Vyučující
|
-
Stránský Michal, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do filosofie 2. Definice filosofie: K čemu je to dobré? 3. Definice filosofie: Co je to východní filosofie a proč se jí nebudeme zabývat? 4. Ontologie: Co je to svět? 5. Ontologie: Existuje čas? 6. Ontologie: Máme svobodnou vůli? 7. Epistemologie: Víme něco? 8. Epistemologie: Můžeme věřit svým smyslům? 9. Epistemologie: Co je to pravda? 10. Filosofie společnosti: Jaké je nejlepší společenské uspořádání? 11. Filosofie společnosti: Co si odnést z Marxe, Nietzscheho a Sartera? 12. Jak definovat umění? 13. Závěrečné shrnutí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 32 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat základní filosofické disciplíny. |
vyjmenovat základní filosofické disciplíny. |
vysvětlit podstatu vybraných problémů ontologie (např. problematika času, svobodné vůle, problému univerzálií atd.) |
vysvětlit podstatu vybraných problémů ontologie (např. problematika času, svobodné vůle, problému univerzálií atd.) |
vysvětlit podstatu vybraných problémů epistemologie (např. problematika poznávání, nespolehlivosti smyslů, pravdivostních paradoxů atd.) |
vysvětlit podstatu vybraných problémů epistemologie (např. problematika poznávání, nespolehlivosti smyslů, pravdivostních paradoxů atd.) |
vysvětlit podstatu vybraných problémů filosofie společnosti (např. otázka po nejlepším společenském uspořádání, vzniku lidské společnosti, existencialismu atd.) |
vysvětlit podstatu vybraných problémů filosofie společnosti (např. otázka po nejlepším společenském uspořádání, vzniku lidské společnosti, existencialismu atd.) |
vysvětlit podstatu vybraných problémů filosofie vědy (např. rozdíl mezi západním a východním myšlením, souvislost filosofie s fyzikou atd.) |
vysvětlit podstatu vybraných problémů filosofie vědy (např. rozdíl mezi západním a východním myšlením, souvislost filosofie s fyzikou atd.) |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně rozvažovat nad vybranými problémy filosofie. |
samostatně rozvažovat nad vybranými problémy filosofie. |
zaujmout kritický postoj k zdánlivě samozřejmému. |
zaujmout kritický postoj k zdánlivě samozřejmému. |
vytvořit konstruktivní definice. |
vytvořit konstruktivní definice. |
ocenit lépe historický i soudobý význam filosofie pro vědecký pokrok |
ocenit lépe historický i soudobý význam filosofie pro vědecký pokrok |
rozlišovat mezi západní a východní vzdělaností |
rozlišovat mezi západní a východní vzdělaností |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Blecha, I. Filozofie, základní problémy. Praha, 1996.
-
BLECHA, Ivan. Filosofický slovník. Olomouc, 1998.
-
FISHER, A. TALLANT, J. How to get Philosophy Student talking. Routlege, 2016. ISBN 9781138827875.
-
Külpe, O. Introduction to Philosophy. Routlege. 2020.
-
Law, S. Filozofická gymnastika: 25 krátkých myšlenkových dobrodružství. Praha: Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-882.
-
Peregrin, J. Filozofie pro normální lidi. Praha: Dokořán, 2008. ISBN 978-80-7363-192.
|