Vyučující
|
-
Göttlichová Marcela, PaedDr.
|
Obsah předmětu
|
- úvod do předmětu - struktura, cíl, literatura; - obecně o komunikaci; - řečová komunikace, jazyk, rétorika (jazyk a jeho základní funkce, mluvená a psaná forma jazyka, ); - produkce mluvené řeči - respirace; - produkce mluvené řeči - fonace; - produkce mluvené řeči - artikulace; - klasifikace českých hlásek - tvorba vokálů; - klasifikace českých hlásek - tvorba konsonantů; - výslovnostní styly - vysoký, střední, nízký; - ortoepie - ráz, asimilace znělosti, mluvní tempo; - zvuková stránka souvislé řeči - slabika, takt, kólon, výpověď, promluva; - zvuková stránka souvislé řeči - prostředky prozodické (suprasegmentální): dynamické, melodické, tempo, pauzy; - hlasová hygiena, poruchy hlasu a řeči; - závěrečné shrnutí probrané látky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Na základě absolvování kurzu lze student prokázat znalosti: |
Na základě absolvování kurzu lze student prokázat znalosti: |
1. v oblasti řečové komunikace, jazyka a rétoriky; |
1. v oblasti řečové komunikace, jazyka a rétoriky; |
2. z pohledu jednotlivých fází produkce mluvené řeči (respirace, fonace, artikulace) v kontinuitě s percepcí mluveného projevu; |
2. z pohledu jednotlivých fází produkce mluvené řeči (respirace, fonace, artikulace) v kontinuitě s percepcí mluveného projevu; |
3. pravidel ortoepie; |
3. pravidel ortoepie; |
4. specifikace zvukového typu češtiny na základě zvukové stránky souvislé řeči; |
4. specifikace zvukového typu češtiny na základě zvukové stránky souvislé řeči; |
5. charakteristik výslovnostních stylů na základě stanovených kritérií, a to na základě specifik vzhledem k zaměření stanoveného komunikátu. |
5. charakteristik výslovnostních stylů na základě stanovených kritérií, a to na základě specifik vzhledem k zaměření stanoveného komunikátu. |
Odborné dovednosti |
---|
Na základě absolvování kurzu lze student prokázat dovednosti: |
Na základě absolvování kurzu lze student prokázat dovednosti: |
1. zvládnutí techniky mluveného projevu v kontinuitě s přípravou na odborné bázi; |
1. zvládnutí techniky mluveného projevu v kontinuitě s přípravou na odborné bázi; |
2. správná ekonomika dýchání (fáze respirace) |
2. správná ekonomika dýchání (fáze respirace) |
3. schopnost posilování fonační fáze se zaměřením na možnosti úpravy modulace hlasu; |
3. schopnost posilování fonační fáze se zaměřením na možnosti úpravy modulace hlasu; |
4. zlepšení artikulace a flexibility v mluveném projevu; |
4. zlepšení artikulace a flexibility v mluveném projevu; |
5. příprava analýzy promluvy s orientací na profesionální projev vzhledem k vytýčenému výslovnostnímu stylu. |
5. příprava analýzy promluvy s orientací na profesionální projev vzhledem k vytýčenému výslovnostnímu stylu. |
Doporučená literatura
|
-
Janderková, Dita. Vybrané kapitoly z rétoriky. Brno: Mendelova univerzita, 2017. ISBN 9788075094759.
-
Špačková, Alena. Moderní rétorika na univerzitě: příspěvek k metodice výuky. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 9788024637082.
-
Špačková, Alena. Trénink techniky řeči: naučte se mluvit barevně. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5578-6.
-
Žantovská. Rétorika a komunikace. 2015. ISBN 978-80-7363-712-5.
|