Předmět: Zdravotnická psychologie

« Zpět
Název předmětu Zdravotnická psychologie
Kód předmětu UZV/O3KPL
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šalenová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Semináře - Norma, zdraví, nemoc - 1 hod. - Biopsychosociální přístup k nemoci - 1 hod. - Zátěžové situace - součást života, zvládání zátěžových situací, nemoc jako náročná životní situace - 1 hod. - Reakce pacientů na dlouhodobá a onkologická onemocnění - 1 hod. - Psychologie u interních, respiračních a gynekologických onemocnění - 1 hod. - Psychologický přístup a základy komunikace s vážně nemocnými a s jejich rodinami a blízkými - 1 hod. - Sdělování diagnózy vážného onemocnění. Jednotlivá stádia nemoci až po stádia umírání - 1 hod. - Umírání a smrt z psychologického hlediska - 1 hod. - Zvláštnosti tělesně a smyslově postižených jedinců, nároky na péči o tyto jedince - 1 hod. - Dítě jako pacient. Nároky na péči o dětské pacienty - 1 hod. - Psychologie bolesti, reakce na bolest, faktory, které ovlivňují prožitek bolesti - 1 hod. - Zvláštnosti přístupu k pacientům s poruchou osobnosti, depresivním, úzkostným pacientům - 2 hod. - Problematika domácího násilí v nemocničním prostředí - 1 hod. Cvičení - Zátěžové situace - součást života, zvládání zátěžových situací, nemoc jako náročná životní situace - 1 hod. - Péče o pečující, syndrom burnout - 1 hod. - Psychosomatické poruchy - 1 hod. - Psychologická problematika vztahu pacient - nemoc. Změny v chování a prožívání během nemoci, reakce na nemoc, potřeby nemocného, role nemocného - 1 hod. - Přístup zdravotníka k nemocnému - 1 hod. - Iatropatogenie - 1 hod. - Psychologická stránka péče o hospitalizovaného nemocného - 1 hod.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat základní pojmy zdravotnické psychologie
definovat základní pojmy zdravotnické psychologie
orientovat se ve změnách chování a prožívání během nemoci člověka
orientovat se ve změnách chování a prožívání během nemoci člověka
komunikovat s jedinci různých věkových i sociálních skupin
komunikovat s jedinci různých věkových i sociálních skupin
prokázat znalosti z problematiky chronicky nemocných a umírajících
prokázat znalosti z problematiky chronicky nemocných a umírajících
aplikovat získané informace při pozorování a popisu nemocného
aplikovat získané informace při pozorování a popisu nemocného
Odborné dovednosti
aplikovat znalosti o změnách chování a prožívání během nemoci člověka
aplikovat znalosti o změnách chování a prožívání během nemoci člověka
komunikovat s pacienty různých věkových i sociálních skupin
komunikovat s pacienty různých věkových i sociálních skupin
aplikovat znalosti z problematiky chronicky nemocných a umírajících v praxi
aplikovat znalosti z problematiky chronicky nemocných a umírajících v praxi
využívat získané informace při pozorování a popisu nemocného
využívat získané informace při pozorování a popisu nemocného
užívat ve svém životě postupy k prevenci syndromu vyhoření
užívat ve svém životě postupy k prevenci syndromu vyhoření
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Demonstrace
Demonstrace
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Přednášení
Přednášení
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • Journal of Clinical Psychology in Medical Settings.
  • BARTOŠÍKOVÁ, I., V. JIČÍNSKÝ, M. JOBÁNKOVÁ a J. KVAPILOVÁ. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: IDV ZP, 2000.
  • BAŠTECKÁ, B. et al. Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál, 2003.
  • BAŠTECKÝ, J., J. ŠAVLÍK a J. ŠIMEK. Psychosomatická medicína. Praha: Grada, 1992.
  • DAHLKE, R. a T. DETHLEFSEN. Nemoc jako cesta. Praha: Aquamarin, 2000.
  • HONZÁK, R. Komunikační pasti v medicíně. Praha: Galén, 1997.
  • HROZENSKÁ, M. et al. Sociálná práca so staršími l?uďmi a jej teoreticko-praktické východiská. Martin: Osveta, 2008.
  • JANÁČKOVÁ, L. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008.
  • KLEVETOVÁ, D. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada, 2008.
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Grada, 2002.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Rozhovor lékaře s pacientem. Brno: IDV ZP, 1995.
  • STUART-HAMILTON. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2000.
  • VÝROST, J. a I. SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. Praha: ISV, 1997.
  • ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha: Grada, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr