Course: Consumer Behaviour

» List of faculties » FAM » MUMM
Course title Consumer Behaviour
Course code MUMM/1CSPO
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Course availability The course is available to visiting students
Lecturer(s)
  • Klapalová Alena, doc. Ing. Ph.D.
  • Bejtkovský Jiří, Ing. Ph.D.
  • Chovancová Miloslava, doc. Ing. CSc.
Course content
Consumer Behaviour: Meeting Changes and Challenges The Consumer Research Process Market Segmentation and Strategic Targeting Consumer Motivation, Personality and Consumer Behaviour Consumer Perception and Consumer Learning Consumer Attitude Formation and Change Communication and Consumer Behaviour The Family and Its Social Class Standing Influence of Culture and Subculture on Consumer Behaviour Cross-Cultural Behaviour: An International Perspective Consumer and the Diffusion of Innovation Consumer Decision Making and Beyond Marketing Ethics and Social Responsibility

Learning activities and teaching methods
Lecturing, Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Teamwork, E-learning
  • Home preparation for classes - 21 hours per semester
  • Preparation for examination - 20 hours per semester
  • Term paper - 40 hours per semester
  • Participation in classes - 39 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Marketing I, Marketing II - knowledge of marketing courses Psychology - knowledge of psychology and sociology
Marketing I, Marketing II - knowledge of marketing courses Psychology - knowledge of psychology and sociology
learning outcomes
popsat model nákupního chování spotřebitele a definovat typy spotřebitelů
popsat model nákupního chování spotřebitele a definovat typy spotřebitelů
analyzovat proces nákupního rozhodování spotřebitele
analyzovat proces nákupního rozhodování spotřebitele
vysvětlit trikomponentní model postoje, dynamiku motivů, potřeb, a cílů spotřebitelů, a jejich vliv na chování spotřebitele
vysvětlit trikomponentní model postoje, dynamiku motivů, potřeb, a cílů spotřebitelů, a jejich vliv na chování spotřebitele
popsat faktory externího prostředí ovlivňující chování spotřebitele
popsat faktory externího prostředí ovlivňující chování spotřebitele
vysvětlit význam a důležitost marketingové etiky a společenské odpovědnosti
vysvětlit význam a důležitost marketingové etiky a společenské odpovědnosti
to describe a model of consumer buying behavior and define types of consumers
to describe a model of consumer buying behavior and define types of consumers
to analyze the consumer's purchase decision-making process
to analyze the consumer's purchase decision-making process
to explain the three-component attitude model, the dynamics of consumer motives, needs, and goals, and their influence on consumer behavior
to explain the three-component attitude model, the dynamics of consumer motives, needs, and goals, and their influence on consumer behavior
to describe factors of the external environment influencing consumer behavior
to describe factors of the external environment influencing consumer behavior
to explain the meaning and importance of marketing ethics and social responsibility
to explain the meaning and importance of marketing ethics and social responsibility
Skills
navrhnout segmentaci spotřebitelů, včetně demografických, psychografických hledaných výhod produktů a faktorů souvisejících s používáním produktů
navrhnout segmentaci spotřebitelů, včetně demografických, psychografických hledaných výhod produktů a faktorů souvisejících s používáním produktů
rozlišit, kdy použít primární a sekundární data při zkoumání chování spotřebitelů
rozlišit, kdy použít primární a sekundární data při zkoumání chování spotřebitelů
změřit postoje spotřebitelů
změřit postoje spotřebitelů
posoudit vliv kultury na priority a chování spotřebitelů
posoudit vliv kultury na priority a chování spotřebitelů
navrhnout, jak změnit chování spotřebitele pomocí nástrojů marketingové komunikace
navrhnout, jak změnit chování spotřebitele pomocí nástrojů marketingové komunikace
to propose consumer segmentation, including demographics, psychographics, product benefits sought, and factors related to product use
to propose consumer segmentation, including demographics, psychographics, product benefits sought, and factors related to product use
to distinguish when to use primary and secondary data when researching consumer behavior
to distinguish when to use primary and secondary data when researching consumer behavior
to measure consumer attitudes
to measure consumer attitudes
to assess the influence of culture on consumer priorities and behavior
to assess the influence of culture on consumer priorities and behavior
to suggest how to change consumer behavior using marketing communication tools
to suggest how to change consumer behavior using marketing communication tools
teaching methods
Knowledge
Lecturing
Lecturing
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
E-learning
Teamwork
Teamwork
E-learning
assessment methods
Preparation of a presentation, giving a presentation
Preparation of a presentation, giving a presentation
Analysis of seminar paper
Analysis of seminar paper
Written examination
Analysis of the student's performance
Analysis of the student's performance
Written examination
Recommended literature
  • JOURNAL OF CONSUMER BEHAVIOUR.
  • BAČUVČÍK, R. Spotřebitelské typologie: nákupní chování na trzích zboží a služeb 2015. Zlín, 2017. ISBN 978-80-87500-90-3.
  • CHOVANCOVÁ, Miloslava, ASAMOAH, Emmanuel, S. and WANNINAYAKE, Bandara, W.M.C. Consumer Behaviour and Branding: A Cross Cultural Perspective. Žilina: GEORG, 2011. ISBN 978-80-89401-58-1.
  • KOUDELKA, J. Spotřebitelé a marketing.. Praha, 2018. ISBN 978-80-7400-693-7.
  • NOVÝ I., PETZOLD J. (NE)spokojený zákazník ? náš cíl?! Jak získat zákazníka špičkovými službami.. Praha, 2006. ISBN 80-247-1321-7.
  • SCHIFFMAN L. G., WISENBLIT, J. Consumer Behavior. London, 2014. ISBN 978-0132544368.
  • VEČEŘA, J. Ochrana spotřebitele v České republice a Evropské unii.. Praha, 2013. ISBN 978-8087576-34-2.
  • VYSEKALOVÁ, J. a kol. Chování zákazníka. Jak odkrýt tajemství ?černé skřín?ky?.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester