Course: Business Economics

» List of faculties » FAI » AUEM
Course title Business Economics
Course code AUEM/AE6PE
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction English
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Novák Petr, doc. Ing. Ph.D.
  • Kozubíková Ludmila, Ing. Ph.D.
  • Kunovský Jan, JUDr.
  • Kunovský Jan, doc. Ing. CSc.
  • Vaculčíková Zuzana, Ing. Ph.D.
  • Olaniyi Raphael Olakunle
Course content
1. Introduction to business economics 2. Economic principle; Business environment 3. Entrepreneurship of natural persons (doing business according to the conditions of Act No. 455/1991 Coll., On Trade Licensing) 4. Business of Legal Entities (foundations, institutes, private corporations) 5. Company property 6. Capital of the company 7. Revenues and costs of the company 8. Basic cost analysis 9. Basics of calculations 10. Business plan and intention 11. Canvas tool for business model design, analysis and innovation. 12. Life cycle of the company, mergers, acquisitions, liquidation and dissolution of the company 13. Basics of financial management of a company 14. Basics of investment decision making

Learning activities and teaching methods
unspecified
Recommended literature
  • ČR, Zákon č. 455/1991 Sb., o ţivnostenském podnikání v platném znění.
  • ČR, Zákon č. 89/2012 Sb., Zákon občanský zákoník v platném znění.
  • ČR, Zákon č. 90/2012 Sb., Zákon o obchodních společnostech a druţstvech (zákon o obchodních korporacích) v platném znění.
  • ABRAMS, Rhonda M. Successful business plan secrets & strategies: America's best-selling business plan guide!. Sixth edition.. Palo Alto, CA: PlanningShop,, 2014. ISBN 978-1-933895-46-8.
  • CLARK, Tim, Alexander OSTERWALDER a Yves PIGNEUR. Business model you: a one-page method for reinventing your career.. Hoboken, N.J.: Wiley,, 2012. ISBN 978-1-118-15631-5.
  • JANATKA, František. Podnikání v globalizovaném světě.. Praha: Wolters Kluwer,, 2017. ISBN 978-80-7552-754-7.
  • JOHN, Vladimír. How to run a business without risk: the truth revealed about business risk : ten interviews with experienced entrepreneurs and advisors.. London: Meriglobe Business Academy., 2017. ISBN 978-1788037129.
  • MARTINOVIČOVÁ, Dana, Miloš KONEČNÝ a Jan VAVŘINA. Úvod do podnikové ekonomiky.. Praha: Grada,, 2014. ISBN 978-80-247-5316-4.
  • MAURYA, Ash. Running lean: iterate from plan A to a plan that works. 2nd ed.. Sebastopol, CA: O'Reilly,, 2012. ISBN 978-1-4493-0517-8.
  • OSTERWALDER, Alexander, Yves PIGNEUR a Tim CLARK. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers.. Hoboken, NJ: Wiley,, 2010. ISBN 978-0-470-87641-1.
  • OSTERWALDER, Alexander, Yves PIGNEUR, Gregory BERNARDA a Alan SMITH. Value proposition design: how to create products and services customers want.. Hoboken: John Wiley,, 2014. ISBN 978-1-118-96805-5.
  • SYNEK, M. a kolektiv. Manažerská ekonomika. 5. aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada,, 2011. ISBN 978-80-247-3494-1.
  • SYNEK, M., KISLINGEROVÁ, E. a kolektiv. Podniková ekonomika. 6. přepracované a doplněné vydání.. Praha: C. H. Beck,, 2015. ISBN 978-80-7400-274-8.
  • VEBER, J., SRPOVÁ, J. a kolektiv. Podnikání malé a střední firmy. 3. aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada,, 2012. ISBN 978-80-247-4520-6.
  • WÖHE, G., KISLINGEROVÁ, E. Úvod do podnikového hospodářství. 2. přepracované a doplněné vydání.. Praha: C. H. Beck,, 2007. ISBN 978-80-7179-897-2.
  • ZÁMEČNÍK, R., TUČKOVÁ, Z., HROMKOVÁ, L. Podniková ekonomika II.. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně,, 2007. ISBN 978-80-7318-624-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester