Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Spolupráce, kooperace, vztah, partnerství - vymezení stěžejních pojmů v pedagogickém, psychologickém a sociologickém pojetí. - Specifika školního vzdělávaní, cíle, obsah, didaktické strategie, organizace, úlohy učitelů a rodičů v mateřské škole a na začátku povinné školní docházky. - Specifika socializace v MŠ a ZŠ. Význam spolupráce MŠ a ZŠ. - Aspekty školní zralosti a připravenosti ve spolupráci MŠ a ZŠ. - Vedení a učitelky ZŠ ve spolupráci s MŠ. - Dítě - žák ve spolupráci MŠ a ZŠ (potřeby, zájmy, požadavky). - Možnosti (metody a formy) spolupráce MŠ a ZŠ. - Plánování a projektování spolupráce MŠ a ZŠ. - Spolupráce s jinými institucemi - muzea, galerie, hvězdárny, továrny, letiště, nemocnice, základní umělecká škola apod. - Spolupráce s jinými subjekty - zřizovatel, lékař, psycholog, odbor sociálních věcí apod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
základní pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou |
základní pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou |
úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci |
úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci |
polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním |
polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním |
formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce s jinými subjekty |
formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce s jinými subjekty |
proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy |
proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání |
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání |
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií |
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií |
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace |
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace |
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje |
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje |
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy |
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
BEŇOVÁ, T., HERICH, J. Materské školy ? šok, či kríza?. Bratislava : UIPŠ, 1995.
-
GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava : Praca, 1999.
-
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2007.
-
KALDESTAD, O. H., POL, M., SEDLÁČEK, M. (Eds.). Vybrané otázky školského managementu. Brno : MU, 2009.
-
KOLLÁRIKOVA, Z., PUPALA, B. (Eds.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001.
-
KROPÁČKOVÁ, J. (Ed.). Dítě předškolního věku dříve a dnes. Praha : UK, PdF, 2008.
-
POL, M. a kol. Když se školy učí. Brno : MU, 2013.
-
POL, M. Škola v proměnách. Brno : MU, 2007.
-
Pražská skupina školní etnografie. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha : Karolinum, 2005.
-
SPILKOVA, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha : Portál, 2005.
-
ŠTECH, S. Angažovanost rodičů ve školní socializaci děti. Pedagogika, roč. LIV, 2004.
-
ŠULOVÁ, L. Předškolní dítě a jeho svět. Praha : UK, 2003.
|