Předmět: Psychologie publika

» Seznam fakult » FMK » KUMK
Název předmětu Psychologie publika
Kód předmětu KUMK/MK4PP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Čeština, Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šramová Blandína, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- charakteristika mediální percepce a její bariéry; - charakteristika publika, jeho chování, typy publika; - pozornost vzhledem k typům médií; - základní stupeň poznávání-pocit, vjem, představa; - porozumění mediálních obsahů; - mediální výchova; - emoce a city jako podnět a reakce na mediální obsahy; - percepce mediálních výpovědí; - účinky a účinnost médií; - modely a typy účinků médií; - faktory ovlivňující mediální účinky: čas a frekvence kontaktu s médii, mediální produkt (obsah, forma); - faktory ovlivňující mediální účinky: situační faktory, osobnost zprostředkovatele mediálního produktu, osobnost příjemce; - aktuální výzkumy a témata.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 60 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 55 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Poznání psychických funkcí, základy psychologie médií a teorie médií
Poznání psychických funkcí, základy psychologie médií a teorie médií
Odborné dovednosti
Kritické myšlení a schopnost komparace, analýzy a syntézy
Kritické myšlení a schopnost komparace, analýzy a syntézy
Výsledky učení
Odborné znalosti
Znalost struktury a vlastností publika
Znalost struktury a vlastností publika
Znalost účinků a účinnosti médií
Znalost účinků a účinnosti médií
Charakterizovat mediální výchovu
Charakterizovat mediální výchovu
Definovat sociální postoje a jejich složky
Definovat sociální postoje a jejich složky
Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci
Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci
Odborné dovednosti
Tvořit mediální zprávy s ohledem na typ publika
Tvořit mediální zprávy s ohledem na typ publika
Identifikovat typy účinků mediálních výstupů
Identifikovat typy účinků mediálních výstupů
Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech
Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Didaktický test
Didaktický test
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Dill, Karen, ed. The Oxford handbook of media psychology. New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 780195398809.
  • Hradiská , E. Brečka , S., Vybíral, Z. Psychológia médií. Bratislava: Bratislavská vysoká škola práva, 2009, 2009.
  • Chromý, Jan. Komunikace, média, vzdělávání, kultura. Praha: Extrasystem Praha, 2014. ISBN 9788087570197.
  • Ježek, Vlastimil a Jirák, Jan. Média a my. Praha: Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-304-3.
  • Jirák, Jan; Köpplová, Barbora. Masová média. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
  • Jirák, Jan; Pavličíková, Helena. Média pod lupou: (mediální výchova jako téma celoživotního vzdělávání. Praha: Powerprint, 2013. ISBN 9788087415702.
  • McQuail, Denis. Žurnalistika a společnost. Praha: UK, Karolinum, 2016. ISBN 9788024630939.
  • Pospíšil-Závodný, J., Závodná, L.S. Mediální výchova. Computer Media, 2020.
  • Slaměník, I. Člověk a media: Psychologie masové komunikace. In: Výrost, J. a kol.: Aplikovaná sociální psychologie. Portál, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr