Course: null

» List of faculties » FAI » AUIUI
Course title -
Course code AUIUI/AP9SM
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Staňková Iva, PhDr. Ph.D., MBA
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
  • Preparation for course credit - 52 hours per semester
  • Participation in classes - 28 hours per semester
  • Home preparation for classes - 70 hours per semester
learning outcomes
Knowledge
charakterizuje podstatu školského managementu, managementu školy a třídy
charakterizuje podstatu školského managementu, managementu školy a třídy
popíše vzájemné provázanosti školy jako systému z pohledu managementu
popíše vzájemné provázanosti školy jako systému z pohledu managementu
popíše cíle, metody, prostředky a strategie řízení školy
popíše cíle, metody, prostředky a strategie řízení školy
vysvětlí roli učitele jako manažera třídy
vysvětlí roli učitele jako manažera třídy
popíše manažerské dovednosti učitele ve školním prostředí
popíše manažerské dovednosti učitele ve školním prostředí
Skills
analyzuje dokumentaci týkající se řízení školy
analyzuje dokumentaci týkající se řízení školy
vyřeší konkrétní modelové situace týkající se plánování, organizování, rozhodování, vedení, kontrolování, hodnocení, delegování a koučování ve školním prostředí
vyřeší konkrétní modelové situace týkající se plánování, organizování, rozhodování, vedení, kontrolování, hodnocení, delegování a koučování ve školním prostředí
navrhuje vhodná opatření v rámci řízení třídy
navrhuje vhodná opatření v rámci řízení třídy
nastavuje vhodná pravidla pomáhající udržet kázeň ve třídě
nastavuje vhodná pravidla pomáhající udržet kázeň ve třídě
navrhuje plán řešení konkrétních situací v oblasti řízení školy a třídy
navrhuje plán řešení konkrétních situací v oblasti řízení školy a třídy
teaching methods
Knowledge
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Individual work of students
Individual work of students
Teamwork
Teamwork
Skills
Individual work of students
Individual work of students
Teamwork
Teamwork
assessment methods
Knowledge
Analysis of the student's performance
Analysis of the student's performance
Recommended literature
  • BUSH, T., COLEMAN, M. Leadership and Strategic Management in Education. John Wiley. Chichester. England. 2000.
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6.
  • OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. UPOL. Olomouc. 2006.
  • Pol, M. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
  • PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. Olomouc: UP, 2003.
  • Václavík, M. Management třídy a školy. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester