Předmět: Metodologie vědy

» Seznam fakult » FMK » KUMK
Název předmětu Metodologie vědy
Kód předmětu KUMK/MP7MT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Čeština, Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bačuvčík Radim, doc. Ing. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- systematika metodologie vědy; - možnosti a limity lidského poznání; - základní myšlenkové postupy při tvorbě vědecké znalosti; - dějiny metodologie vědy; - významné osobnosti metodologie vědy; - verifikace a falzifikace hypotéz; - metody společenských věd; - vývoj metod v oblasti kvalitativního a kvantitativního výzkumu; - smíšený a kombinovaný výzkum; - vědecké metody v oblasti výzkumu trhu a komunikace; - uplatnění metod vědy v akademickém a komerčním výzkumu; - tvorba vědeckého textu; - možnosti uplatnění vědeckých metod v kvalifikačních pracích.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 16 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny.
Předpoklady nejsou stanoveny.
Výsledky učení
znalost možností a limitů vědeckého poznání
znalost možností a limitů vědeckého poznání
znalost vývoje uvažování o metodách vědeckého zkoumání
znalost vývoje uvažování o metodách vědeckého zkoumání
znalost hlavních osobností dějin metodologie vědy
znalost hlavních osobností dějin metodologie vědy
znalost principů pozitivismu, interpretativismu, realismu a dalších přístupů k interpretaci závěrů výzkumu
znalost principů pozitivismu, interpretativismu, realismu a dalších přístupů k interpretaci závěrů výzkumu
znalost možností uplatnění metod vědeckého výzkumu v oblasti marketingu a marketingové komunikace
znalost možností uplatnění metod vědeckého výzkumu v oblasti marketingu a marketingové komunikace
Odborné dovednosti
vysvětlit různé pohledy na možnosti a omezení vědeckého zkoumání
vysvětlit různé pohledy na možnosti a omezení vědeckého zkoumání
aplikovat jednotlivé metody vědeckého zkoumání v oblasti marketingu a marketingové komunikace
aplikovat jednotlivé metody vědeckého zkoumání v oblasti marketingu a marketingové komunikace
sestavit design smíšeného výzkumu
sestavit design smíšeného výzkumu
zvolit strategii kvalitativního a/nebo kvantitativního výzkumu pro konkrétní situaci
zvolit strategii kvalitativního a/nebo kvantitativního výzkumu pro konkrétní situaci
interpretovat závěry výzkumu v duchu jednotlivých přístupů (pozitivismus, interpretativismus)
interpretovat závěry výzkumu v duchu jednotlivých přístupů (pozitivismus, interpretativismus)
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Odborné dovednosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Bryman, Alan. Social research methods. Fifth edition. Oxford: Oxford University Press, 2016. ISBN 9780199689453.
  • CARR, Deborah S., BOYLE, Elizabeth H., CORNWELL, Benjamin, CORREL, Shelley J., CROSNOE, Robert, FREESE, Jeremy, & Mary C. WATERS. The art and science of social research. 2018. ISBN 978-0393911589.
  • Loseke, D. R. Methodological Thinking Basic Principles of Social Research Design. Thousand Oaks, CA: Sage, 2016.
  • OCHRANA, F. Metodologie sociálních věd.. Praha: Karolinum, 2013.
  • Ochrana, F. Metodologie vědy. Praha: Karolinum, 2009.
  • Ochrana, František. Methodology of science : an introduction. Praha, 2012. ISBN 9788024619828.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr