Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Pozorování žáka v přirozených edukačních podmínkách, identifikačně-diagnostická činnost ve škole. - Možnosti intervence a prevence problémů v školském prostředí. - Výchovné problémy žáka ve škole - analýza a návrhy řešení. - Výchovné problémy žáka v školní družině - analýza návrhy řešení. - Komunikace výchovných problémů rodičům - diskuse. - Návrhy řešení výchovných problémů s rodiči. - Etické normy práce a spolupráce s rodiči při analýze a řešení problémových výchovných situací. - Strategie zvládání disciplíny ve škole v spolupráci s rodiči. - Problémové chování žáka - zátěž pro žáka, učitele i rodiče. - Tresty a odměny a jejich rizika ve výchově v rodině i ve škole. - Školní neúspěšnost a možnosti jejího řešení ve spolupráci s rodiči. - Analýza a řešení konkrétních výchovných problémů - lhaní a podvody, agresivita. - Analýza a řešení konkrétních výchovných problémů - záškoláctví, krádeže. - Spolupráce s ostatními odborníky při řešení výchovných problémů (psycholog, pediatr, neurolog apod.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 2 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat základní psychologické a pedagogické oblasti |
popsat základní psychologické a pedagogické oblasti |
popsat výchovné problémy žáka ve škole i ve školní družině |
popsat výchovné problémy žáka ve škole i ve školní družině |
analyzovat konkrétní výchovné problémy |
analyzovat konkrétní výchovné problémy |
definovat problémové chování žáka |
definovat problémové chování žáka |
popsat kompetence učitele při řešení problémového chování žáka ve škole |
popsat kompetence učitele při řešení problémového chování žáka ve škole |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat efektivní postupy při řešení problémové školní situace school situations |
aplikovat efektivní postupy při řešení problémové školní situace school situations |
navrhnout postup řešení konkrétního problémového chování žáka |
navrhnout postup řešení konkrétního problémového chování žáka |
použít znalosti z pedagogických a psychologických disciplín v modelových a konkrétních školských situacích spojených s výchovnými problémy |
použít znalosti z pedagogických a psychologických disciplín v modelových a konkrétních školských situacích spojených s výchovnými problémy |
provést analýzu odborného textu zabývajícího s řešení výchovných problémů |
provést analýzu odborného textu zabývajícího s řešení výchovných problémů |
spolupracovat ve skupině při projektové práci |
spolupracovat ve skupině při projektové práci |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Rozhovor |
Analýza seminární práce |
Rozhovor |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
-
Fontana, D. Psychologie v školní praxi. Praha: Portál, 2003.
-
Ježek, S. (ed.). Psychosociální klima školy. Brno: MSD, 2005.
-
Kopřiva, P. et al. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006.
-
Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál,, 2005.
-
Majerčíková, J. Sporné aspekty úzkych vzťahov rodiny a školy na začiatku vzdelávania.. Studia Paedagogica, 20(1), 29-44., 2015.
-
Martin, M., & Greenwoodová, C. Jak řešit problémy dětí se školou. Praha: Portál, 1997.
-
Mertin, V., & Krejčová, L. et al. Metody a postupy poznávání žáka. 2016.
-
Mertin, V. Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer, 2014.
-
Mertin, V. Ze zkušeností dětského psychologa. Praha: Wolters Kluwer, 2015.
|