Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky - Postavení paliativní péče v systému zdravotních a sociálních služeb v České republice, rozvoj paliativní péče poskytované dětem v České republice, role psychologa a psychoterapeuta v paliativním týmu, význam komunikace s pacientem a jeho blízkými, význam interdisciplinární týmové komunikace při péči o terminálně nemocného pacienta Zdroje stresu v paliativní péči, strategie vyrovnávání se stresem, syndrom vyhoření (příčiny, projevy, prevence). Vhodné postupy psychohygieny v péči "o sebe sama", strategie vyrovnávání se se stresem. Psychosociální aspekty nemoci - ztráta pracovní role, finančního zabezpečení rodiny, změna prostředí, společenské role, plánování budoucnosti. - Paliativní komunikace a její specifika. Fáze adaptace pacienta a jeho rodiny na nevyléčitelné onemocnění. Strach ze smrti a umírání, psychologické aspekty chronické bolesti u dospělého a dětského pacienta. Fáze truchlení a nejčastější otázky pozůstalých, možnosti emoční a komunikační podpory pro pozůstalé, potřeby pozůstalých a truchlících rodinných příslušníků. - Specifika umírání dětských pacientů v hospici a domácím prostředí. Vliv nemoci dítěte na rodinu a její fungování. Cvičení Sebezkušenostní nácviky: - Očekávání od vzdělávání "Kde je moje role v paliativní péči?"; navázání kontaktu s pacientem a jeho blízkými, komunikace s dítětem, využití hry při péči o dítě. - Vhodné postupy při sdělení závažné diagnózy a nepříznivé prognózy; každodenní blízkost smrti, respekt před životem a umíráním, sebereflexe; psychohygiena v paliativní péči a péče "o sebe sama". - Komunikace s nevyléčitelně nemocným dětským, dospívajícím a dospělým pacientem a jeho blízkými - psychosociální přístup, řeč těla, herní terapie apod. - Identifikace aktuálních potřeb pacienta, hodnocení a měření bolesti a bolestivého chování včetně somatické a psychické složky; problematika akutních stavů - strach, anxieta. - Životní příběh pacienta a jeho potřeby v závěru života. - Nejčastější otázky pozůstalých, praktické informace a pomoc pozůstalým. - Zásady komunikace s pozůstalými po úmrtí dítěte, možnosti emoční a komunikační podpory. - Komunikace s blízkými pacienta, předávání informací, osoba blízká, osoba důvěry.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 9 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 11 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat psychosociální aspekty nemoci |
popsat psychosociální aspekty nemoci |
charakterizovat specifika umírání dětských pacientů a fáze adaptace pacienta a jeho rodiny na nevyléčitelné onemocnění |
charakterizovat specifika umírání dětských pacientů a fáze adaptace pacienta a jeho rodiny na nevyléčitelné onemocnění |
objasnit význam týmové komunikace při péči o terminálně nemocného pacienta |
objasnit význam týmové komunikace při péči o terminálně nemocného pacienta |
analyzovat možnosti emoční a komunikační podpory pro pozůstalé |
analyzovat možnosti emoční a komunikační podpory pro pozůstalé |
zhodnotit zdroje stresu v paliativní péči a vhodné strategie vyrovnávání se se stresem |
zhodnotit zdroje stresu v paliativní péči a vhodné strategie vyrovnávání se se stresem |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat s nevyléčitelně nemocným pacientem a jeho blízkými s ohledem na jeho pohlaví, věk a stav za využití narativní terapie a provázet je terminálním stavem |
komunikovat s nevyléčitelně nemocným pacientem a jeho blízkými s ohledem na jeho pohlaví, věk a stav za využití narativní terapie a provázet je terminálním stavem |
poskytovat psychosociální podporu nevyléčitelně nemocným a osobám blízkým (pečujícím, rodinným příslušníkům) |
poskytovat psychosociální podporu nevyléčitelně nemocným a osobám blízkým (pečujícím, rodinným příslušníkům) |
identifikovat aktuální potřeby nevyléčitelně nemocného pacienta, hodnotit a měřit bolest a bolestivé chování včetně somatické a psychické složky |
identifikovat aktuální potřeby nevyléčitelně nemocného pacienta, hodnotit a měřit bolest a bolestivé chování včetně somatické a psychické složky |
řešit akutní symptomy terminálního stavu včetně strachu a úzkosti |
řešit akutní symptomy terminálního stavu včetně strachu a úzkosti |
vyslechnout životní příběh pacienta a respektovat jeho potřeby v závěru života |
vyslechnout životní příběh pacienta a respektovat jeho potřeby v závěru života |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Esej |
Esej |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
BUŽGOVÁ, R. Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada, 2015.
-
BUŽGOVÁ, R., SIKOROVÁ, L. a kol. Dětská paliativní péče. Praha: Grada, 2019.
-
FREEDMAN, J., COMBS, G. Narativní psychoterapie. Praha: Portál, 2009.
-
KABELKA, L. Nemocné rozhovory: Komunikace a narativní terapie s nevyléčitelně nemocnými pacienty. Praha: Grada, 2020.
-
KADUSON, G. H., SCHAEFER, CH. E. Short-term play therapy for children. New York: Guilford Press, 2006.
-
KURUCOVÁ, R. Zátěž pečovatele: posuzování, diagnostika, intervence a prevence v péči o nevyléčitelně nemocné. Praha: Grada, 2016.
-
MANNIX, K. Naslouchej. Jak najít slova pro citlivý rozhovor. Z angličtiny přeložila Soňa Freiová. Praha: Cesta domů, 2022.
-
MARKOVÁ, A. a kol. Hospic do kapsy: příručka pro domácí paliativní týmy. 4. vydání. Praha: Cesta domů, 2023.
-
MARKOVÁ, A. Hospic do kapsy: příručka pro domácí paliativní týmy. Praha: Cesta domů, 2015.
-
MOSCHINI, L. B. Art, Play, and Narrative Therapy: Using Metaphor to Enrich Your Clinical Practice. New York: Routledge, 2018.
-
TOMEŠ, I., DRAGOMIRECKÁ, E., SEDLÁROVÁ, K., VODÁČKOVÁ, D. Rozvoj hospicové péče a její bariéry. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2015.
|