Předmět: Řešení výchovných problémů dětí s rodiči

« Zpět
Název předmětu Řešení výchovných problémů dětí s rodiči
Kód předmětu USP/Z9VPR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Božik Roman, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pozorování žáka v přirozených edukačních podmínkách, identifikačně-diagnostická činnost ve škole. - Možnosti intervence a prevence problémů v školském prostředí. - Výchovné problémy žáka ve škole - analýza a návrhy řešení. - Výchovné problémy žáka v školní družině - analýza návrhy řešení. - Komunikace výchovných problémů rodičům - diskuse. - Návrhy řešení výchovných problémů s rodiči. - Etické normy práce a spolupráce s rodiči při analýze a řešení problémových výchovných situací. - Strategie zvládání disciplíny ve škole v spolupráci s rodiči. - Problémové chování žáka - zátěž pro žáka, učitele i rodiče. - Tresty a odměny a jejich rizika ve výchově v rodině i ve škole. - Školní neúspěšnost a možnosti jejího řešení ve spolupráci s rodiči. - Analýza a řešení konkrétních výchovných problémů - lhaní a podvody, agresivita. - Analýza a řešení konkrétních výchovných problémů - záškoláctví, krádeže. - Spolupráce s ostatními odborníky při řešení výchovných problémů (psycholog, pediatr, neurolog apod.).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 2 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat základní psychologické a pedagogické oblasti
popsat základní psychologické a pedagogické oblasti
popsat výchovné problémy žáka ve škole i ve školní družině
popsat výchovné problémy žáka ve škole i ve školní družině
analyzovat konkrétní výchovné problémy
analyzovat konkrétní výchovné problémy
definovat problémové chování žáka
definovat problémové chování žáka
popsat kompetence učitele při řešení problémového chování žáka ve škole
popsat kompetence učitele při řešení problémového chování žáka ve škole
Odborné dovednosti
aplikovat efektivní postupy při řešení problémové školní situace school situations
aplikovat efektivní postupy při řešení problémové školní situace school situations
navrhnout postup řešení konkrétního problémového chování žáka
navrhnout postup řešení konkrétního problémového chování žáka
použít znalosti z pedagogických a psychologických disciplín v modelových a konkrétních školských situacích spojených s výchovnými problémy
použít znalosti z pedagogických a psychologických disciplín v modelových a konkrétních školských situacích spojených s výchovnými problémy
provést analýzu odborného textu zabývajícího s řešení výchovných problémů
provést analýzu odborného textu zabývajícího s řešení výchovných problémů
spolupracovat ve skupině při projektové práci
spolupracovat ve skupině při projektové práci
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Rozhovor
Analýza seminární práce
Rozhovor
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
  • Fontana, D. Psychologie v školní praxi. Praha: Portál, 2003.
  • Ježek, S. (ed.). Psychosociální klima školy. Brno: MSD, 2005.
  • Kopřiva, P. et al. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006.
  • Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál,, 2005.
  • Majerčíková, J. Sporné aspekty úzkych vzťahov rodiny a školy na začiatku vzdelávania.. Studia Paedagogica, 20(1), 29-44., 2015.
  • Martin, M., & Greenwoodová, C. Jak řešit problémy dětí se školou. Praha: Portál, 1997.
  • Mertin, V., & Krejčová, L. et al. Metody a postupy poznávání žáka. 2016.
  • Mertin, V. Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer, 2014.
  • Mertin, V. Ze zkušeností dětského psychologa. Praha: Wolters Kluwer, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr