected marketing analyses for a healthcare organization.
explains the nature of selected marketing analyses for a healthcare organization.
differentiates between qualitative and quantitative research in a healthcare organization.
differentiates between qualitative and quantitative research in a healthcare organization.
Skills
aplikuje nástroje marketingového mixu ve zdravotnictví.
aplikuje nástroje marketingového mixu ve zdravotnictví.
zhodnotí jednotlivé nástroje marketingového a komunikačního mixu zdravotnické organizace.
zhodnotí jednotlivé nástroje marketingového a komunikačního mixu zdravotnické organizace.
zhodnotí jednotlivé nástroje marketingového a komunikačního mixu zdravotnické organizace.
zhodnotí jednotlivé nástroje marketingového a komunikačního mixu zdravotnické organizace.
užívá správnou terminologii odborných pojmů.
užívá správnou terminologii odborných pojmů.
zdůvodní důležitost monitoringu marketingového prostředí zdravotnické organizace.
zdůvodní důležitost monitoringu marketingového prostředí zdravotnické organizace.
sestaví SWOT analýzu zdravotnické organizace a další vybrané analýzy.
sestaví SWOT analýzu zdravotnické organizace a další vybrané analýzy.
applies marketing mix tools in healthcare.
applies marketing mix tools in healthcare.
evaluate the various tools of the marketing and communication mix of a healthcare organization.
evaluate the various tools of the marketing and communication mix of a healthcare organization.
uses correct terminology of professional terms.
uses correct terminology of professional terms.
justifies the importance of monitoring the marketing environment of a healthcare organisation.
justifies the importance of monitoring the marketing environment of a healthcare organisation.
compile a SWOT analysis of a healthcare organisation and other selected analyses.
compile a SWOT analysis of a healthcare organisation and other selected analyses.
teaching methods
Knowledge
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
assessment methods
Oral examination
Oral examination
Analysis of seminar paper
Written examination
Written examination
Analysis of seminar paper
Recommended literature
  • Berkowitz, E. N. Essentials Of Health Care Marketing. Jones &Bartlett Learning. 2010. ISBN 978-0763783334.
  • Exner, Lubomír. Strategický marketing zdravotnických zařízení. 1. vyd. Praha : Professional Publishing, 2005. ISBN 8086419738.
  • Hillestad, S.G. and Berkowitz, E.N. Health care market strategy: from planning to action.. Burlington, Mass.: Jones & Bartlett Learning, 2013. ISBN 978-0-7637-8928-2.
  • Staňková, P. Marketingové řízení nemocnic. Žilina, 2013. ISBN 978-80-89401-64-2.
  • Zlámal, J. Marketing ve zdravotnictví, Brno : NCONZO. 2005.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester