Předmět: Psychologie médií

» Seznam fakult » FMK » KUMK
Název předmětu Psychologie médií
Kód předmětu KUMK/MK3PM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Čeština, Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šramová Blandína, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- psychologie médií - charakteristika, předmět zkoumání - aplikace psychologických teorii v mediální praxi - kompetence a vlastnosti novináře: (kompetence, psychické vlastnosti, bariéry výkonu povolání, kulturní determinace - mezilidské vztahy v pracovním prostředí' - chování novináře: (prosociální chování, kooperativní chování, kompetitivní chování) - osobnost novináře: (konflikt a jeho způsoby řešení, stres, jeho zvládání, sociální komunikace mimo pracovní prostředí, bariéry v komunikaci interního a externího charakteru) - osobnost novináře ve vztahu ke bio-psycho-sociální determinace vývoje osobnosti - "Já" koncept: sebevnímání - sebeuvědomění - sebevědomí, image novináře - struktura osobnosti (psychické vlastnosti osobnosti, výkonové vlastnosti) - schopnosti novináře (osobnosti-všeobecné schopnosti: inteligence, speciální / sociální schopnosti: empatie, asertivita, schopnost přesvědčovat, schopnost poslouchat) - tvořivost osobnosti novináře (typy kreativity, faktory kreativity, podmínky tvořivosti, překážky tvořivosti, řízení tvůrčích lidí, tvůrčí řízení) - temperament a charakter osobnosti novináře - motivace novináře - postoje novináře. - aktuální témata

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 35 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Analýzy, syntézy, dedukce, indukce, analogie, konvergence, abstrakce, komparace, kreativity, cílevědomosti.
Analýzy, syntézy, dedukce, indukce, analogie, konvergence, abstrakce, komparace, kreativity, cílevědomosti.
Odborné dovednosti
Kriticky myslet a aplikovat informace do marketingových komunikací.
Kriticky myslet a aplikovat informace do marketingových komunikací.
Think critically and apply information to marketing communications.
Think critically and apply information to marketing communications.
Výsledky učení
Odborné znalosti
znalost předmětu studia psychologie médií
znalost předmětu studia psychologie médií
knowledge of the subject of media psychology
knowledge of the subject of media psychology
přehled historie psychologie médií
přehled historie psychologie médií
an overview of the media psychology history
an overview of the media psychology history
znalost aplikování psychologických teorii v mediální oblasti
znalost aplikování psychologických teorii v mediální oblasti
knowledge of the application of psychological theories in the media field
knowledge of the application of psychological theories in the media field
znalost kompetencí novináře/žurnalisty
znalost kompetencí novináře/žurnalisty
knowledge of the juounalist competencies
knowledge of the juounalist competencies
znalost osobnosti komunikátora médií
znalost osobnosti komunikátora médií
knowledge of the media personality communicator
knowledge of the media personality communicator
Odborné dovednosti
analyzovat principy pozitivní psychologie v mediální/marketingové oblasti
analyzovat principy pozitivní psychologie v mediální/marketingové oblasti
analyse the principles of positive psychology in the media/marketing field
analyse the principles of positive psychology in the media/marketing field
definovat kompetence žurnalisty
definovat kompetence žurnalisty
define the competencies of a journalist
define the competencies of a journalist
analyzovat historii psychologie médií
analyzovat historii psychologie médií
analyse the history of media psychology
analyse the history of media psychology
analyzovat vybrané médium/žurnalistu
analyzovat vybrané médium/žurnalistu
analyse a selected media/journalist
analyse a selected media/journalist
navrhnout komunikační aktivity s ohledem na typ média
navrhnout komunikační aktivity s ohledem na typ média
design communication activities concerning the type of media
design communication activities concerning the type of media
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Didaktický test
Didaktický test
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Dill, Karen, ed. The Oxford handbook of media psychology. New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 780195398809.
  • Chromý, Jan. Komunikace, média, vzdělávání, kultura. Praha: Extrasystem Praha, 2014. ISBN 9788087570197.
  • Ježek, Vlastimil a Jirák, Jan. Média a my. Praha: Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-304-3.
  • Jirák, Jan; Köpplová, Barbora. Masová média. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
  • Jirák, Jan; Pavličíková, Helena. Média pod lupou: (mediální výchova jako téma celoživotního vzdělávání. Praha: Powerprint, 2013. ISBN 9788087415702.
  • McQuail, Denis. Žurnalistika a společnost. Praha: UK, Karolinum, 2016. ISBN 9788024630939.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr