Předmět: Spolupráce mateřské a základní školy

« Zpět
Název předmětu Spolupráce mateřské a základní školy
Kód předmětu USP/S9SMZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Spolupráce, kooperace, vztah, partnerství - vymezení stěžejních pojmů v pedagogickém, psychologickém a sociologickém pojetí. - Specifika školního vzdělávaní, cíle, obsah, didaktické strategie, organizace, úlohy učitelů a rodičů v mateřské škole a na začátku povinné školní docházky. - Specifika socializace v MŠ a ZŠ. Význam spolupráce MŠ a ZŠ. - Aspekty školní zralosti a připravenosti ve spolupráci MŠ a ZŠ. - Vedení a učitelky ZŠ ve spolupráci s MŠ. - Dítě - žák ve spolupráci MŠ a ZŠ (potřeby, zájmy, požadavky). - Možnosti (metody a formy) spolupráce MŠ a ZŠ. - Plánování a projektování spolupráce MŠ a ZŠ. - Spolupráce s jinými institucemi - muzea, galerie, hvězdárny, továrny, letiště, nemocnice, základní umělecká škola apod. - Spolupráce s jinými subjekty - zřizovatel, lékař, psycholog, odbor sociálních věcí apod.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
základní pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou
základní pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou
úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci
úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci
polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním
polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním
formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce s jinými subjekty
formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce s jinými subjekty
proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy
proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy
Odborné dovednosti
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Analýza textu
Hodnotící metody
Analýza textu
Analýza textu
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • BEŇOVÁ, T., HERICH, J. Materské školy ? šok, či kríza?. Bratislava : UIPŠ, 1995.
  • GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava : Praca, 1999.
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2007.
  • KALDESTAD, O. H., POL, M., SEDLÁČEK, M. (Eds.). Vybrané otázky školského managementu. Brno : MU, 2009.
  • KOLLÁRIKOVA, Z., PUPALA, B. (Eds.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001.
  • KROPÁČKOVÁ, J. (Ed.). Dítě předškolního věku dříve a dnes. Praha : UK, PdF, 2008.
  • POL, M. a kol. Když se školy učí. Brno : MU, 2013.
  • POL, M. Škola v proměnách. Brno : MU, 2007.
  • Pražská skupina školní etnografie. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha : Karolinum, 2005.
  • SPILKOVA, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha : Portál, 2005.
  • ŠTECH, S. Angažovanost rodičů ve školní socializaci děti. Pedagogika, roč. LIV, 2004.
  • ŠULOVÁ, L. Předškolní dítě a jeho svět. Praha : UK, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr